Tak, by było dobrze - o tworzeniu udanych produktów.

Recenzja "Thinking in Systems" - jak myślenie systemowe może pomóc product managerom

Piotr i Michał Season 5 Episode 7

W tym odcinku zagłębiamy się w fascynującą książkę Donelli H. Meadows "Thinking in Systems", która pokazuje, jak myślenie systemowe może pomóc w zrozumieniu i zarządzaniu złożonymi produktami. Omawiamy kluczowe koncepcje, takie jak sprzężenia zwrotne, opóźnienia systemowe i punkty dźwigni, oraz ich praktyczne zastosowanie w pracy product managera.

Zastanawiamy się, jak zrozumienie dynamiki systemów może pomóc w podejmowaniu lepszych decyzji produktowych, przewidywaniu niezamierzonych konsekwencji i budowaniu bardziej odpornych rozwiązań. Dzielimy się też własnymi doświadczeniami w stosowaniu myślenia systemowego w codziennej pracy z produktami.

Garść źródeł, którymi się posiłkowaliśmy:


Zachęcamy do subskrybcji naszej listy mailingowej na https://takbybylodobrze.pl/

00:00:02,359 --> 00:00:04,319 [Piotr]
Dzień dobry, z tej strony Piotr. 

00:00:04,319 --> 00:00:05,960 [Michał]
A z tej strony Michał. 

00:00:05,960 --> 00:00:22,760 [Piotr]
No i ostatnie tygodnie były takie dość, bardzo bym powiedział, zmienne, niepewne, skomplikowane,
niejednoznaczne. I tutaj można dodawać jeszcze dużo, dużo epitetów, 

00:00:22,760 --> 00:00:26,719 [Piotr]
które pokazują, że jednak geopolitycznie, 

00:00:26,719 --> 00:00:33,059 [Piotr]
politycznie i ekonomicznie świat się bardzo, bardzo zmienił w ciągu ostatniego miesiąca, dwóch. 

00:00:33,059 --> 00:00:35,520 [Piotr]
No i jak my-- i to też ma oczywiście- 

00:00:35,520 --> 00:00:51,219 [Michał]
Myślę też, że szczególnie dla product managerów też technologicznie te zmiany są bardzo szybkie i
sposób naszej pracy zaczyna się zmieniać i zaczyna być... Wiele osób właśnie odczuwa taką, taką
niepewność, co będzie dalej i z zawodem, ale ogólnie z branżą, z-z- 

00:00:51,219 --> 00:00:52,199 [Piotr]
Tak. 

00:00:52,199 --> 00:00:54,619 [Michał]
Kierunkiem, w którym świat technologii pójdzie, nie? 

00:00:54,619 --> 00:01:04,359 [Piotr]
Tak. Nie dość, że nie dość, że polityka, nie dość, że technologia AI, tutaj zmieniające się
oczekiwania, zmieniające się jakby przenoszone też jakby 

00:01:04,359 --> 00:01:40,639 [Piotr]
stanowiska z jednego, z jednych krajów do drugich, jakby offshoring, nearshoring i tak dalej, i tak
dalej. Więc, no i też konieczność balansowania między strategiczną pracą i inwestowaniem w uczenia
się AI a na przykład i robienie AI a w swoim miejscu pracy, a między operacyjnym: "Hej, czy ktoś
odpisze na custom-- tutaj na tego maila z customer supportu", ponieważ nie wiadomo, co zrobić dalej
z produktem, nie? No i jako tacy managerowie, tacy, nawet nie tacy, tylko produkt menedżerowie czy
produktowcy, czy projektowcy, czy-czy jakkolwiek jesteście nazywani w waszych organizacjach, 

00:01:40,639 --> 00:02:00,579 [Piotr]
fajnie by było mieć system, który pozwoli Wam przewidywalnie tym zarządzać, że nawet jeśli za oknem
jest jakieś szaleństwo, nawet jeśli w organizacji jest, jest chaos. Oczywiście tego na pewno nie ma
w żadnych organizacjach (wing-wing). No 

00:02:00,579 --> 00:02:16,119 [Piotr]
to jesteście w stanie jakoś to dobrze spriorytetyzować, wiedzieć, co z tym zrobić, wiedzieć, w
jaki-ski sposób to Wy jesteście tym ośrodkiem, który daje te, daje, daje tą pewność, daje tą
stabilność, nie? No i jest to dość trudne, jak prawdopodobnie zauważyliście. 

