Tak, by było dobrze - o tworzeniu udanych produktów.
Tak, by było dobrze - o tworzeniu udanych produktów.
The Cold Start Problem - czyli jak budować efekty sieciowe w produktach technologicznych
W tym odcinku zagłębiamy się w fascynujący temat budowania sieci w produktach technologicznych, omawiając kluczowe koncepcje z książki "The Cold Start Problem" Andrew Chena. Analizujemy, jak skutecznie tworzyć i rozwijać produkty oparte na efektach sieciowych, przechodząc przez pięć kluczowych etapów: od początkowego "zimnego startu", przez punkt przełomowy, aż po zbudowanie trwałej przewagi konkurencyjnej.
Skupiamy się na kilku najważniejszych aspektach dla Product Managerów, omawiamy praktyczne strategie i przykłady firm takich jak Airbnb, Uber czy LinkedIn, które skutecznie pokonały problem zimnego startu.
Garść źródeł, którymi się posiłkowaliśmy:
Zachęcamy do subskrybcji naszej listy mailingowej na https://takbybylodobrze.pl/
00:00:02,119 --> 00:00:04,000 [Piotr Durlej]
Dzień dobry, z tej strony Piotr.
00:00:04,000 --> 00:00:05,480 [Michał Krajewski]
A z tej strony Michał.
00:00:05,480 --> 00:00:39,279 [Piotr Durlej]
I dzisiaj wracamy do tematu priorytetyzacji. Dzięki-- zainspirowany, zainspirowani dzięki ostatniemu
wydarzeniu Product Cafe w Warszawie, podczas którego Piotr Czaplicki i Marcin Tomaszewski mieli
okazję podzielić się swoim, swoim doświadczeniem właśnie w tym temacie. No i bardzo ciekawe i
momentami zabawne spostrzeżenia, ale miałem, osobiście miałem troszeczkę jakieś poczucie takiego
niedosytu, tak? Bo chłopaki bardzo doświadczeni,
00:00:39,279 --> 00:00:51,719 [Piotr Durlej]
już z kilkoma latami zapasem na stanowiskach seniorskich, dzielili się takim swoim większym
spojrzeniem, jakimiś większymi insightami, ale też,
00:00:51,719 --> 00:00:59,559 [Piotr Durlej]
ale wśród publiki były osoby, które były troszeczkę bardziej jakby na początku drogi. No i miałem
wrażenie takiego trochę pogubienia,
00:00:59,559 --> 00:01:08,259 [Piotr Durlej]
co robić? A ludzie oczekiwali oczywiście silver bulletów i jakiegoś takiego bardzo prostego
podejścia, które,
00:01:08,259 --> 00:01:10,319 [Piotr Durlej]
które im może pomóc, nie?
00:01:10,319 --> 00:01:20,819 [Michał Krajewski]
Tak. Chyba wspominałeś, że właśnie jednym z takich głównych tematów tam było to, że ten, nazwijmy to
ogólnie bardzo product sense jest, jest ważny, tak?
00:01:20,819 --> 00:01:20,919 [Piotr Durlej]
Tak.
00:01:20,919 --> 00:01:27,479 [Michał Krajewski]
Jest to coś, co, no oczywiście trzeba wykształcać, natomiast wykształcić to można jedynie w toku-
00:01:27,479 --> 00:01:27,759 [Piotr Durlej]
Pracy
00:01:27,759 --> 00:01:48,779 [Michał Krajewski]
Pracy wieloletniej i zdobywania tych doświadczeń, tak? Więc oczywiście tutaj na pewno jest to, jest
to ważne i często w pewien sposób zastępuje nam jakieś frameworki czy bardziej podejście jakieś
systemowe, natomiast in the end to się kształtuje przez lata i właśnie takie bardziej systematyczne
podejście, które postaramy się zaprezentować Wam-
00:01:48,779 --> 00:01:50,019 [Piotr Durlej]
Mhm.
00:01:50,019 --> 00:01:55,019 [Michał Krajewski]
Prawdopodobnie Wam trochę pomoże w takim day to day pracy, nie?
