Tak, by było dobrze - o tworzeniu udanych produktów.

5 kroków do określenia priorytetu - jak pracować nad tym co ważne w Product Managemencie

Piotr i Michał Season 5 Episode 3

W tym odcinku podchodzimy pragmatycznie do tematu priorytetyzacji zadań z perspektywy Product Managera. Omawiamy pięć kluczowych zasad skutecznej priorytetyzacji: wybór podejścia dopasowanego do organizacji (fit-for-purpose), zrozumienie celów przed rozpoczęciem procesu, wykorzystanie konceptu klas usług do kategoryzacji pracy, spójne stosowanie wybranej metodyki oraz dojrzałe zarządzanie portfolio produktowym.

Dzielimy się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi tego, jak balansować między różnymi typami zadań, jak radzić sobie z "zadaniami od prezesa" oraz kiedy (a kiedy nie) polegać na doświadczeniu i intuicji produktowej. Omawiamy również koncept portfolio produktowego z Reforge i podejście do różnych typów "zakładów" (small, medium, big bets) w rozwoju produktu.

Garść źródeł, którymi się posiłkowaliśmy:


Zachęcamy do subskrybcji naszej listy mailingowej na https://takbybylodobrze.pl/

00:00:01,879 --> 00:00:03,579 [Piotr Durlej]
Dzień dobry, z tej strony Piotr. 

00:00:03,579 --> 00:00:05,239 [Michał Krajewski]
A z tej strony Michał. 

00:00:05,239 --> 00:00:28,760 [Piotr Durlej]
I dzisiaj chcielibyśmy przybliżyć wnioski głównie, głównie Michała wraz z moim zabawnym, mam
nadzieję, komentarzem z książki, dokładnie haha i hihi, z książki "The Coaster Problem" Andrew
Chena. Michał teraz ma dość dużo wyzwań związanych z platformą, z efektami networkingowymi i innymi,
innymi takimi dziwnymi rzeczami, 

00:00:28,760 --> 00:00:36,159 [Piotr Durlej]
więc aż sięgnął po lekturę i... No i chyba możesz polecić książeczkę, skoro o niej rozmawiamy. 

00:00:36,159 --> 00:00:40,919 [Michał Krajewski]
Tak. No my to, my oczywiście z Piotrem dużo czytamy, ale czytamy często rzeczy, które- 

00:00:40,919 --> 00:00:42,899 [Piotr Durlej]
Fakt, Super Express. 

00:00:42,899 --> 00:00:52,959 [Michał Krajewski]
Tak, takie rzeczy. Onet. Staramy się czytać rzeczy, które są, które jesteśmy w stanie zastosować w
naszym profesjonalnym życiu. No i ta książka, 

00:00:52,959 --> 00:01:08,199 [Michał Krajewski]
jak została mi polecona, wydawała mi się, że właśnie może być czymś takim. I w dużym skrócie jest to
książka, która mówi o efektach sieciowych, czyli network effects. Chcę Wam przybliżyć, co to
właściwie jest. 

00:01:08,199 --> 00:01:28,619 [Michał Krajewski]
Taki efekt sieciowy występuje w produktach w momencie, kiedy wraz z dołączaniem większej ilości osób
do tej sieci, do produktu, czyli używających ten produkt, wartość tego produktu zwiększa się, tak?
Najważniejszą i chyba najczęściej używaną, najczęściej używanym produktem, który ma te efekty
sieciowe- 

00:01:28,619 --> 00:01:28,640 [Piotr Durlej]
Facebook. 

00:01:28,640 --> 00:01:45,920 [Michał Krajewski]
Tak, to jest Facebook, Instagram, wszystkie rzeczy social mediowe, wszystkie messaging apps,
WhatsApp, Telegram, iMessage. Wszystkie te rzeczy mają efekty sieciowe, bo nie ma sensu używania
danego na przykład komunikatora, jeśli nie masz drugiej, trzeciej osoby, której- 

00:01:45,920 --> 00:01:51,859 [Piotr Durlej]
To jest ciekawe, jacy ludzie. Odpalasz sobie komunikator czy sieć społecznościową tylko dla siebie,
tylko dla siebie. 

00:01:51,859 --> 00:02:18,419 [Michał Krajewski]
Tak. Jest tylko-- tak, wymagana jest tylko jedna osoba czy tylko jedna jako Twój, Twój interlokutor.
Natomiast wiadomo, jeśli więcej osób dołącza, Twoi znajomi, twoja rodzina, ludzie z pracy, to wtedy
zwiększa się wartość takiej sieci. Oczywiście marketplace'y mają te efekty sieciowe Amazon, Allegro,
Airbnb. Wszystko to jest, to jest 

00:02:18,419 --> 00:02:33,659 [Michał Krajewski]
wręcz trudniejsze niż taka social media, bo po jednej stronie masz kupujących i sprzedających, ale
też takie produkty, które są stricte B2B. Tak, może nie stricte, ale bardziej myślimy o nich jako
B2B. Mieszające. Slack na przykład czy wszystkie rzeczy, czy wszystkie- 

00:02:33,659 --> 00:03:20,859 [Piotr Durlej]
Też komunikatory. Tam, tam generalnie tam, gdzie jest produkt, gdzie masz ludzi, którzy
współpracują, czy ludzi, którzy mają ze sobą jakby działać, no to okazuje się, że te efekty sieciowe
są, są, działają, ale to też efekty sieciowe są, bym powiedział, działają też w taki troszeczkę
bardziej subtelny sposób, bo jeśli wszyscy używają Figmy, nie, wszyscy designerzy używają Figmy i w
ten sposób jakby działają, to po jakimś czasie, nawet jeśli nie jesteś designerem, to też jakby się
przestawiasz na tą jakby Figmę, tak? Dlatego, że okazuje się, że przecież wszyscy tego używają.
Jeśli można powiedzieć, że to jest coś, co jeszcze Eric Ries właśnie tam też to było chyba już nawet
wtedy jakby określane. No i wydaje się łapane- 

00:03:20,859 --> 00:03:24,899 [Michał Krajewski]
Piotr zawsze wracający do źródeł, do Erika Riesa- 

00:03:24,899 --> 00:03:35,299 [Piotr Durlej]
Klasyki. Nie no bo to jest, bo mój, wiesz, mój hot take to jest taki, że tak naprawdę to, to
wszystko, w sensie wszystko było, nic się nie zmienia, tylko po prostu zmieniamy troszeczkę
etykietki 

00:03:35,299 --> 00:03:48,959 [Piotr Durlej]
i trochę doprecyzowujemy do tego, co jest dzisiaj. No i Andrew tak zrobił właśnie fajną robotę, z
czego przynajmniej opowiadałeś i wspominałeś, że no tak, fajnie posegregował to w, na różne etapy,
które są jakby sensowne. 