00:02:16,119 --> 00:02:32,959 [Michał]
Jest to trudne. No i my oczywiście staramy się znaleźć odpowiedzi na te pytania czy zagadnienia.
Yyy, no, jak sami wiecie, słuchając naszych podcastów, szukamy ich w różnych miejscach, ale też
między innymi właśnie w książkach, niekoniecznie będących książkami typowo product managementowymi- 

00:02:32,959 --> 00:02:33,239 [Piotr]
Tak. 

00:02:33,239 --> 00:03:03,639 [Michał]
Jaki jest w tym przypadku. Tutaj właśnie chcielibyśmy trochę się posiłkować książką Thinking in
Systems z 2008 roku, zdaje się, pani Donnelly H. Meadows. No i to jest bardzo znana w sumie książka,
jeśli chodzi o teorię systemów tak naprawdę. Więc coś, co prawdopodobnie my wszyscy uczestniczymy w
jakichś systemach. Nasze firmy, nasze produkty są systemami, więc wydawało nam się logiczne zajrzeć
do tej książki i zobaczyć, czy jest coś, czy jest coś tam, co możemy 

00:03:03,639 --> 00:03:06,999 [Michał]
zaaplikować w naszych normalnych 

00:03:06,999 --> 00:03:08,039 [Michał]
dniach pracy. 

00:03:08,039 --> 00:03:08,079 [Piotr]
Tak. 

00:03:08,079 --> 00:03:51,759 [Michał]
No i tutaj oczywiście to jest bardzo taka, wydaje mi się wstęp do tej całej teorii systemów i raczej
taka popularnonaukowa książka, bym ją nazwał. No i tutaj ona, ta pani, przedstawia właśnie, która
jest w sumie swoją drogą bardzo znana z pracy nad ekologią, nad tym, jak-jakie są granice wzrostu
gospodarek i tego typu spraw. No i tutaj ona właśnie przedstawia takie podstawy, tak? Jak te, jak te
systemy wyglądają z punktu widzenia tej teorii systemów. Te wszystkie zasoby, przepływy, pętle
sprzężenia zwrotnego to wszystko jest tam opisane i raczej w taki sposób bardzo podstawowy. Ale też
są przedstawione różne sposoby, jak radzić sobie z tymi 

00:03:51,759 --> 00:04:00,739 [Michał]
nie-nieidealnymi systemami, bądź po prostu systemami, których nie rozumiemy. Więc daje troszeczkę
takiego aparatu, jak sobie radzić w tym świecie, nie? 

00:04:00,739 --> 00:04:05,099 [Piotr]
Tak. No, to tak jak teraz powiem, słysząc to, co mówisz, Michał. 

00:04:05,099 --> 00:04:29,259 [Piotr]
Wiesz, tak jak mój, jeden z moich przełożonych przeszłości. Okej, fajnie, fajnie, akademicko. Ale co
to dla mnie znaczy, nie? Jakby co to dla mnie znaczy to, o co chodzi Ci z tymi pętlami sprzężenia
zwrotnego? Jak to może? Jak mi może to pomóc w, jakby, w radzeniu sobie w pracy? Jak to może Ci
pomóc w zrozumienie tego podejścia o myślenie w systemach? 

00:04:29,259 --> 00:04:34,179 [Piotr]
Jak może pracować w pracy produktowca, na co dzień, nie? 

00:04:34,179 --> 00:04:44,439 [Michał]
Tak, ogólnie trzeba, myślę, zacząć od tego, co to jest system, przynajmniej w teorii systemów. No i
tutaj system jest, w dużym skrócie, składa się właśnie z jakiegoś 

00:04:44,439 --> 00:04:55,259 [Michał]
zapasów, stock, tak? Których, które są one gromadzone, czy to od po prostu zboża, węgla, przez
zapasy właśnie pieniędzy, wiedzy, informacji, tak? 

00:04:55,259 --> 00:04:58,679 [Piotr]
Kognitywne, poznawcze też w te sztoby weszły? 

00:04:58,679 --> 00:05:06,879 [Michał]
Tak, tak, tak. No, szczególnie jak teraz mamy. Wszyscy wiemy, że działamy w ekonomii wiedzy, danych.
Dane to są jakiś zapas, 

00:05:06,879 --> 00:05:13,459 [Michał]
który firma gromadzi. No i ten zapas oczywiście może się deprecjonować, może się stawać coraz- 

00:05:13,459 --> 00:05:14,139 [Piotr]
Popsuć, skończyć się. 