00:01:55,019 --> 00:02:30,499 [Piotr Durlej]
Tak, no szczególnie jak to jest problem jajka czy kury. Czyli jak zaczynasz pracę z produktem, no to
od czego zacząć, tak? Bo tutaj produkt sensu też się wyrabia w kontekście jakiejś domenie
biznesowej, więc dajmy na to zmieniasz totalnie domenę, jakby siedzisz z czymś nowym, w innym
kontekście, w innej organizacji, jeszcze może na innym poziomie stanowiska. No i jest takie kurczę,
no co, co robić, nie? Więc właśnie próbowaliśmy wyjść, tak zastanowić się, okej, w jaki sposób można
by nie tylko, nie tylko dać jakieś takie generalne porady, bo tutaj też w newsletterze
00:02:30,499 --> 00:02:40,519 [Piotr Durlej]
Product Cafe też tam było kilka fajnych, fajnych jakby spojrzeń. Bardzo mi się podobało, uważam, że
przekorne nawiązanie do,
00:02:40,519 --> 00:03:14,179 [Piotr Durlej]
do McDonalda w tym, w tym newsletterze, no ale wydaje mi się, że, że generalnie tam jest takie
podziel-- jakby dziele-- jest bardziej-- autorzy dzielą się swoim generalnym poczuciem, a ja z
perspektywy wcielając się tak, empatyzując z takim początkującym product managerem, to wydaje mi
się, że fajnie byłoby pokazać takie pięć kroków. Zacznij od tego, zacznij od tego, zacznij od tego.
Troszeczkę, troszeczkę, jak troszeczkę, troszeczkę jak Core Cztery, nie, które Core Four, które
robiliśmy, który też nie jest idealny, ale jakoś ci układa sposób, w jaki masz myśleć, nie?
00:03:14,179 --> 00:03:18,459 [Michał Krajewski]
Tak, myślę, że dobrze jest po prostu mieć jakiś taki baseline'owy-
00:03:18,459 --> 00:03:18,479 [Piotr Durlej]
Punkt zaczepienia.
00:03:18,479 --> 00:03:30,019 [Michał Krajewski]
Dobry model, punkt zaczepienia, który później można rozwijać albo dostosowywać, tak? No więc
przechodząc do naszego tematu, tak jak wspominałeś, tak, pięć takich kroków. Oczywiście-
00:03:30,019 --> 00:03:30,519 [Piotr Durlej]
Do dyskusji.
00:03:30,519 --> 00:03:45,919 [Michał Krajewski]
Krok to może dużo powiedziane, tak, ale, ale pięć rzeczy, od których, które warto, o których warto
myśleć w tej kolejności. Jak zaczynasz nową pracę bądź ogólnie jak jesteś product managerem,
szczególnie na początku swojej drogi, tak? Więc tutaj pierwsze zapisaliśmy
00:03:45,919 --> 00:04:03,039 [Michał Krajewski]
fit for purpose, czyli po prostu jakby zrozumienie kontekstu, w którym operujesz jako, jako product
manager, tak? Czy to kontekstu firmy- inaczej będziesz operował w dużej korporacji, a inaczej w
startupie, czy też kontekstu produktowego, tak? Inaczej się operuje w danej branży, inaczej
00:04:03,039 --> 00:04:15,719 [Michał Krajewski]
awersja do ryzyka jest inna w różnych firmach, w różnych branżach. Myślę, że to jest bardzo ważne,
żeby móc zrozumieć też i w ogóle zacząć rozmowę o jakiejkolwiek priorytetyzacji, tak? To jest
zrozumienie tego kontekstu, w którym, w którym operujesz.
00:04:15,719 --> 00:04:32,959 [Piotr Durlej]
Tak, owszem, bo sam jestem winny tego, że w przeszłości chciałem używać bardzo skomplikowanych
narzędzi do bardzo prostych wyzwań, albo czasami też zbyt prostych narzędzi do i metod do wyzwań,
które są bardzo skomplikowane.
00:04:32,959 --> 00:04:37,839 [Piotr Durlej]
Jeśli pracujesz w med techu i potrzebujesz mieć potwierdzenia
00:04:37,839 --> 00:05:14,339 [Piotr Durlej]
od jakiegoś działu badawczego czy od prawnika, że coś takiego można, można zrobić, to raczej
niekoniecznie będziesz działał w jakimś najbardziej dynamicznym modelu, dlatego, że po prostu nie
możesz. A też, jeśli jesteś w bleeding edge, tworzysz, nie wiem, coś super nowego, super
ekscytującego, nie jesteś tak ograniczony prawnie i każdego dnia są nowe informacje z rynku, które
zmieniają Twoje jakby to, na czym trzeba się spojrzeć, no to też jakby budowanie ogromnego systemu z
kilkoma checkami,
00:05:14,339 --> 00:05:25,339 [Piotr Durlej]
jakby... Też jakby nie ma sensu, bo będzie trzeba lecieć na bardzo małej ilości informacji. Trzeba
przygotować ten system, żeby był właśnie odpowiedni do danego kontekstu, nie?