00:03:48,959 --> 00:03:56,019 [Michał Krajewski]
Tak. Więc przechodząc do książki wydaje mi się, że to książka warta przeczytania. Natomiast jak
większość książek amerykańskiej, biznesowej- 

00:03:56,019 --> 00:03:56,659 [Piotr Durlej]
Przegadana. 

00:03:56,659 --> 00:04:00,779 [Michał Krajewski]
Przegadana. Zwłaszcza, że Andrew pracował w 

00:04:00,779 --> 00:04:36,219 [Michał Krajewski]
Uberze na początku drogi Ubera do stania się dekaunikornem. No i oczywiście często wspomina o tym
Uberze i trochę powtarza się jego historię. Uber, Uber, Uber. Natomiast umówmy się tak, Uber odniósł
wielki sukces, więc trzeba się uczyć od najlepszych. No i on bardzo steore-teoretyzował ten cały, te
całe efekty sieciowe, no i podzielił je na kilka etapów, gdzie właśnie ma się na początku ten cold
start problem, gdzie nie ma ludzi w Twojej sieci, nikt jej nie chce jeszcze używać i wiele produktów
właśnie, które chciałoby mieć te efekty sieciowe- 

00:04:36,219 --> 00:04:37,899 [Piotr Durlej]
Problem jajka i kury, no. 

00:04:37,899 --> 00:04:54,599 [Michał Krajewski]
Tak, one są bardzo potężne, jak je rozgrzejesz, a jak ich nie rozgrzewasz, no to masz ten problem i
dawał różne sposoby, jak go, jak to przejść. Natomiast nie ma tak naprawdę łatwego sposobu, jak to
zrobić. Jest wiele małych haków, które możesz stosować i 

00:04:54,599 --> 00:04:58,479 [Michał Krajewski]
żeby przejść do kolejnego etapu, czyli tipping point. 

00:04:58,479 --> 00:05:09,819 [Michał Krajewski]
Tutaj już produkt na tyle ma dużo użytkowników, na tyle dużo wartości generuje, że zaczynają Ci
ludzie odnosić korzyści z tych, z tych efektów sieciowych, tak? No wiadomo, jeśli, 

00:05:09,819 --> 00:05:46,639 [Michał Krajewski]
jeśli masz na przykład na Slacku piszesz tylko z jednym kolegą z pracy, no to to jest mały efekt
sieciowy. No coś tam zaczyna się dziać, ale już jak cała firma adoptuje to, no to, to już wtedy
staje się dużo potężniejsze. Escape velocity, czyli on tutaj opisuje to jako to, co jest takim
świętym chyba gralem w produkcie, czyli product led growth. Czyli tutaj już ten produkt zaczyna być
self sustaining, zaczyna się sam podtrzymywać. Ludzie zapraszają innych. Tak jak Piotrze mówiłeś o
Figmie, tak już ludzie mówią E, używaj Figmy, weź dołącz do Figmy, bo tutaj będzie prościej, lepiej
i tak dalej. 

00:05:46,639 --> 00:05:54,359 [Piotr Durlej]
Ubu, używasz Adobe Cloud? Fuj, jak możesz. Albo jeszcze coś takiego, co było, Zeplin się nazywało.
Było lata temu, było coś takiego. 

00:05:54,359 --> 00:05:55,459 [Michał Krajewski]
Sketch'a jakiś tam. 

00:05:55,459 --> 00:05:58,659 [Piotr Durlej]
Sketch, tak. Jeszcze był. Fuj, Nie obrażajcie mnie. 

00:05:58,659 --> 00:06:04,139 [Michał Krajewski]
Figma, Figma. No tak, przecież jak się ludzie oburzali, że Adobe miało kupić Figme, takie: "Nieee!".


00:06:04,139 --> 00:06:05,979 [Piotr Durlej]
Ja byłem jedną z tych osób.

00:06:06,221 --> 00:06:06,321 [Michał Krajewski]
Aha, no... 

00:06:06,321 --> 00:06:11,261 [Piotr Durlej]
Byłem jakby-- wkurzałem się na Twitterku, wkurzałem się na Twitterku. No. 

00:06:11,261 --> 00:06:14,681 [Michał Krajewski]
Więc to jest- to jest sense. Escape velocity? 

00:06:14,681 --> 00:06:22,661 [Michał Krajewski]
Hitting the ceiling. Tutaj jest w momencie, kiedy ten produkt przestaje już tak rosnąć, tak szybko.
Oczywiście to jest bardzo... 

00:06:22,661 --> 00:06:35,341 [Piotr Durlej]
No saturacja. Możesz osiągnąć saturację na pewien czas na rynku, nie? Tak, wydaje mi się, że to się
trochę wydarzyło na rynkach aplikacji randkowych, dlatego one teraz mają problemy. W tym
przynajmniej momencie były. No. 

00:06:35,341 --> 00:06:42,341 [Michał Krajewski]
To się wydarzyło. To jest e Slakiem umówmy się tak jakby Slack na początku miał świetny wzrost i
wszyscy. O już koniec, koniec- 

00:06:42,341 --> 00:06:53,142 [Piotr Durlej]
Koniec świata. A potem kupił ich Sales- Salesforce i przyszedł wielki brat z Seattle, czyli
Microsoft, który powiedział: "macie Teamsy za darmo, everywhere". 

00:06:53,142 --> 00:07:07,001 [Michał Krajewski]
Teamsy za darmo. I jak są wykresy pokazujące wzrost Slacka, no to widać wyraźnie ten hitting, ten
ten sufit i oni osiągnęli ten sufit, mimo że wciąż są cool kids w startupach i mniejszych firmach są
używani. 

00:07:07,001 --> 00:07:26,121 [Piotr Durlej]
Stary, no jakby nadal ludzie, którzy pracują w korporacyjnym środowisku: kurczę, szkoda, że nie
możemy sobie poużywać Slacka, więc jakby nadal... A ludzie, którzy ja myślałem, że może tak będzie,
że ci ludzie, którzy będą używali Slacka, będą tęsknić za Teamsem, ale jeszcze się nikogo takiego
nie poznałem, kto by... 

00:07:26,121 --> 00:07:29,101 [Michał Krajewski]
Ja używałem wszystkich komunikatorów. 

00:07:29,101 --> 00:07:30,321 [Piotr Durlej]
Wszystkiego używałeś? 

00:07:30,321 --> 00:07:36,021 [Michał Krajewski]
Wszystkich, ale Teamsów i Google Meetsów, czy teraz Hangoutsów, nie wiem jak one się nazywają,
Slacka? 