00:05:14,139 --> 00:05:57,617 [Michał]
Popsuć i tak dalej, nie? No i do tych, do tych zapasów mamy przepływy. No i oczywiście są przepływy,
które sprawiają, że tych zapasów mamy więcej, tak? Na przykład pozyskujemy cenne dane, pozyskujemy
pieniądze od użytkowników i tak dalej. No i mamy te wypływy, tak? Po prostu z tego systemu wypływają
nam te rzeczy. Tutaj oczywiście od razu się nasuwają te wszystkie growth loopy, tak? Które jak
pewnie-- chociaż nie wiem, czy znacie, ale w każdym razie, właśnie o to w tym chodzi trochę, że masz
wpływa do-do Twojego systemu pieniądze, na przykład użytkowników, które możesz później użyć do-Na
przykład reklam na Facebooku, w wyniku czego pozyskasz nowych użytkowników. 

00:05:57,617 --> 00:06:41,797 [Piotr]
No tutaj tak-- no tutaj wydaje mi się, że takim fajnym przykładem jest to, że ten-- początki
Facebooka, tak? Czytaj sieci-sieci społecznościowych, czytaj: jeśli wchodzisz do sieci
społecznościowej, jak masz tylko dwadzieścia znajomych, no to okej, no to dowiesz się, co tam jest u
tych dwudziestu znajomych. Ale jeśli masz, wchodzisz, patrzysz, po jakiś czas masz stu
pięćdziesięciu znajomych, nie? No to masz tyle razy więcej jakby contentu i masz jakby jeszcze
większy powód, jeszcze większą tą-- jest to właśnie pętla sprzężenia zwrotnego. Masz więcej jakby
powodów, żeby z tego używać, nie? Czy jeśli budujesz sobie swoją bazę wiedzy w Obsidianie, no to
jeśli po jakimś czasie po prostu zaczyna-- jakieś są dodatkowe wartości z tego, że masz taką--
osiągasz jakąś taką krytyczną masę, nie? Że-że po prostu to zaczyna-zaczyna działać, nie? Okej. 

00:06:41,797 --> 00:06:41,817 [Michał]
Tak. 

00:06:41,817 --> 00:06:48,457 [Piotr]
No to-- czyli mamy zasoby, mamy przepływy, inflows i outflows, tak? Po angielsku pewnie. 

00:06:48,457 --> 00:06:50,358 [Piotr]
No i... no i? 

00:06:50,358 --> 00:08:00,157 [Michał]
I-i jeszcze jedną ważną rzeczą, o której myślę warto wspomnieć i pewnie będzie ona najbardziej
kluczowa w takim day to day pracy, no to są właśnie te sprzężenia zwrotne, tak? No bo ten system
reaguje w jakiś sposób na to, co się z nim dzieje, bądź na podstawie informacji, którą dostaje. No i
tutaj od razu nam się nasuwa, co my jako product managerzy powinniśmy pamiętać, tak? No mamy
sprzężenie zwrotne, które trwa na przykład trzy miesiące od wydania jakiegoś feature'a albo zaczęcia
pracy nad jakimś feature'm i czekamy trzy miesiące aż dostaniemy feedback od yyy od użytkowników, od
holderów albo po prostu, tak? No i tutaj to jest bardzo ważne w kontekście, jeśli myślimy o swoim
produkcie jako systemie, który musi się rozwijać szybko - jak długie są te sprzężenia zwrotne? Tak?
No w ostatnim odcinku mówiliśmy, że AI bardzo nam pomaga w przyspieszeniu tych sprzężeń zwrotnych,
tak? No bo jeśli sprzężenie zwrotne trwa trzy miesiące, no to oczywiście nie jesteśmy w stanie
szybko reagować na to, co się dzieje, a jeśli trwa tydzień albo dwa tygodnie, no to już jest dużo
lepiej, tak? I tutaj w tej książce jest to opisane jako coś super ważnego yyy w kontekście
środowiska na przykład tak? Wiadomo, wrzuca fabryka trujące odpady do rzeki. No to zanim ryby umrą- 

00:08:00,157 --> 00:08:00,697 [Piotr]
Ludzie, tak tak [śmiech] 

00:08:00,697 --> 00:08:03,937 [Michał]
No to minie, minie jakieś kilka miesięcy, lat, nie wiem, tak? 

00:08:03,937 --> 00:08:06,197 [Piotr]
Wspaniałe porównanie. Idealne, idealne. 

00:08:06,197 --> 00:08:09,877 [Michał]
Twój produkt, produkt tak samo. Jeśli będziesz miał 

00:08:09,877 --> 00:08:10,737 [Piotr]
Truł rzeki, no 

00:08:10,737 --> 00:08:20,737 [Michał]
Truł swoich użytkowników bez otrzymania feedbacku zwrotnego odpowiednio szybko, no to po paru
miesiącach okaże Ci się, że Twój produkt umiera, nie? 