00:05:25,339 --> 00:05:32,339 [Michał Krajewski]
Tak, dokładnie. No i oczywiście musisz, nie jest to zawsze łatwe na samym początku, ale musisz w
miarę szybko poznać
00:05:32,339 --> 00:06:08,359 [Michał Krajewski]
ten kontekst. Też na zasadzie jeśli jesteś w startupie, no to twoje przyzwyczajenia z właśnie na
przykład z med techu czy z finansów mogą być kontrproduktywne, no bo oczekiwane jest szybkie
działania. Właśnie tutaj takie wyczucie intuicji, lepsze zrozumienie rynku, lepsze zrozumienie
klienta raczej niż, niż procesów, tak? Więc tutaj, jeśli przeskoczysz ten z tego pierwszego naszego
kroku na na przykład trzeci krok, o którym-- czwarty czy czwarty właściwie, w którym omawiamy już
konkretne metodologie i metodyki, no to może być troszeczkę za wcześnie, tak? Lepiej jest właśnie
zacząć od zrozumienia kontekstu i wtedy dobrać sobie-
00:06:08,359 --> 00:06:23,929 [Piotr Durlej]
Odpowiednie narzędzia, metodyki do tego. Narzędzia do, do zadania. W skrócie czym bardziej zmienna--
zmienne otoczenie, tym lżejszeTo są lżejsze metodyki, bardziej zwinne, czym bardziej skomplikowane
czy ograniczone,
00:06:23,929 --> 00:06:42,049 [Piotr Durlej]
czy korporacyjne, duże, skalowalne otoczenie tym te metodyki i te sposoby powinny być trochę
bardziej skomplikowane, brać pod uwagę różnych interesariuszy, różne jego procesy i tak dalej, i tak
dalej. Więc tak, to jest chyba krok pierwszy, który jest bardzo prosty, ale warto o nim pamiętać.
00:06:42,049 --> 00:06:49,270 [Michał Krajewski]
No, jest prosty do wypowiedzenia, ale oczywiście trzeba potrafić. Trudny do zaaplikowania i do
00:06:49,270 --> 00:06:52,369 [Michał Krajewski]
zrozumienia, w którym miejscu się ja znajduję tak naprawdę.
00:06:52,369 --> 00:06:58,789 [Piotr Durlej]
Oj tak, oj, i to też chyba z tego też wynika dużo, dużo błędów product managerów, którzy
00:06:58,789 --> 00:07:02,269 [Piotr Durlej]
przyzwyczajeni do na przykład kontekstu
00:07:02,269 --> 00:07:17,709 [Piotr Durlej]
dużej korporacji, nagle trudno im się odnaleźć w startupie. I jakby na odwrót, nie? Bo właśnie
wybierają narzędzia, które są i metodyki, do których są przeznaczeni, które niekoniecznie pasują
dobrze do, do tego, do danej struktury organizacji. Jak nie wiesz,
00:07:17,709 --> 00:07:34,589 [Piotr Durlej]
co zrobić, nie wiesz, w momencie, w jakim kontekście, to też zawsze można rzucić okiem na
konkurencję, które są podobnej wielkości, która działa na podobnych rynkach, to tam też można
poszukać, podpatrzeć to, co oni robią. I to też jest jakiś okej punkt wyjścia. Druga. Drugi.
00:07:34,589 --> 00:07:52,249 [Piotr Durlej]
Drugi krok to jest szok i niedowierzanie określenia. Określenie sobie celu i kryteriach, jakby,
kryteriów sukcesu, a- i też tego, co de facto jest od ciebie oczekiwane, co jest oczekiwane od, od
organizacji.
00:07:52,249 --> 00:07:56,189 [Piotr Durlej]
Tak, by wiedzieć, po co de facto optymalizujesz swoje działania.
00:07:56,189 --> 00:08:03,209 [Michał Krajewski]
Tak, no bo to jest, to jest oczywiście kluczowe i często sobie oczywiście, nie wiem, czy boją się,
natomiast
00:08:03,209 --> 00:08:16,749 [Michał Krajewski]
zapominają bądź, bądź nie są, nie są-- nie czują się komfortowo z pytaniem o ten cel, a wydaje mi
się on bardzo ważny. No, bo jeśli celem jest na przykład optymalizacja, tak? Różnych metryk
produktowych bądź
00:08:16,749 --> 00:08:43,089 [Michał Krajewski]
firmy jako takiej, no to jest to zmienia trochę tą perspektywę i zmienia te, te metody, które
użyjesz. A jeśli celem jest na przykład przebudowanie modelu biznesowego, no to oczywiście musisz
patrzeć na to w inny sposób. Jeśli będziesz proponował działania, które są stricte optymalizacyjne,
no to będzie oczekiwanie, że to jest za mało, bądź, bądź nieadekwatne do celów firmy. I w drugą
stronę, jeśli firma próbuje siebie wymyślić na nowo, no to wtedy,
00:08:43,089 --> 00:09:01,289 [Michał Krajewski]
jeśli firma jest optymalizacja-- w trybie optymalizacji, no to wtedy wymyślanie po prostu totalnie
nowych modeli biznesowych i próba jakoś znalezienia priorytetyzacji. "O zobaczcie, jeśli zrobimy to,
to będzie wzrost ten X to może trafić na, yyy, na-
00:09:01,289 --> 00:09:02,509 [Piotr Durlej]
No, niezrozumienie.