00:07:36,021 --> 00:07:37,381 [Piotr Durlej]
Obraza, no. 

00:07:37,381 --> 00:07:39,541 [Michał Krajewski]
Slack jest lepszy. 

00:07:39,541 --> 00:07:40,721 [Piotr Durlej]
Slack jest lepszy, ooo! 

00:07:40,721 --> 00:07:53,401 [Michał Krajewski]
Slack jest lepszy. Natomiast, zauważmy efekt sieciowy Slacka był mniejszy, mniejszy niż na przykład
Microsoftu, gdzie masz cały po prostu stack, cały cały ekosystem i tyle. 

00:07:53,401 --> 00:07:56,121 [Piotr Durlej]
CCC. Cena czyni cuda, mój drogi. 

00:07:56,121 --> 00:08:07,001 [Michał Krajewski]
No cena, ale też fakt, że masz, masz, masz wszystko, na przykład w korporacji, tak, w ramach
Microsoftu i cóż, dodajemy Teamsy. Dziękuję. Dodajemy, tak dodajemy. Dziękuję. 

00:08:07,001 --> 00:08:16,361 [Piotr Durlej]
To jest jakby genialny ruch hahaha sieciowy ze strony, ze strony Microsoftu. Przychodzisz po
hosting, wychodzisz z Teamsem, nie, dla całej firmy, nie? 

00:08:16,361 --> 00:09:08,441 [Michał Krajewski]
Tak, dokładnie. Więc i tutaj to jest piąty krok w tym całym modelu, czyli ten mode, czyli ta fosa,
czyli tutaj wiele tych produktów sieciowych. To dlatego chcą budować tak bardzo te produkty
sieciowe, bo na końcu w teorii powinieneś mieć tą fosę, czyli właśnie to, co ma Microsoft, czyli
kurde okej, no to możecie przejść na Google Apps albo na Slacka, ale musicie przemigrować wszystko
tam. Tak, musicie też naszą chmurę, cało, wszystko, wszystko. To jest taki wysiłek, że większość
firm mówi: "Aaa, w sumie nie ma, nie ma po co". Tak? Tak samo iMessage, którego, które ma Apple. No
wielokrotnie słyszałem, że, zresztą sam trochę w ten sposób o tym myślę, że niekoniecznie mi się
chce przechodzić na inną platformę, czyli na Androida, bo jest ten efekt sieciowy iMessage i efekt
sieciowy też hardware'u w przypadku Apple'a tak, bo już ma się Apple Watcha, już ma się Maca i już
jesteś. Już jesteś złapany. 

00:09:08,441 --> 00:09:21,361 [Piotr Durlej]
Są dodatkowe ficzerki. Ja na przykład bardzo lubię te kopiowanie, że kopiuję w telefonie, potem mogę
wkleić na iPadzie, czy mogę wkleić na MacBooku. No niestety to jest to wygodne, nie? No 

00:09:21,361 --> 00:09:25,741 [Piotr Durlej]
okej, mamy pięć etapów, póki co nic jakiegoś takiego 

00:09:25,741 --> 00:09:49,481 [Piotr Durlej]
super, super bym powiedział zaskakującego, ale chyba też kilka konceptów, kilka konceptów tutaj
ciekawych jakby wspomniałeś mi wcześniej. Na przykład ten Atomic Network, to jest akurat coś fajnie
nazwanego. Jeśli, popraw mnie, jeśli się mylę. Chodzi o ten, o ten taki pierwszy, o tak zwany etap
friends and family, czyli o tym, 

00:09:49,481 --> 00:10:14,601 [Piotr Durlej]
o ten etap od zero do jeden, czyli w którym musisz jakby sprzedać, czy musisz jakby dołączyć kilku,
kilkanaście pierwszych jakby osób, żeby ten w ogóle, żeby wystartować. No i tutaj networking w
takich networking jest kluczowy, bo jednak musisz wykorzystać swoją prywatną sieć, sieć zawodową i
tutaj jednak te chwalenie się Uberem ma sens, nie? 

00:10:14,601 --> 00:10:42,321 [Michał Krajewski]
Tak. Znaczy ten koncept to jest jeden z haków, który możesz użyć. Natomiast sam koncept chodzi o to,
że musisz mieć w głowie pomysł na taką malutką sieć, która już jest w stanie być self sustaining,
podtrzymać, tak? Czyli na przykład w przypadku Slacka to są dwie osoby, tak? W takim minimum, tak?
No bo piszesz z kimś na Slacku. Na przykład Dropbox podobnie, tak? Możesz używać tego produktu sam,
ale jak komuś wyślesz, to już jest okej. 

00:10:42,321 --> 00:10:43,381 [Piotr Durlej]
Już jest wartość. Mhm. 

00:10:43,381 --> 00:10:54,741 [Michał Krajewski]
Więc to nawet niekoniecznie muszą być te friends i family. To po prostu to jest jakiś tam sposób.
Natomiast chodzi o to, żeby wymyślić taką, jakąś mikro sieć, tą atomiczną, którą jesteś w stanie 

00:10:54,741 --> 00:11:01,161 [Michał Krajewski]
zbudować, tak? Na przykład w przypadku Ubera to były miasta, tak? Bo oni wtedy-- nawet nie miasta,
nawet dzielnice... 

00:11:01,161 --> 00:11:03,581 [Piotr Durlej]
Dzielnice. Chyba dzielnice, ulice... Okej. Yhm. 

00:11:03,581 --> 00:11:22,401 [Michał Krajewski]
Bo byli w stanie wokół lotniska na przykład zgromadzić tyle kierowców i tylu pasażerów, żeby ta sieć
tam działała, nie? Więc to jak projektujesz-- jeszcze kończąc myśl, jak projektujesz jakąś sieć, no
to warto mieć w głowie, okej, co może być tą atomic network? Bo może się okazać, że twoja atomic
network jest tak duża, że... 

00:11:22,401 --> 00:11:23,221 [Piotr Durlej]
No jest problem. 

00:11:23,221 --> 00:11:24,141 [Michał Krajewski]
Nie? Jest problem. 

00:11:24,141 --> 00:11:29,261 [Piotr Durlej]
Czyli może, może by to nazwać na przykład Minimum Viable Network, Michał? 

00:11:29,261 --> 00:11:33,101 [Michał Krajewski]
Na przykład. Uuu, dobry pomysł. Napisz, napisz książkę. 