00:08:20,737 --> 00:08:38,597 [Piotr]
Wydaje mi się, że to, to też jest powodem, dlaczego jest to end certification, tak zwane ta-- czyli
jeśli masz jakiś produkt i go w krótkim terminie, po prostu obniżysz mu jakość, tak? No to możesz
jakieś pewne KPI se wyciągnąć w danym kwartale i dostać, i dostać podwyżkę. 

00:08:38,597 --> 00:09:08,957 [Piotr]
Bo hej, dostarczyłeś KPI. Ale z drugiej perspektywy, z perspektywy właśnie roku może się okazać,
że-że no ludzie są znacznie mniej zainteresowani Twoim-Twoim produktem i musisz coraz bardziej
schodzić w dół i w dół, i w dół. Coraz bardziej beznadziejne, bym powiedział, takie eee ruchy robić.
Coraz takie niższe, bardziej, bardziej skupiające wokół strachu, niepewności i tego typu rzeczy, bo
inaczej nie jesteś w stanie osiągnąć tych celi kwartalnych, tak? Więc yyy no. Smutne. 

00:09:08,957 --> 00:09:39,057 [Michał]
Oczywiście. Albo-albo po prostu tak-- najprostszy-najprostszy system, w którym pozyskujemy
użytkowników z reklam i okazuje się, że przez to, jak bardzo jest duży przesyt i jak bardzo rosną
koszty tych-reklam, dopiero po dłuższym czasie okazuje nam się, że staje się to kompletnie
nieopłacalne. I wiecie, customer acquisition cost jest wyższy od... Od ROI tak, naszego. No i po
prostu, jeśli nie zareagujemy odpowiednio szybko, to możemy stracić ogromne pieniądze na akcjach
marketingowych, nie? 

00:09:39,057 --> 00:09:41,917 [Michał]
Więc tutaj, w tej książce 

00:09:41,917 --> 00:10:19,097 [Michał]
aż tylu przykładów z biznesu nie ma. Raczej jest więcej przykładów środowiskowych czy z ekonomii
ogólnie, bądź z przemysłu. No bo wiadomo, jest to, no jest to jedna książka, trochę starsza, ale
wydaje mi się, że przy odpowiednim wysiłku jesteśmy w stanie wyciągnąć tak, jak zrobiliśmy to teraz,
tak? Wyciągnąć po prostu te-te nauki na-na naszą branżę, nie? Mhm. No, wydaje mi się też, że skoro
właśnie mówimy o takich, wiesz, negatywnych loopach, to też są na pewno jakieś takie negatywnych
sprzężeń zwrotnych, to też są pozytywne sprzężenia zwrotne i można znaleźć takie działania typu 

00:10:19,097 --> 00:10:46,337 [Michał]
leverage, tak? Biznesowy leverage, który-- czyli, że dotkniesz lekko, zrobisz jakieś pewne działanie
w jednym miejscu i ono pozytywnie wybije za te trzy miesiące, tak? Są-są takie- takie działania.
Podejrzewam, że to mogą właśnie działania marketingowe, działania jakby produktowe, działania takie
w związku z budowaniem jakiegoś awareness, nie? Że po jakimś czasie ludzie mm, ludzie-- dzisiaj to
nie przynosi żadnych zysków, ale po jakimś czasie to buduje ogromną, 

00:10:46,337 --> 00:11:04,137 [Michał]
ogromną rozpoznawalność, nie? Tylko tutaj też jest-- to jest trudne, dlatego że to trzeba bardzo
dobrze mierzyć, ponieważ wszystko gdzieś kiedyś może w czymś pomóc, więc w momencie, kiedy masz dużo
niepewności i nie masz dobrej analityki, niedobrze tego śledzisz, to też łatwo się-- na pewno Ci się
jakby w tym, 

00:11:04,137 --> 00:11:41,297 [Michał]
w tym jakby pogubić, nie? Więc... Tak, tak. W tej książce ta pani próbuje przedstawić właśnie
najczęstsze takie problemy, jakie są systemami i sposób na radzenie sobie z nimi, tak? No, myślę, że
każdy, znaczy każdy, kto trochę się z ekonomią zapoznawał, no to słyszał o problemie wspólnego
pastwiska, gdzie jeśli mamy jakiś zasób, który jest w cudzysłowie niczyj, no to on może być bardzo
szybko zdegradowany, bo wszyscy z niego korzystają, tak? Albo na przykład, który-który też jest no
chyba bliski wielu-wielu firmom, tak? Czyli taki 

00:11:41,297 --> 00:11:44,297 [Michał]
dążenie do takiego... 

00:11:44,297 --> 00:11:46,337 [Michał]
Spadek ogólnie standardów, tak? Czyli- 

00:11:46,337 --> 00:11:47,857 [Piotr]
End certification to, no. 