00:09:02,509 --> 00:09:18,549 [Michał Krajewski]
Niezrozumienie. Po prostu ludzie nie będą wiedzieć, dlaczego ty to robisz. Szczególnie jeśli nie
zrozumiałeś tego kontekstu, w którym miejscu się znajdujesz. No, i dlatego tutaj ten cel jest bardzo
ważny. I tak jak wspominałeś, tak, cel twój osobisty, ale też cel produktu, no i cel oczywiście
organizacji.
00:09:18,549 --> 00:09:23,729 [Piotr Durlej]
Tak, bo tutaj też warto to powiedzieć, że,
00:09:23,729 --> 00:09:31,549 [Piotr Durlej]
że cel Twój jako product managera może być troszeczkę odmienny od celu, jakby organizmu, od-- celu,
nawet nie jakby organizacji,
00:09:31,549 --> 00:09:37,489 [Piotr Durlej]
bo cel organizacji, hej, dajmy na to więcej, Rewa więcej.
00:09:37,489 --> 00:10:12,249 [Piotr Durlej]
Więcej, nie wiem, wartości firmy giełdowej. A twym celem może być na przykład zrobienie czegoś
fajnego z AI, ponieważ chcesz się tego nauczyć, czy to cię interesuje, czy bawi. Więc fajnie jest
znajdować takie, takie przestrzenie, gdzie można jakby spełniać te oba cele i dzięki temu być też,
mieć jakby satysfakcję na różnych polach. Wydaje mi się, że najlepsi produktowcy są w stanie tak
żonglować tymi jakby celami, że, że zarówno rozwijać swoją karierę, jak i też jakby dostarczać fajne
wyniki. Więc tego,
00:10:12,249 --> 00:10:14,149 [Piotr Durlej]
tego życzymy. No, trzecia-
00:10:14,149 --> 00:10:16,849 [Michał Krajewski]
No i trzecia rzecz to jest
00:10:16,849 --> 00:10:20,349 [Michał Krajewski]
coś, co tu nazwaliśmy określeniem klasy usług czy klasy-
00:10:20,349 --> 00:10:21,369 [Piotr Durlej]
Tak, klasy usług.
00:10:21,369 --> 00:10:25,169 [Michał Krajewski]
Problemów, tak? Z którymi się będziesz mierzył na co dzień.
00:10:25,169 --> 00:10:28,169 [Piotr Durlej]
Tak, to jest, to jest takie
00:10:28,169 --> 00:10:30,609 [Piotr Durlej]
nazewnictwo z KanBana.
00:10:30,609 --> 00:10:35,829 [Piotr Durlej]
Klasa usług, która według mnie-- jakby nazwa mogłaby być trochę lepsza, ale
00:10:35,829 --> 00:11:30,569 [Piotr Durlej]
to jest coś takiego. Taki koncept, który mówi, że praca-- pracę można pogrupować z powodu różnej ich
charakterystyki, różnej tych jakby klasy czy typu. I tu nie chodzi o epic czy issue, czy subtask,
tylko bardziej chodzi o to, jaki charakter ma dana praca. Czy to jest na przykład urgent request
od-- super pilny od prezesa czy jakiegoś innego dyrektora? Czy to jest zaplanowana praca, która musi
się wydarzyć przed launchem marketingowym, który jest zaplanowany za dwa tygodnie? Czy to może jest
jakiś temat dółu technicznego, który programiści mówią, że no może nic się nie wydarzy w ciągu
najbliższych dwóch miesięcy, ale jeśli się wydarzy i wybuchnie, no to położy nam całą firmę. Więc
wzięcie pod uwagę,
00:11:30,569 --> 00:11:47,869 [Piotr Durlej]
niepotraktowanie każdego z issues'ów, każdego z zadań jako takiego samego, tylko raczej
posegregowanie, pogrupowanie ich na pewne charakterystyczne wzorce. I w ten sposób patrzenie na ten,
na ten przepływ pracy. Jednym z takich kluczowych,
00:11:47,869 --> 00:11:55,549 [Piotr Durlej]
kluczowych sposobów, żeby podzielić, podzielić tą pracę, jest tak zwany koszt opóźnienia. Tak? Czyli
00:11:55,549 --> 00:12:20,309 [Piotr Durlej]
czy jeśli nie zrobisz tego, tej pracy dzisiaj, to czy coś się wydarzy? Czy może to jest praca, którą
można przełożyć bez bólu i zrobić za dwa tygodnie, za miesiąc, za trzy miesiące? Dlatego, że ten
koszt opóźnienia pokaże gdzie-- co tak naprawdę jest-- musi się wydarzyć w czasie i czy też, czy też
nie.