00:11:33,101 --> 00:11:52,621 [Piotr Durlej]
Sorry, ale, ale to jakby bardziej, bardziej o to chodzi. Bo właśnie tak, tak to, tak to bym
powiedział łapiesz? No, dla mnie najciekawsze jest to, o czym też niestety powiedziałeś, że nikt nie
ma na to odpowiedzi. To jest jak zrobić od zera do jeden, bo w moim życiu 

00:11:52,621 --> 00:12:24,380 [Piotr Durlej]
produktowo startupowym, no to dużo osób jakby mówiło o tworzeniu nowej, wspaniałej społeczności,
nowej wspaniałej sieci, a koniec końców właśnie o rozkręcenie tej sieci. To jest jakby coś, co jest
najtrudniejszego, nie? A już łatwo się, łatwo patrzeć na wykres w lewo, jak to mówił mój dobry
znajomy, czyli...Po prostu jak już ktoś osiągnie sukces, to powie "ojej, oczywiście to chodziło o
to", nie? Ale pytanie, jakie są takie tipy na samym początku? 

00:12:24,380 --> 00:12:32,139 [Piotr Durlej]
Czy nie ma żadnych tipów, tylko na zasadzie bardziej byś powiedział, że to jest okej? Róbcie co
zadziała, nawet jeśli to jest nieskalowalne. 

00:12:32,139 --> 00:12:35,459 [Michał Krajewski]
No tak, wydaje mi się, że 

00:12:35,459 --> 00:12:46,940 [Michał Krajewski]
tutaj najważniejsze jest w tym myślenie produktowe. W tym kontekście, że jeśli wiesz, że coś takiego
istnieje, taki koncept Atomic Network, to musisz zastanowić się, jak ten Twój produkt może 

00:12:46,940 --> 00:13:27,539 [Michał Krajewski]
spełni warunki, żeby stworzyć taką mikrosieć. Tak? No bo jeśli myślisz o nim, o to jest produkt,
który będzie używać miliony użytkowników i tak dalej, no to zawsze jest pytanie okej, ale jak
dojdziesz do dziesięciu użytkowników i czy te dziesięć użytkowników w ogóle wyciągnie wartość z tego
produktu? Jeśli odpowiedź jest, że nie, no to możliwe, że musisz cofnąć się do do, cofnąć się i
rozpisać to na nowo, tak? Może po prostu nie ma, nie ma to sensu. Tak? Jednym ze sposobów to
oczywiście jest mega skupienie się na tym niszowym, niszowym rynku, tak? No wspomniałeś o Friends of
Family, natomiast nie zawsze oni będą w Twojej grupie, w grupie docelowej, nie? No i słynny jest ten
case Facebooka, gdzie tam się skupili na tylko- 

00:13:27,539 --> 00:13:28,379 [Piotr Durlej]
Uniwersytetach 

00:13:28,379 --> 00:13:33,799 [Michał Krajewski]
Uniwersytetach, na studentach, tak? I tutaj to jest jakiś sposób na, na 

00:13:33,799 --> 00:13:51,259 [Piotr Durlej]
Jeśli dobrze pamiętam, nawet fałszowali, fałszowali na samym początku te pierwsze, pierwsze profile,
żeby właśnie dodawali zdjęcia fajnych dziewczyn i fajnych chłopaków tam na portalu, żeby było
wrażenie, że są, że są ci użytkownicy, nie? I to chyba kojarzę, że tak chyba zostało rozwiązane. 

00:13:51,259 --> 00:13:57,019 [Michał Krajewski]
Nie, nie wiem. Facebook, Facebook bardzo możliwe. Natomiast chyba też, 

00:13:57,019 --> 00:14:20,699 [Michał Krajewski]
też chyba Reddit tak? W tej książce chyba jest case Reddita właśnie. I to jest jeden ze sposobów,
tak? Czyli stworzenie fake, tak fake it till you make it, czyli stworzenie ręcznie contentu albo
inny sposób usługi, żeby ci ludzie myśleli, że ta sieć jest większa, niż jest w rzeczywistości, tak?
No i właśnie, chyba Reddit po prostu sami wrzucali oni te linki i pisali pod fejkowymi nickami. 

00:14:20,699 --> 00:14:24,859 [Piotr Durlej]
Oszukiwanie swoich użytkowników. Michał... 

00:14:24,859 --> 00:14:38,519 [Michał Krajewski]
Czy oszukiwanie... Jeśli tworzysz content dla nich i jest on, jest on użyteczny, no to cóż. Więc
tutaj możesz zastosować ten sposób, że tworzysz ten content w sposób taki w cudzysłowie sztuczny,
nie? 

00:14:38,519 --> 00:14:52,639 [Michał Krajewski]
No ja pamiętam też jak był hype na Clubhouse'a w pewnym momencie, no to oni bardzo mocno inwestowali
w to, żeby może nawet nie sztucznie, tak? Natomiast on był dopalany pieniędzmi, ten content, te
wszystkie grupki, które się tam tworzyły, 

00:14:52,639 --> 00:15:06,359 [Michał Krajewski]
byli różni influencerzy, byli zachęcani i pewnie im się płaciło, żeby wchodzili tam, tworzyli sobie
te pokoje głosowe. I to jest jeden ze sposobów tak po prostu dopalić trochę pieniędzy na network
albo twojej pracy, tak? 

00:15:06,359 --> 00:15:23,899 [Piotr Durlej]
No bo dopalenie, dopalenie pieniędzy na network, bo jakby tutaj jest-- oczywiście też mówię o
wszystkich fajnych rzeczach, ale wydaje mi się, że bardzo ważne jest powiedzenie, że ten problem,
który na przykład teraz mierzy się Meta i Facebook, że w momencie, dlatego wpadają na genialny
pomysł, żeby dodawać AI 

00:15:23,899 --> 00:15:41,839 [Piotr Durlej]
użytkowników, żeby udawali, że są ludźmi na takich portalach, dlatego że można mi się wydzieć efekt
anty-sieciowy, nie? Łatwo sobie można wyobrazić sytuację, a to się chyba to też jest nawet opisane,
że co będzie, jak zaczynasz tracić tych ludzi i wtedy jakby ta wartość z tego, tej sieci spada, nie?


00:15:41,839 --> 00:15:43,999 [Michał Krajewski]
Tak. No, jeśli jeśli 

00:15:43,999 --> 00:15:51,759 [Michał Krajewski]
tak, to znamy na pewno przypadki takie, nie? Jeśli sieć zaczyna się rozpadać, to się rozpada bardzo
szybko, tak? 

00:15:51,759 --> 00:15:53,459 [Piotr Durlej]
Nasza klasa, o! 