00:11:47,857 --> 00:12:24,595 [Michał]
To jest właśnie trochę to, tak? Czyli jeśli pozwolimy, że tak powiem, członkom systemu na jakiś
niski performance, czy po prostu obniżenie tych standardów, to wszystkie inne części też będą dążyć
raczej do tego, tak? Więc tutaj jakimś rozwiązaniem tego jest ustanowienie tych zasad jako
nie-nieuszanialnych, absolutnych, tak? Trochę już wiecie, tak? Wszyscy-wszyscy...Kochamy Steve'a
Jobsa i on w ten sposób troszeczkę operował, tak? Czyli, czyli jego jakieś tam oczywiście były
bardzo subiektywne, tak? Ale jego zasady, jeśli chodzi o jakość tych produktów, które tworzyli, były
nieruszalne. W pewnym sensie tak. 

00:12:24,595 --> 00:13:00,495 [Piotr]
Tak. Mógł sobie na to pozwolić. Trochę to, o czym mówisz, mi się skojarzyło z taką myślą z HR, z HR,
generalnie zarządzania zespołami, że menadżer czy lider jest tak dobry, jaki jest... Tak dobry, na
tyle, ile godzi się słabych, jak się godzi na jakieś zachowania słabe w swoim zespole. Czyli jeśli
jesteś, jeśli jesteś menadżerem i godzisz się na to i nie reagujesz na to, że ktoś tam wypycha raz
po raz jakiś kijowy kod, który się rozwala 

00:13:00,495 --> 00:13:41,736 [Piotr]
przez jednego z deweloperów, którzy leci w kulki, no to reszta deweloperów patrzy "ok, skoro to jest
akceptowane, to dlaczego to zły pieniądz wybiera dobry" tutaj prawo też jakby prawo ekonomii, więc
każdy zaczyna po jakimś czasie po prostu wypychać byle co, nie? Więc dlatego trzeba... No i tutaj są
właśnie te efekty zewnętrzne. To tak jak ta tragedia wspólnego pastwiska. Czytaj: skoro coś jest
wspólne, to mamy to. Nie obchodzi mnie to, bo to nie jest moje. Patrz na przykład pollution, patrz
zanieczyszczenie powietrza i każdy będzie sobie walił ile smogu, ile chce. Dopiero, dopiero prawo
trzeba, trzeba zrobić prawo, żeby właśnie to 

00:13:41,736 --> 00:13:44,595 [Piotr]
z tym walczyć, czy raczej próbować walczyć, nie? 

00:13:44,595 --> 00:14:34,075 [Michał]
Tak. I myślę, że to jest kilka tych pułapek opisanych w tej książce. To myślę jest wartościowe.
Druga rzecz to już wspomniałeś w sumie te dźwignie, tak? No, mamy pewne punkty w systemie, na które
my możemy reagować z większą mocą niż, niż inne, tak? No właśnie, właśnie. Jeśli widzimy jako
product manager, że mamy kilka, to też pomaga w priorytetyzacji, tak? Mamy kilka miejsc, w których
my możemy interweniować i to będzie miało te niewspółmierne rezultaty, to powinniśmy to zrobić, tak?
No, na przykład wiemy, że, nie wiem, na stronie głównej mało kto zjeżdża na sam dół strony, tak? No,
to niekoniecznie chcemy wprowadzać tam zmiany, tylko może chcemy wprowadzić zmiany w jakimś
krytycznym, krytycznym punkcie ścieżki użytkownika, tak? Na przykład, nie wiem, przy logowaniu. 

00:14:34,075 --> 00:14:53,095 [Michał]
Więc tutaj myślę, że ważne jest, żeby te dźwignie sobie znajdować, ale tak samo we współpracy z
innymi. No, bo to jest jakiś jeden system, ale tych systemów jest więcej. Więc jeśli w firmie mamy
kilka tych systemów, no to może znajdziemy dźwignię w postaci innego zespołu, z którym możemy
współpracować i dostawać te niewspólne, niewspółmierne rezultaty, nie? 

00:14:53,095 --> 00:14:57,815 [Piotr]
Do tego, do tych prac, jakie wykonałeś, okej? No to 

00:14:57,815 --> 00:15:06,075 [Piotr]
coś, coś jeszcze takiego ci się przykuło, właśnie przykuło w tym, jak sobie radzić w tym dzisiejszym
świecie. Patrząc na te, 

00:15:06,075 --> 00:15:10,255 [Piotr]
jakby na te systemowe myślenie, patrzenie na system, bo... 