00:12:21,104 --> 00:12:52,583 [Michał Krajewski]
Tak. No, myślę, że to, to prawdopodobnie można by ten ten punkt trzeci powiązać sobie z kolejnymi
punktami w taki sposób, żeby to był jakiś w miarę spójny system w twojej głowie, tak? Myślenia o
feature'ach, myślenia o problemu, tak? Co nie, nie jest łatwe. Natomiast nawet jeśli podejdziemy do
tego w sposób taki krokowy, jak my to zaprezentowaliśmy, no to wciąż warto jest właśnie zawsze
zastanowić się, co to, co to za typ czy klasa tego zagadnienia, z którym, z którym się mierzymy,
zanim zaczniemy je
00:12:52,583 --> 00:12:52,984 [Piotr Durlej]
Tak.
00:12:52,984 --> 00:12:54,703 [Michał Krajewski]
Priorytetyzować w ogóle, tak?
00:12:54,703 --> 00:13:03,723 [Piotr Durlej]
Tu ten taki życiowy przykład. Może się na pewno okazać tak, że ty jesteś przekonany, że wiesz, że
jakieś zadanie jest mega ważne dla klienta,
00:13:03,723 --> 00:13:06,664 [Piotr Durlej]
ale tworzysz je na Jirze.
00:13:06,664 --> 00:13:57,103 [Piotr Durlej]
Jakby ono jest opisane, dajmy na to na Jirze, jest opisane tam odpowiednio, jest napisane, że tam
trzeba zrobić, a programista, dajmy na to, który tam na tym pracuje, on nie będzie miał kontekstu
tego, że to jest zadanie dla właśnie, że to jest klasa, że to jest request od ważnego klienta, mimo
że to jest na przykład jakaś zmiana przecinka, nie? Więc z perspektywy programisty mała, mała praca,
mało ważna, mało impaktu, ale z perspektywy klasy, wiedząc o to, o to, jak, jakie tutaj, jaki to ma
wpływ, to nagle urasta do znacznie większej, większej wagi i wartości i zaczyna mieć sens. Więc
fajnie jest, jakby pokazywać sobie taki, dawać sobie taki kontekst tej pracy, dlatego że to właśnie
umożliwi łatwiejsze, lepsze posortowanie tego, jakby tych zadań, jakby generalnie, z generalnymi
priorytety, takim metodykami priorytetyzacji.
00:13:57,103 --> 00:14:27,183 [Michał Krajewski]
Tak. No i dokładnie możemy przejść do czwartego punktu, czyli już te konkretne metodyki, które w
których większość osób wydaje nam się słyszało. Rice, Moscow, Weighted Shortest Job First. Różne
metodyki, które, które można setki tysięcy wpisów na blogach przeczytać i dowiedzieć się, co one
znaczą. My też również nie byliśmy gorsi i nagraliśmy o tym cały podcast o tych metodykach, więc
jeśli ktoś chce poznać szczegóły, no to, to zapraszamy.
00:14:27,183 --> 00:14:31,723 [Piotr Durlej]
Wraz z naszymi rekomendacjami chyba gdzie, kiedy, coś, co stosować, jeśli dobrze pamiętam
00:14:31,723 --> 00:14:35,123 [Michał Krajewski]
Rekomendacjami i oczywiście naszym jakimś
00:14:35,123 --> 00:15:02,623 [Michał Krajewski]
workflow. W dużym skrócie opisanym, kiedy, w jakiej sekwencji, co używamy. W dużym skrócie ja, żeby
nie powtarzać się to, co wtedy opowiedzieliśmy. Wydaje mi się, że te metodyki są potrzebne, by
zawsze móc uargumentować, dlaczego dana rzecz została spriorytetyzowana. Tak jak mówię, no ten gut
feeling czy przeczucie jest ważne. Natomiast jeśli nie jesteś w stanie przekuć go na jakieś
argumenty i pokazać-
00:15:02,623 --> 00:15:02,643 [Piotr Durlej]
Na jakieś dane
00:15:02,643 --> 00:15:19,703 [Michał Krajewski]
W systematyczny sposób, że dlaczego taka, taka decyzja została podjęta? Możesz mieć szczególnie w
takich bardziej ustrukturyzowanych firmach, możesz mieć problem z, gdy ktoś spyta: "a dlaczego to
jest?" Szczególnie jak ktoś ma ulubiony swój feature, tak? "Dlaczego to jest
00:15:19,703 --> 00:15:35,783 [Michał Krajewski]
pierwsze, a mój ulubiony feature jest na trzecim miejscu dopiero", tak? No to od razu wtedy masz,
masz argumenty, możesz pokazać swój tok myślenia. Jeśli nawet ktoś się z nim nie zgodzi, to, to
wtedy już wtedy jest to dużo lepsza sytuacja niż powiedzieć: "A bo to był mój gut feeling. Tak mi
się wydawało." Tak?