00:15:53,459 --> 00:16:18,539 [Michał Krajewski]
Nasza klasa, nie? Bo na przykład, jeśli mamy produkt taki bez efektów sieciowych, no to on
oczywiście nie ma tych fosy, nie jest tak bardzo zintegrowany, ale jednak, jeśli pojedyncza osoba
jest w stanie wyciągnąć z niego wartość, niezależnie ile tam jest osób, no to on jest w stanie
długo, długo sobie tak funkcjonować. A jeśli jest taki, w którym nagle zaczną się te efekty anty
sieciowe i ludzie zaczną uciekać, no to, to już bardzo ciężko się od tego odbić, nie? 

00:16:18,539 --> 00:16:28,579 [Piotr Durlej]
No właśnie to jest wydaje mi się, że bardzo ciekawe właśnie w produktach generalnie cold, wiesz,
cold call problem i produktach sieciowych jako in general, że 

00:16:28,579 --> 00:16:30,999 [Piotr Durlej]
tak naprawdę... 

00:16:30,999 --> 00:16:56,039 [Piotr Durlej]
Zobaczmy może w ten sposób nawet zróbmy, zróbmy szerzej, że cały fang de facto opiera się w jakimś
stopniu na efektach sieciowych. Wszystkie jakby te największe startupy, wiesz, największe firmy
technologiczne, w jakiś sposób, nie? Google dlatego, że dobrze, dobrze się wyszukuje, jakby wiesz,
ludzie przychodzą ci z Google'a. Tak. Netflix polecasz sobie filmy też jakby word of mouth Też jakby
jakiś jest efekt sieciowy, nie? 

00:16:56,039 --> 00:16:58,819 [Michał Krajewski]
Tak, no Netflix to... 

00:16:58,819 --> 00:17:11,099 [Michał Krajewski]
Myślę, że Netflix to jeszcze przejdziemy do tego, tak? Wykorzystuje pewnie jeden, jeden z tych, tych
efektów, natomiast nie tak w sposób taki, wiesz, bezpośredni. Natomiast to też 

00:17:11,099 --> 00:17:52,079 [Michał Krajewski]
on to wymienia jako, jako jeden ze strategii, czyli zbudować jakąś tam użyteczność dla pojedynczej
osoby, tak? Żeby ten produkt mimo właśnie, żeby trochę się zabezpieczyć przed tymi anty,
anty-sieciowymi efektami, mimo wszystko zbudować coś takiego, że ten produkt jest używalny przez
jedną osobę, tak? Wiadomo, jest to trudne, jak jesteś na przykład nową apką do komunikator-- nowym
komunikatorem. Pewnie można by coś wymyślić, tak? Jakieś robienie notatek dla siebie albo nagrywanie
czegoś, tak? Natomiast jak jesteś na przykład Dropboxem, no to jest łatwiej, bo masz ten core
functionality, że ty jesteś w stanie sobie te-tymi plikami zarządzać dla siebie 

00:17:52,079 --> 00:17:54,199 [Michał Krajewski]
albo jak jesteś, nie wiem- 

00:17:54,199 --> 00:18:16,219 [Piotr Durlej]
Nawet wiesz, Facebook mi się przypomniał w tym momencie, jak o tym mówisz, że Facebook w pewnym
momencie dla ludzi był, stał się takim miejscem do wrzucania sobie i przechowywania zdjęć, tak? Bo
były wtedy jeszcze telefony miały małą pamięć, a ludzie wrzucali zdjęcia na Facebooka. I w ten
sposób sobie to-- jakby Facebook stał się ich miejscem na 

00:18:16,219 --> 00:18:17,979 [Piotr Durlej]
albumami zdjęć, album zdjęć. 

00:18:17,979 --> 00:18:38,873 [Michał Krajewski]
Tak. Była chyba też w pewnym momencie faza taka na YouTubie, że nie było zbytnio blokad i ludzie
sobie wrzucali swoje filmiki prywatnie. Oczywiście nie, nie, nie dostępne dla wszystkich. I taki był
ten. Dokładnie. Też jest kwestia no, niektóre produkty próbująA efekt sieciowy to jest taki, że z
produktów single player przechodzi do tych efektów sieciowych, nie? 

00:18:38,873 --> 00:18:40,993 [Piotr Durlej]
Produkty single player. Uwielbiam to. 

00:18:40,993 --> 00:18:50,854 [Michał Krajewski]
Tak, dokładnie. No i jak mamy już wiadomo, w grach to jest znany case. Była gra single player no to
dodajemy multiplayera, tak? 

00:18:50,854 --> 00:19:01,274 [Michał Krajewski]
I to jest-- tam jest, w grach chyba jest super mocny efekt anty-sieciowy. Gdy nie jesteś w stanie
znaleźć ludzi do grania, no to po prostu wypadasz w pół sekundy i to się rozpada. 

00:19:01,274 --> 00:19:10,454 [Piotr Durlej]
To chyba się nazywa efekt Concord. Obecnie ma swoją nazwę. Była ta gra od Sony robiona, która tam...
Potem niestety 

00:19:10,454 --> 00:19:24,853 [Piotr Durlej]
nie jesteś w stanie tak oszukiwać, w sensie kreatywnie tworzyć kontent jak na Redditzie pod innymi
nazwami bądź na Facebooku. I bardzo łatwo było widać, ile jest użytkowników grających i tam było
jakoś po prostu dzień po premierze kilkanaście osób jakby grało w tą grę. 

00:19:24,853 --> 00:19:25,573 [Michał Krajewski]
Absolutnie. 

00:19:25,573 --> 00:19:28,233 [Piotr Durlej]
Nie jesteś w stanie właśnie, 

00:19:28,233 --> 00:19:35,613 [Piotr Durlej]
nie jesteś w stanie mieć tego Atomic Network czy Minimum Viable Network, wink, wink, wink, 

00:19:35,613 --> 00:19:37,273 [Piotr Durlej]
no i tutaj będzie słabo. 

00:19:37,273 --> 00:19:45,333 [Michał Krajewski]
Tak, no tam nie było za bardzo możliwości właśnie tego single play experience. Niektóre firmy
wychodzą od tego, no na przykład mamy 

00:19:45,333 --> 00:19:51,913 [Michał Krajewski]
Sub-Sub Stack, gdzie masz ten core, gdzie ty tak naprawdę czytasz 

00:19:51,913 --> 00:20:08,833 [Michał Krajewski]
treści różnych twórców. Więc tu masz ten, to też jest ten marketplace. Więc tutaj jest troszeczkę
tego efektu sieciowego, a oni zaczęli, znaczy zaczęli, no już od dawna robią właśnie tą drugą część
i to taką bardziej klasyczną, socialmediową, że jakieś komentarze, rozmowy i tak dalej, nie? Więc
też wiele, no bo to jest- 

00:20:08,833 --> 00:20:13,533 [Piotr Durlej]
No to boostuje, boostuje growth, to jest, może być growth engine, engagement, growth. 