00:15:10,255 --> 00:15:13,895 [Michał]
Tak, myślę, że jeszcze jedną rzecz 

00:15:13,895 --> 00:15:24,715 [Michał]
albo dwie. Jedna to jest-- te cele systemu, tak? Często nie wiemy, jakie są cele systemu i niełatwo
jest nam je odkryć, bo one są często niewypowiedziane, tak? No. 

00:15:24,715 --> 00:15:27,595 [Piotr]
To jest dobre. Mhm. 

00:15:27,595 --> 00:15:30,935 [Michał]
W kontekście firmy, wszyscy wiemy, że firma ma jakieś tam cele. 

00:15:30,935 --> 00:15:31,435 [Piotr]
W teorii. 

00:15:31,435 --> 00:15:37,415 [Michał]
I te cele, i te cele... Nie, zawsze ma cele, tylko one nie zawsze są wypowiedziane. 

00:15:37,415 --> 00:15:38,855 [Piotr]
O właśnie, 

00:15:38,855 --> 00:15:44,955 [Piotr]
tak, mi chodzi o to, że firma, firma mówi, że hej, robimy to po prostu dlatego, że 

00:15:44,955 --> 00:15:56,715 [Piotr]
po prostu, że chcemy zarabiać pieniądze, a tak naprawdę okazuje się, że niekoniecznie celem jest
zarabianie pieniędzy firmy, tylko jakieś partykularne interesy pewnej jakiejś grupy wewnątrz firmy,
która ma dość dużo władzy. 

00:15:56,715 --> 00:16:15,255 [Michał]
Albo, albo, albo wręcz w drugą stronę. Czyli mówimy, że naszym celem jest na przykład to, żeby robić
najlepszy produkt dla naszych użytkowników, a na koniec dnia okazuje się oczywiście, że chodzi o
revenue. Więc tutaj myślę, że trzeba zidentyfikować te cele systemu, te cele 

00:16:15,255 --> 00:16:30,475 [Michał]
de facto twoich użytkowników, tak? Które, którzy są również częścią tego systemu czy klientów. Więc
tutaj myślę, że to ważne i dosyć trudne, no bo nie zawsze jesteś w stanie to określić. Natomiast
próba, myślę, że warto podjąć ją. 

00:16:30,475 --> 00:16:35,435 [Piotr]
Warto przynajmniej zdjąć tę fasadę sobie, nie? Bo 

00:16:35,435 --> 00:16:57,875 [Piotr]
wydaje mi się, że bardzo-- nie powiedziałbym, że to jest takie cyniczne, nie? Ale jeśli bierzemy
face value, to co ludzie, o czym ludzie mówią, no to możemy się fajnie, łatwo pogubić. Jeśli ktoś
mówi "Hej, jakby zależy mi na... Zależy mi na tym, żebyś tutaj był szczęśliwy z używania tego
termomiksa" no to 

00:16:57,875 --> 00:17:13,555 [Piotr]
mówi sprzedawca termomiksa, no to może niekoniecznie chodzi o to, że masz, że wybiera najlepszą
opcję dla Ciebie, tylko raczej chce, chce zgarnąć prowizję, nie? I to jest jakby ta prowizja jest
jakby głównym tym, a że czy tego potrzebujesz czy nie, nie jest to ważne, nie? 

00:17:13,555 --> 00:17:19,115 [Michał]
Tak, zdecydowanie. No i myślę, że tutaj jest wiele takich mniejszych learningów 

00:17:19,115 --> 00:17:21,795 [Michał]
bądź większych z tej książki. 

00:17:21,795 --> 00:17:27,375 [Michał]
Tak naprawdę to, co już powiedzieliśmy, jest chyba najważniejsze, ale 

00:17:27,375 --> 00:17:39,255 [Michał]
to jest troszeczkę taki wbrew pozorom jest to dosyć-- jeśli przejść poza te opisy środowiskowe i
przemysłu, to jest opis wielu tak naprawdę rzeczy, które dzieją się w product managemencie od tych
growth loopów 

00:17:39,255 --> 00:17:39,795 [Piotr]
W firmach, no. 

00:17:39,795 --> 00:17:54,415 [Michał]
Poprzez-- w firmach, tak? Poprzez pozyskiwanie feedbacku odpowiednio wcześnie. Jak wy reagujecie na
feedback? Jakie są cele firmy, ale też cele Twojego produktu. To wszystko się składa w taką, w taką,
taką dosyć zgrabną historyjkę, nie? 