00:15:35,783 --> 00:16:00,403 [Piotr Durlej]
Bo wtedy... Tak, wtedy masz personalną, żeby nie mieć personalnej: "Hej, ja tak uważam, ty tak
uważasz". To możecie wspólnie się hej, na przykład ta metoda priorytetyzowania nie jest optymalna,
dlatego, że czegoś nie uchwyciła. I jakby ta priorytetyzacja też jest tym miejscem, gdzie pierwszym
tak naprawdę miejscem, gdzie można włożyć pewnego rodzaju dane, tak? Czyli można włożyć ten proces
decyzyjny dane i powiedzieć hej,
00:16:00,403 --> 00:16:14,663 [Piotr Durlej]
określimy sobie jakoś kontekst, określimy sobie cel. Mamy jakieś tam typy powtarzające się, typy, to
jakby klasy, typy, jakby prace, które do nas spływają. No i teraz jakby priorytetyzujemy je zgodnie,
zgodnie z czymś takim, nie?
00:16:14,663 --> 00:16:35,923 [Michał Krajewski]
Tak. No i oczywiście ta cała priorytetyzacja w punkcie czwartym nie powinna odbywać się w zamkniętym
pokoju, gdzie ty siadasz i to robisz, tak? Tylko raczej robisz to z stakeholderami, z ludźmi, którzy
są zainteresowani waszą mapą, co powinniście robić. Ewentualnie możesz mieć już jakąś propozycję.
Natomiast to nie powinno być zaskoczenie dla ludzi. Więc jakiś tam system,
00:16:35,923 --> 00:16:36,623 [Piotr Durlej]
Alignment
00:16:36,623 --> 00:16:43,543 [Michał Krajewski]
Na kluczowych miejscach, ale później musi ten alignment być wśród wszystkich, że okej, przynajmniej
co do metodologii, tak? Już finalne-
00:16:43,543 --> 00:16:43,723 [Piotr Durlej]
Tak
00:16:43,723 --> 00:16:45,003 [Michał Krajewski]
Wymienione wyniki no to
00:16:45,003 --> 00:16:54,143 [Piotr Durlej]
Z mojego doświadczenia nikogo, jakby, w sensie chyba, że ktoś ma właśnie swoją ulubione, ulubione
jakby zadanie i którym się interesuje, ale to wtedy wpada
00:16:54,143 --> 00:17:01,543 [Piotr Durlej]
w klasę usług, dajmy na to ulubione usługi od od ważnego interesariusza. I wtedy wiesz odpowiednio,
jak to traktować.
00:17:01,543 --> 00:17:14,163 [Michał Krajewski]
No tak, są pewne rzeczy, które są po prostu must have. A jak masz tych rzeczy trzy must have'ów, no
to wtedy musisz się ustawić, który must have robisz pierwszy i już masz jasne, jasne plan działania,
nie?
00:17:14,163 --> 00:17:51,703 [Piotr Durlej]
No i piąty, piąty punkt. To jest już jakby dajmy na to mamy-- wiemy, z czym się mierzymy. Mamy to
jakoś posegregowane spójnie. Znamy ten kontekst, mamy cel. No to możemy zacząć trochę podchodzić
bardziej strategicznie, tak? I to jest właśnie ta, to taka możliwość łączenia operacyjnego i
strategicznego pracy, pracy product managera, pracy nad backlogiem. Dlatego, że teraz można się
pobawić troszeczkę tutaj w Reforge'u, w chyba kursie Mastering Product Management, jeśli dobrze
pamiętam, love product strategy właśnie było, było mówione, że hej, posegregujcie sobie właśnie
backlog na kilka takich, kilka różnych
00:17:51,703 --> 00:18:17,963 [Piotr Durlej]
list, sublist związanych z betami czy jakimiś zakładami z rynkiem dotyczących operacyjnymi,
strategicznymi czy jakimiś związanymi z wewnętrznymi potrzebami, czy z jakimiś właśnie zewnętrznymi
ograniczeniami i tak dalej, i tak dalej. I różne jakby można sobie wziąć, wziąć jakby takie
pogrupowanie i potem jakby na poziomie zarządzać tym portfolio, tak? Czy czterdzieści procent to są
strategiczne,
00:18:17,963 --> 00:18:29,183 [Piotr Durlej]
strategiczne działania, czy dwadzieścia procent to są strategiczne działania, a resztę potrzebujemy
na operacyjnej? Jak dużo czasu w danym okresie potrzebujemy na dług technologiczny?