00:20:13,533 --> 00:20:25,133 [Michał Krajewski]
Wszystko boostuje i wiele firm dlatego zaczynając na przykład od single single player, chcą właśnie
stworzyć ten multiplayer w cudzysłowie, nie? No ale to jest oczywiście 

00:20:25,133 --> 00:20:42,093 [Michał Krajewski]
tak albo w jedną stronę, albo w drugą stronę, tak? Ciężko jest raczej robić to w tym samym momencie.
No i on też wymienia taką bardzo ogólną uwagę, żeby skupić się na tym user experience. Jak
najbardziej. Tak. Ja bym to 

00:20:42,093 --> 00:20:47,793 [Michał Krajewski]
jakby no fajnie, ale ja bym to raczej, raczej skupił się na czymś- 

00:20:47,793 --> 00:20:49,213 [Piotr Durlej]
Na Rewe 

00:20:49,213 --> 00:21:10,513 [Michał Krajewski]
Na Rewe, tak. Nie no, żeby te value dla użytkownika tam było. Bo czasem my w produkcie chyba właśnie
zastanawiamy się, jak zrobić produkt, by on wykorzystywał jakiś tam efekt, który sobie wyczytaliśmy
w internecie. Na przykład network effect. Zamiast myśleć właśnie okej, ale zastanówmy się, jak
stworzyć coś, co ludzie będą chcieli używać, będzie rozwiązywać ich problem 

00:21:10,513 --> 00:21:21,973 [Michał Krajewski]
i wyjść od tego, tak? No więc trochę tak szerzej potraktować to user experience, bo szczerze ono nie
musi być takie kompletnie smooth, tak? Jeśli, jeśli coś jest naprawdę- 

00:21:21,973 --> 00:22:05,853 [Piotr Durlej]
Tak, jeśli coś jest sensowne, jeśli przychodzisz, żeby rozwiązać jakiś problem, czy jesteś jakby
zdeterminowany i wiesz, że tam jest potrzeba, to będziesz tego, będziesz to wykorzystywał, nie?
Jakby tutaj dobry, dobry case wiesz... W jednym z poprzednich jego produktów, w którym pracowałem,
to klienci narzekali, nawet mówili kurczę, dlaczego to jest jakby takie niewygodne, nie? I tak
dalej. Było tego narzekań i narzekań, nie? I ja tak myślę jeju, dlaczego ludzie to używają mimo
tego? A potem usłyszałem bardzo, bardzo wyraźną rzecz od po prostu od jednego z tych klientów, który
mówi wiesz, no używam dlatego, że daje efekty, nie? Po prostu robi robotę. Więc i dlatego, dlatego z
tego, z tej perspektywy, 

00:22:05,853 --> 00:22:23,833 [Piotr Durlej]
jeśli jesteś w miejscu, że twój produkt, wiesz, ludzie narzekają na niego, ale robi robotę, no to,
to jest wspaniale, bo możesz praktycznie iść tylko do góry. Gorzej jest jak masz super UX, CX i
wszystko, ale nie dostarczasz tej wartości, więc nie robisz tych job to be done, 

00:22:23,833 --> 00:22:26,113 [Piotr Durlej]
które zależy Twojemu klientowi, nie? 

00:22:26,113 --> 00:22:30,213 [Michał Krajewski]
Tak. Pamiętajmy, że każdy taki właśnie UX owe i 

00:22:30,213 --> 00:22:35,573 [Michał Krajewski]
sieciowe feature'y kosztują czas. Są trudne do zbudowania, 

00:22:35,573 --> 00:22:42,613 [Michał Krajewski]
więc myślę, że to nie jest coś, co od razu trzeba, trzeba myśleć, ale nie od razu budować,
niekoniecznie. 

00:22:42,613 --> 00:22:46,833 [Michał Krajewski]
Tak, są takie strategie, o których on mówił. 

00:22:46,833 --> 00:23:00,393 [Michał Krajewski]
Jeszcze wydaje mi się fajnym tematem do poruszenia jest te subtypy tych efektów sieciowych, bo
wydaje mi się, że one są łatwiejsze do zaaplikowania 

00:23:00,393 --> 00:23:07,213 [Michał Krajewski]
jako takie pojedyncze, na przykład feature'y niż, niż jakby stworzenie całego produktu, który jest
sieciowy. 

00:23:07,213 --> 00:23:12,453 [Piotr Durlej]
Czyli tak rozbija te efekty sieciowe na różne podtypy, tak? 

00:23:12,453 --> 00:23:26,753 [Michał Krajewski]
Tak, właściwie podtypy albo wręcz benefity, jakie możesz z tego mieć, nie? Pierwszy to jest ten
efekt acquisition, on to nazywa tak, czyli jest-- czyli coś, co kiedyś nazywało się growth hacking,
growth, growth. 

00:23:26,753 --> 00:23:28,413 [Piotr Durlej]
Cringe, nie? Cringe mocno. 

00:23:28,413 --> 00:23:41,973 [Michał Krajewski]
Tutaj siebie dating myself, tak? No i cały ten viralowy wzrost, który był, podejrzewam właśnie w
momencie, kiedy najszybciej się rozwijały te social media- 

00:23:41,973 --> 00:23:42,253 [Piotr Durlej]
To się... Tak, tak, szaleństwo 

00:23:42,253 --> 00:23:57,033 [Michał Krajewski]
To było po prostu szał, tak? I wciąż to według mnie jest. Tylko-- i tutaj nawet nie musisz
koniecznie wykorzystać całego efektu sieciowego, tylko właśnie zastanowić się nad feature'ami czy
sposobami, w jaki sposób Ci użytkownicy Twoi mogą- 

00:23:57,033 --> 00:23:59,633 [Piotr Durlej]
Na przykład referrale. Nadal działają. 

00:23:59,633 --> 00:24:08,673 [Michał Krajewski]
Referrale, właśnie share'owanie w jakiś sposób i mierzenie tego, ile, ile osób właśnie, ile z
jednego użytkownika jesteś w stanie pozyskać więcej. 

00:24:08,673 --> 00:24:20,013 [Piotr Durlej]
Te słynne dzielenie się bieganiem na Garminie czy Nike Plusem na Facebooku. Jakie to było
szaleństwo! Jakie to było szaleństwo kiedyś, no... 

00:24:20,013 --> 00:24:24,333 [Michał Krajewski]
Tak. I to jest właśnie coś, co wydaje mi się 

00:24:24,333 --> 00:24:33,953 [Michał Krajewski]
relatywnie prosto da się wprowadzić, tylko niekoniecznie będzie miało takie dobre efekty, jak można
się spodziewać. Ale jest to jako taki pakiet po prostu pomysłów. 