00:17:54,415 --> 00:17:57,515 [Piotr]
No, też mi się wydaje, że 

00:17:57,515 --> 00:18:01,215 [Piotr]
produktowcy jako 

00:18:01,215 --> 00:18:09,855 [Piotr]
dział, jako grupa, która jest, która łączy wszystkie praktycznie działy w organizacji: sprzedaż, 

00:18:09,855 --> 00:18:19,255 [Piotr]
customer support, marketing, jakieś operacje, administrację, też HR, w jakiś sposób IT. No to...

00:18:19,905 --> 00:18:20,045 [Michał]
[śmiech] 

00:18:20,045 --> 00:18:28,106 [Piotr]
Jest najbardziej u-system-u-systy... Boże, usystematyzowanym, ale w znaczeniu usystemowionym. 

00:18:28,106 --> 00:18:29,405 [Michał]
Usystemowionym. 

00:18:29,405 --> 00:18:55,785 [Piotr]
Usystemowionym jakby częścią każdej organizacji. Dlatego zrozumienie, jak te systemy działają i że
to jest w ogóle system i że ma jakiś cel I niekoniecznie tym celem jest to, żeby użytkownik czy
klient miał najlepiej, tylko na przykład są jakieś inne cele pod spodem, które są tak naprawdę
najważniejsze. To znacznie ułatwi działanie z interesariuszami, znacznie ułatwi zmapowanie tych
interesariuszy, interesariuszy, na czym im zależy, nie? Aaa- 

00:18:55,785 --> 00:19:00,865 [Michał]
Cały serwis design. Wiem, że to jest twój konik. 

00:19:00,865 --> 00:19:05,486 [Michał]
To jest, to jest właśnie coś, co wydaje mi się bardzo 

00:19:05,486 --> 00:19:11,585 [Michał]
zyskuje, jeśli myślisz o tym w sposób systemowy, tak? No bo to jest system i system 

00:19:11,585 --> 00:19:26,785 [Michał]
na przykład jednego produktu. To jest jakiś tam systemik, ale do tego systemu wchodzą rzeczy, które
inne systemy generują, na przykład marketing, sprzedaż i tak dalej. No i właśnie, jeśli zaczniesz
myśleć szerzej trochę, no to zaczynasz myśleć właśnie systemowo i serwisowo, nie? 

00:19:26,785 --> 00:19:56,145 [Piotr]
Tak. Zaczyna, zaczyna się zabawa. Bo... Bo właśnie tyle tak naprawdę tyle jest job to be done. Tyle
jest różnych rzeczy w różny sposób próbujemy zaadresować, że tutaj tak łatwo się w tym pogubić. Ale
za to zrobione to dobrze daje niesamowicie, niesamowicie dużą, dużą wartość i nawet ludzie nie
wiedzą, co się dzieje, nie? Że po prostu, ale coś jest zrobione tak dobrze. No jakby tak jeszcze
patrzeć jakby trochę właśnie wchodząc do takiego prywatnego, prywatnego 

00:19:56,145 --> 00:20:11,785 [Piotr]
mojego sposobu właśnie radzenia sobie z takim myśleniem w systemach, z takim, z tym życiem w tym
świecie niepewności, to najlepszą radą, jaką bym miał, to pewnie nie padło w tej książce, ale
najlepszą radą, którą zdecydowanie bym się podzielił 

00:20:11,785 --> 00:20:19,625 [Piotr]
z naszymi szanownymi słuchaczkami i słuchaczami, to jest to, żeby sobie wizualizować nie? Że jednak 

00:20:19,625 --> 00:20:32,905 [Piotr]
jakieś karteczki, jakiś... Kartka papieru, coś takiego fizycznego. Bądź Miro czy jakaś inna
alternatywa, jakiś canvas, to uważam, że to jest, to jest must. To jest jakby- 

00:20:32,905 --> 00:20:37,765 [Michał]
Aa widzisz, w tej książce jest bardzo, bardzo dużo wizualizacji. [śmiech] 

00:20:37,765 --> 00:20:38,565 [Piotr]
Okej. 

00:20:38,565 --> 00:20:54,825 [Michał]
Tych systemów. Więc to jest dobra rada, która również, znaczy nie jest wypowiedziana chyba
bezpośrednio w książce, a przynajmniej nie pamiętam, ale na pewno jest stosowana. No bo tak nie
jesteś w stanie opisać czasem systemu słownie. Znaczy może jesteś w stanie, ale nie jest to łatwo. 