00:18:29,183 --> 00:18:40,345 [Piotr Durlej]
Chyba wychodzi tam, że jest około dwadzieścia pięć, trzydzieści procent to jest chyba, chyba właśnie
takie coś typowego. No i tak dalej, i tak dalej. I można dzięki temu-To jest fajne. To takie, takie
portfolio fajne.
00:18:40,345 --> 00:19:26,645 [Michał Krajewski]
Tutaj na pewno to pomaga w takim bardziej długofalowym planowaniu. Na przykład, jeśli podzielisz
sobie te bety czy feature'y, czy pomysły produktowe, jakkolwiek to nazwiemy wielkościowo na małe,
średnie, duże, small, medium, big, no to wtedy łatwiej Ci jest też z interesariuszami rozmawiać.
Okej, to jest rzecz, która należy do tego koszyczka małych pomysłów, małych betów, które
prawdopodobnie nie zmienią firmy o sto osiem stopni, ale są wartościowe. Warto je zawsze w pewnym
momencie włączyć. Lub mamy też portfolio dużych, dużych betów, dużych pomysłów, które byśmy chcieli
wdrożyć. Natomiast najczęściej one wymagają dłuższego discovery. Troszeczkę jest większa niepewność
tam.
00:19:26,645 --> 00:19:28,566 [Piotr Durlej]
Przekonać więcej osób.
00:19:28,566 --> 00:19:58,625 [Michał Krajewski]
Tak, musisz przekonać więcej osób. Dlatego najlepiej mieć te na przykład trzy nóżki tutaj tak? Jeśli
chodzi o wielkość przynajmniej feature'ów czy pomysłów, żeby móc zawsze powiedzieć okej, my nie
robimy tylko wielkich mega kombajnów przez pół roku, które nie wiadomo, czy wyjdą, ale zastanawiamy
się, jak możemy mieszać w najlepszy sposób te różne pomysły, szczególnie, no, długofalowo, tak? Nie
możesz po prostu polegać na rajscie, tylko jeśli chodzi o myślenie długofalowe, nie?
00:19:58,625 --> 00:20:01,346 [Piotr Durlej]
No nie, nie, nie, to jest
00:20:01,346 --> 00:20:04,045 [Piotr Durlej]
dobry, słuszny punkt, bo
00:20:04,045 --> 00:20:22,165 [Piotr Durlej]
i tutaj właśnie jest ta-- te podejście chyba, właśnie jeden z autorów newslettera to o tym pisał, że
tutaj jest kwestia sztuki, nie? Troszeczkę, troszeczkę ten element kreatywny i element taki
00:20:22,165 --> 00:20:41,105 [Piotr Durlej]
nie stricte matematyczny tutaj wchodzi, żeby właśnie wziąć pod uwagę, też odpowiednio dobrać te, te
fragmenty tego portfolio, tego na dany okres, tych, tej mieszanki zadań. No i tak, i z czymś takim,
takimi pięcioma krokami jakoś wydaje się, że
00:20:41,105 --> 00:20:44,525 [Piotr Durlej]
można, można sobie poradzić
00:20:44,525 --> 00:20:51,525 [Piotr Durlej]
w każdej sytuacji, w momencie, kiedy masz coś podejść, podejść do czegoś kompletnie nowego produktu.
00:20:51,525 --> 00:20:56,805 [Michał Krajewski]
Tak, myślę, że kroki jeden, dwa, trzy
00:20:56,805 --> 00:21:00,625 [Michał Krajewski]
i cztery są, no,
00:21:00,625 --> 00:21:09,525 [Michał Krajewski]
kluczowe i must have, że tak powiem. Trzeci i czwarty prawdopodobnie można złączyć w jakiś jeden
system. System myślowy.
00:21:09,525 --> 00:21:13,005 [Michał Krajewski]
No i piąty, no, to już jak chcemy wziąć, zrobić ten kolejny krok, tak? Jeśli chodzi o
00:21:13,005 --> 00:21:14,905 [Piotr Durlej]
Tak, tak, już większą dojrzałość.
00:21:14,905 --> 00:21:28,145 [Michał Krajewski]
Więc myślę, że jeden, dwa i trzy, no to jest must have. Natomiast później, no to już oczywiście
zależy, jak jesteście w stanie rozwinąć swoje skrzydła. Natomiast, no warto podejść do tego w taki
jakiś bardziej ustrukturyzowany sposób, nie?
00:21:28,145 --> 00:21:31,625 [Piotr Durlej]
No tak, bo właśnie priorytetyzacja
00:21:31,625 --> 00:21:44,205 [Piotr Durlej]
wypływa z kontekstu organizacji, w której jesteście i tego nie da się, jakby, nie da się ignorować.