00:24:33,953 --> 00:24:41,493 [Piotr Durlej]
Podejrzewam, że w jakiejś niszy, niszy to może, może jakby działać nadal, jak masz dobre zrozumienie
tego, no.

00:24:43,183 --> 00:25:04,103 [Michał Krajewski]
Aha. No druga rzecz to jest ten chyba najbardziej taki core'owy, czyli ten engagement effect, tak?
Czyli po prostu ludzie bardziej są zaangażowani. W momencie, gdy ta sieć, sieć rośnie, tak? Więcej
osób się pojawia, więcej piszesz z nimi, więcej share'ujesz, więcej angażujesz się w produkt, tak?
Więc to jest po prostu coś, co pewnie ciężej jest- 

00:25:04,103 --> 00:25:04,923 [Piotr Durlej]
No to, to po prostu 

00:25:04,923 --> 00:25:07,883 [Michał Krajewski]
Stworzyć tak od zera. Natomiast tak to jest, to jest ten efekt. 

00:25:07,883 --> 00:25:45,003 [Piotr Durlej]
Wydaje mi się, że tutaj mamy jakieś produkty, które mi przychodzą, no to właśnie content na
YouTubie, że-- i czym więcej masz... Chociaż wtedy jest pytanie, czy masz paradoks wyboru, bo tego
wtedy może być tak dużo, że się w tym gubisz, nie? I tutaj już zależy od algorytmu, który Ci coś,
coś zrobi. Bądź też jestem ciekawy, czy tutaj jest jakiś poziom, w sensie poziom, w którym jest za
dużo, nie? Bo też mam wrażenie, że jak miało się tych mniej znajomych na Facebooku, to jednak
bardziej się to ogarniało, a wraz z jakby wraz z rozwojem tej sieci coraz bardziej jednak to upada
pod swoją własnym-- entropia się zaczyna dziać, nie? Ale tutaj ciekawe - 

00:25:45,003 --> 00:25:48,743 [Michał Krajewski]
To znaczy, że zaczynasz walczyć i po prostu konkurujesz ze wszystkimi innymi- 

00:25:48,743 --> 00:26:00,303 [Piotr Durlej]
I lądujesz z najbardziej skrajnymi opiniami na swoim feedzie, ponieważ tylko one mogą zrobić Twoją,
Twoją uwagę. Więc to jest jakby takie... Trzeba być świadomych plusów dodatnich i plusów ujemnych,
nie? 

00:26:00,303 --> 00:26:08,483 [Michał Krajewski]
Plus ludzie, tak? Nie wiem, masz dużo, dużo wątków na czacie, tak? I jesteś cały czas bombardowany
tymi, tymi wiadomościami. 

00:26:08,483 --> 00:26:19,963 [Piotr Durlej]
O Boże! PTSD z wejścia, wejścia na maila po jakimś dłuższym urlopie albo o dłuższej nieobecności,
albo na Slacka, nie? Super efekty sieciowe. Jestem zmensionowany w dwudziestu różnych wątkach, nie? 

00:26:19,963 --> 00:26:30,363 [Michał Krajewski]
Tak. No i oczywiście ostatni efekt, taki ekonomiczny, on to nazywa economic effect, czyli po prostu
Twój model biznesowy zaczyna, zaczyna lepiej działać. 

00:26:30,363 --> 00:26:33,343 [Michał Krajewski]
To jest najbardziej chyba sprawdza się w marketplace'ach, tak? 

00:26:33,343 --> 00:26:33,683 [Piotr Durlej]
Tak. 

00:26:33,683 --> 00:26:37,883 [Michał Krajewski]
Gdzie po prostu mając więcej sprzedających i kupujących jesteś w stanie- 

00:26:37,883 --> 00:26:39,443 [Piotr Durlej]
No, ten rynek jest płynniejszy, nie? 

00:26:39,443 --> 00:26:48,643 [Michał Krajewski]
Mieć lepszy. Nawet w takich bardziej, takich efektach, bardziej subtelnych, tak? Możesz mieć lepszy
pricing, trochę wyższy albo trochę niższy, tak? 

00:26:48,643 --> 00:26:57,003 [Michał Krajewski]
Wszyscy znamy te, te z Ubera, te wszystkie historie, gdzie nagle pojawiało się... 

00:26:57,003 --> 00:27:02,703 [Michał Krajewski]
Wiesz, zapłać trzydzieści procent więcej, bo jest jakoś po prostu przesyt 

00:27:02,703 --> 00:27:08,423 [Michał Krajewski]
jeżdżących, nie? Więc tutaj, tutaj jesteś w stanie, mając te efekty troszeczkę lepiej monetyzować tą
swoją- 

00:27:08,423 --> 00:27:19,803 [Piotr Durlej]
Ja się nie mogę śmiać, bo to jest... Czyżby wymyślił pan, żeby nie obrazić go? Andrew Chen wymyślił
efekty sieciowe z ekonomii na nowo i nazwał je 

00:27:19,803 --> 00:27:22,463 [Piotr Durlej]
Network Effects Economic. 

00:27:22,463 --> 00:27:24,723 [Piotr Durlej]
Efekty skali, przepraszam. 

00:27:24,723 --> 00:27:26,463 [Michał Krajewski]
No tak. 

00:27:26,463 --> 00:27:38,463 [Piotr Durlej]
Bo to są przecież efekty skali ekonomiczne. W związku-- czym większa fabryka, tym jesteś w stanie
taniej, taniej coś robić, ponieważ jakby koszty ci jakby spadają marginalne, nie? 

00:27:38,463 --> 00:27:41,143 [Michał Krajewski]
No tak. No i też 

00:27:41,143 --> 00:27:44,963 [Michał Krajewski]
niestety jesteś w stanie charge'ować więcej, tak? Na przykład 

00:27:44,963 --> 00:27:47,083 [Piotr Durlej]
W sensie, no masz lepszą pozycję- 

00:27:47,083 --> 00:27:47,843 [Michał Krajewski]
Negocjacyjną 

00:27:47,843 --> 00:27:56,543 [Piotr Durlej]
Negocjacyjną lepszą. Bliżej jakby, bliżej ci do tych jakby pozycji, jakby tych monopolistycznych,
jakby sił monopolistycznych się zwiększają, nie? 

00:27:56,543 --> 00:28:04,783 [Michał Krajewski]
Tak. Patrzmy, Allegro w Polsce, gdzie no są w stanie od sprzedających dużo wyżej sobie liczyć, niż
by mogli, gdyby nie byli- 

00:28:04,783 --> 00:28:05,803 [Piotr Durlej]
Tak wielcy, mhm. 