Tak, tak się działa. Kilka jakby jeszcze jakiś takich porad na koniec,
00:21:44,205 --> 00:22:12,205 [Piotr Durlej]
which was also like a zapisaliśmy, że trochę à propos tego small, medium, big bets, że jeśli chodzi
o jakieś układanie sobie pracy, no to ludzie bardzo dobrze sobie radzą z porównaniem, czy coś jest
jabłko, czy coś jest pomarańczą, ale bardzo źle sobie radzą z określeniem liczby godzin czy
konkretnych, konkretnych wartości numerycznych. Więc stąd, stąd jakby te
00:22:12,205 --> 00:22:28,725 [Piotr Durlej]
przymierzeniu effortu, jednak fajnie jest mieć jakieś, jakieś takie porównywanie rzeczy. I wydaje mi
się jeszcze, że to, co powiedziałeś o tym, o tym, że nie można powiedzieć publicznie, mimo że jest
gut feeling, to,
00:22:28,725 --> 00:22:39,025 [Piotr Durlej]
to, że jest to gut feeling. Wydaje mi się, że zawsze trzeba mieć jakieś zrozumienie tutaj. I ja
jeszcze bym chyba dodał od siebie o tym
00:22:39,025 --> 00:22:41,165 [Piotr Durlej]
dobrym architekcie,
00:22:41,165 --> 00:22:51,845 [Piotr Durlej]
czyli że bardzo ważne jest, żeby stworzyć i dostarczyć pracę w ostatnim możliwym momencie.
00:22:51,845 --> 00:22:57,825 [Michał Krajewski]
Bo ja myślę, co do jeszcze tego gut feeling. Myślę, że to jest coś, co,
00:22:57,825 --> 00:23:03,625 [Michał Krajewski]
no, nie wiem, czy będziesz. Jeśli masz na przykład gut feeling o kilku pomysłach, no to w jakiś
sposób
00:23:03,625 --> 00:23:07,205 [Michał Krajewski]
w ramach na przykład trzech, czterech pomysłów ustalasz, co powinieneś na początku robić.
00:23:07,205 --> 00:23:09,385 [Piotr Durlej]
Co cię bardziej ekscytuje, co sprawia, że mmm whoo!
00:23:09,385 --> 00:23:27,905 [Michał Krajewski]
Co cię bardziej ekscytuje, nie? Gut feeling jest bardziej gut. No, myślę, że myślę, że tutaj nawet
gut feeling jest potrzebne, żeby móc na przykład wygenerować pomysły bądź lepiej zrozumieć, czego
użytkownicy potrzebują i nie robić kompletnie po prostu rzeczy oderwanych od twojego kontekstu.
00:23:27,905 --> 00:23:49,365 [Michał Krajewski]
Natomiast in the end, no to musisz wiedzieć co na przykład, co zbliży Cię do tego Twojego celu.
Jeśli Twój gut feeling, jeśli masz cel, nie wiem, product market fit nowego produktu, no to gut
feeling jest oczywiście bardzo, bardzo ważny, tak? Natomiast musisz, musisz wiedzieć, w jaki sposób
określić sobie, co powinieneś testować w ramach nowego produktu na przykład.
00:23:49,365 --> 00:24:14,185 [Piotr Durlej]
Tak, bo zgadzam się, bo potrzeby biznesu są i potrzeby produkty są nieograniczone, a Twoja doba ma
dwadzieścia cztery godziny, więc-- podczas których musisz jakby zrobić nie tylko takie rzeczy
związane z pracą, tylko też jakieś inne, bardziej przyziemne, na przykład zjedzenie czy skorzystanie
z
00:24:14,185 --> 00:24:17,585 [Piotr Durlej]
łóżeczka i dobre spanko.
00:24:17,585 --> 00:24:29,965 [Piotr Durlej]
No, więc mamy nadzieję, że udało nam się dobrym spankiem i tymi pięcioma krokami jakoś pomóc w
ułożeniu podejścia systemowego bardziej do priorytetów i...
00:24:29,965 --> 00:24:32,145 [Michał Krajewski]
Może będziecie spać spokojniej.
00:24:32,145 --> 00:24:34,985 [Piotr Durlej]
O, dokładnie tego Wam życzymy.
00:24:34,985 --> 00:24:36,405 [Piotr Durlej]
Pozdrawiam.
00:24:36,405 --> 00:24:44,645 [Michał Krajewski]
Zachęcamy do przesłuchania też podcastu, gdzie omawialiśmy konkretne metodyki. I do usłyszenia w
następnym odcinku.
00:24:44,645 --> 00:24:45,305 [Piotr Durlej]
Do usłyszenia.