00:28:05,803 --> 00:28:08,383 [Michał Krajewski]
Tak wielcy. I nie mieli tak mocnych tych efektów sieciowych, nie? 

00:28:08,383 --> 00:28:12,763 [Piotr Durlej]
No czyli właśnie. No cóż. Kto to powiedział? 

00:28:12,763 --> 00:28:19,923 [Piotr Durlej]
Thiel? To nie powiedział, że każdy startup dąży do bycia monopolem. Czy tam powinien dążyć do bycia
monopolem, żeby móc, móc narzucać? 

00:28:19,923 --> 00:28:21,383 [Michał Krajewski]
Tak, wydaje mi się, że on. 

00:28:21,383 --> 00:28:23,023 [Piotr Durlej]
Tak mi się wydaje. No więc- 

00:28:23,023 --> 00:28:33,523 [Michał Krajewski]
Żeby nie konkurować. Więc można to na dwa sposoby: być tak dużym, że już nie masz konkurencji albo
skupić się na tej swojej niszy i w niej być tym w cudzysłowie monopolistą, nie? 

00:28:33,523 --> 00:28:37,503 [Piotr Durlej]
Czy jakby coś jeszcze byś tutaj 

00:28:37,503 --> 00:28:46,143 [Piotr Durlej]
chciał jakby wspomnieć, czy coś jeszcze ci się tak rzuciło, rzuciło w oko? Czy zapamiętałeś ten cold
start problem? 

00:28:46,143 --> 00:29:06,103 [Michał Krajewski]
Wydaje mi się, że nie. Wydaje mi się, że te rzeczy, o których mówiliśmy i to jest na pewno, to jest
coś, co powinniśmy pamiętać w product management, czyli ten Atomic Network da się przenieść, tak jak
powiedziałeś, tak? To jest minimum wible network, czyli po prostu zastanawiać się w produkcie, okej,
co to jest? 

00:29:06,103 --> 00:29:07,643 [Piotr Durlej]
Ilu potrzeba użytkowników, nie? 

00:29:07,643 --> 00:29:12,823 [Michał Krajewski]
Dla kogo ja to robię? Czy to będzie miało sens? Te efekty sieciowe 

00:29:12,823 --> 00:29:30,183 [Michał Krajewski]
i wszystkie, wszystkie rzeczy. Jeśli dobrze to zaczniemy to, to, to, to jest szansa, że to się wtedy
uda. No i prototypowanie, szybkie budowanie tych, tych mikrosieci, próbowanie różnych sposobów, tak?
Bo on też opisywał różne przypadki, że 

00:29:30,183 --> 00:29:39,123 [Michał Krajewski]
nawet Uber sam w sobie, ale też inne startupy zaczynały od czegoś zupełnie innego, a kończyły w
innym miejscu, tak? Więc eksperymentowanie, myślenie o tym 

00:29:39,123 --> 00:29:40,383 [Michał Krajewski]
to jest droga naprzód, nie? 

00:29:40,383 --> 00:29:59,203 [Piotr Durlej]
To tak naprawdę rynek to ty dopasowujesz się do rynku, a nie rzadko kiedy to jakby rynek dopasowuje
się do Ciebie, nie? Zazwyczaj bierzesz to, co jest i odkrywasz jakąś niszę po drodze, którą jakby
trzeba zapełnić, czy można zapełnić. No, tutaj wydaje mi się, że, 

00:29:59,203 --> 00:30:33,383 [Piotr Durlej]
że jakby trochę mało rewolucyjnie tutaj ten Andrew, Andrew podszedł jakby do tematu. Tak nie, nie
wiem, jakiś żaden koncept, który, który tutaj jakby usłyszałem mnie jakoś nie, nie-- no, w sensie
ten Atomic Network jest, jest fajnym, fajnym jakby konceptem, żeby mieć w głowie, ale skupienie się
na niszy, jakby żeby było lovable, okay, jakby to od lat się słyszy, że trzeba znaleźć najpierw taką
małą niszę, którą, która jest sensowna. Podbia-- po-podział właśnie networku, jakby efektów
networkowych, sieciowych, jakby no efektów networkowych był duży. 

00:30:33,383 --> 00:30:56,503 [Piotr Durlej]
To jest jakby też coś, co może jakby pomóc. Ale dla mnie najważniejszy take chyba z tej książki jest
to, co tam jakby wspomniałeś między słowami, że nikt nie ma bladego pojęcia, co robić na samym
początku i wszyscy robią jakieś różne skalowalne rzeczy, jakby nieskalowalne rzeczy, żeby, żeby
rozkręcić ten swój, tą swoją platformę do tego poziomu, żeby, 

00:30:56,503 --> 00:30:59,983 [Piotr Durlej]
żeby te efekty networkowe osiągnąć, nie? 

00:30:59,983 --> 00:31:13,343 [Michał Krajewski]
Tak, myślę, że to jest ważne, by zawsze pamiętać, że trzeba zacząć od czegoś małego, tak? Myśląc
gdzieś tam w perspektywie okej, to może gdzieś mieć te efekty sieciowe. Natomiast jeśli my nie
stworzymy czegoś małego, co działa 

00:31:13,343 --> 00:31:14,223 [Piotr Durlej]
Co działa już na- 

00:31:14,223 --> 00:31:21,103 [Michał Krajewski]
Zarówno jako Atomic Network i zarówno jako ta single player utility. No to 

00:31:21,103 --> 00:31:22,623 [Michał Krajewski]
tak. 

00:31:22,623 --> 00:31:33,763 [Michał Krajewski]
Raczej nie, nie wróżę sukcesu. Wiadomo, tak, to jest taki raczej zbiór, taki zbiór po prostu rzeczy,
o których ludzie już wiele razy mówili. W miarę strawnym 

00:31:33,763 --> 00:31:42,163 [Michał Krajewski]
opakowaniu, więc jeśli ktoś, jeśli te koncepty wydają ci się nowe, no to myślę, że warto to
przeczytać. Jeśli je znasz, no to pewnie 

00:31:42,163 --> 00:31:49,483 [Piotr Durlej]
Można sobie poszukać, poszukać sobie jakiegoś zapytać Perplexity czy chata GPT o jakieś, jakieś
wnioski z tego. 

00:31:49,483 --> 00:31:49,903 [Michał Krajewski]
Można 

00:31:49,903 --> 00:32:02,583 [Piotr Durlej]
I sobie z tego wykorzystać, wykorzystać jakieś insighty. No to mamy nadzieję, że będziecie mieli
fajne efekty, efekty sieciowe w swoich produktach i do usłyszenia niedługo. 

00:32:02,583 --> 00:32:03,763 [Michał Krajewski]
Dzięki, Do usłyszenia.