00:20:54,825 --> 00:21:30,085 [Piotr]
Nie uda się, nie uda się tego poznać. Jesteś w stanie opisać coś, ale nie druga strona tego nie nie
ma mowy. Ja ile czasu ja godzin spędziłem na tłumaczeniu systemu, który łatwiej mógłbym wziąć kartkę
papieru, narysować i pokazać, co jest co, gdzie idzie, jak to jakby. Tak. Więc tutaj na pewno
częścią tego myślenia systemowego jest dobra wizualizacja tych systemów. Nie? Więc sto procent
zgody. A jakieś Twoje? Jakby Twój tip tip? Jakbyś miał jakiś jeden najważniejszy powiedzieć jak
sobie radzić w takich systemowym, niepewnym świecie? 

00:21:30,085 --> 00:21:51,905 [Michał]
No ja myślę, że pierwsza rzecz no to jest właśnie te feedback, feedback loop, czyli te sprzężenia
zwrotne. Im szybsze one są, tym będzie lepiej dla ciebie, dla twojego produktu. No bo jednak-- i
musisz o to dbać, żeby one były jak najszybsze. Oczywiście na ile się to da, tak? Natomiast no nikt,
nikt, nikt, nikt nie 

00:21:51,905 --> 00:22:03,445 [Michał]
nie będzie miał ci za złe, że szybciej pozyskiwałeś jakąś daną informację od użytkowników. Co z nią
zrobisz, to inna sprawa. I tutaj druga rzecz to właśnie myślenie 

00:22:03,445 --> 00:22:10,645 [Michał]
tymi konsekwencjami swoich działań, tak? Czyli jeśli na przykład uzyskamy 

00:22:10,645 --> 00:22:15,925 [Michał]
wyższą sprzedaż, to zawsze musimy się zastanawiać, jakim kosztem, tak? Czy nie okazuje się właśnie,
że tworzymy- 

00:22:15,925 --> 00:22:17,105 [Piotr]
certifications, nie? 

00:22:17,105 --> 00:22:23,385 [Michał]
Certifications, tak? Lub na przykład, jeśli nie poprawimy 

00:22:23,385 --> 00:22:52,045 [Michał]
flow logowania, to nie zaczną nam się logowa-- nie ułatwimy, o może tak: nie ułatwimy flow
logowania, rejestracji nowych kont. To nie pojawią nam się boty albo po prostu użytkownicy z miejsc,
których nie pozyskamy od nich nic wartościowego. Więc wydaje mi się, że tutaj myślenie nie tylko: "o
zmieńmy to i będzie to", tylko właśnie: "zmieńmy to, będzie A, ale też może być B bądź C nawet",
tak? To myślę, że jest dosyć trudne, ale, ale bardzo pomoże 

00:22:52,045 --> 00:22:53,625 [Michał]
w takim, takim- 

00:22:53,625 --> 00:23:02,605 [Piotr]
Myślenie o konsekwencjach swoich działań przed tym, jak te działanie się zadzieją. Michał No to to
już jest. 

00:23:02,605 --> 00:23:03,845 [Michał]
No to to jest myślę- 

00:23:03,845 --> 00:23:06,025 [Piotr]
Bardzo dorosłe. [śmiech] 

00:23:06,025 --> 00:23:32,305 [Michał]
Nie wiem, czy bardzo, ale to jest myślę coś, co warto robić i też w kontekście ryzyk, tak? Możemy to
opisać na zasadzie, okej, no zrobimy to, ryzyka z tego są takie, takie i takie, Oportunities są
takie i takie. Więc tutaj nam pozwala te myślenie systemowe na stworzenie sobie takich scenariuszy i
nawet właśnie zwizualizowanie tego w prosty sposób. Tak? Albo nawet bardziej, albo nawet bardziej
skomplikowany sposób, 

00:23:32,305 --> 00:23:33,965 [Michał]
czy to w formie właśnie- 

00:23:33,965 --> 00:23:36,925 [Piotr]
Są te business, business notation. 

00:23:36,925 --> 00:23:36,945 [Michał]
Flow czy 

00:23:36,945 --> 00:23:37,885 [Piotr]
Nie? Mhm. 

00:23:37,885 --> 00:23:43,785 [Michał]
Tak, tak, tak. Tak. Czy po prostu flow od A do B, do C, czy po prostu jako 

00:23:43,785 --> 00:23:45,345 [Michał]
ta 

00:23:45,345 --> 00:23:50,365 [Michał]
loop, czyli ta, jak jest po polsku? Pętla. Pętla. Dziękuję Piotr. 

00:23:50,365 --> 00:23:51,005 [Michał]
W postaci pętli. 

00:23:51,005 --> 00:23:52,345 [Piotr]
Służy to- 

00:23:52,345 --> 00:23:58,105 [Michał]
Tak, w postaci pętli i tak dalej, nie? To myślę, że to jest coś bardzo, bardzo przydatnego tak
naprawdę. 

00:23:58,105 --> 00:24:03,465 [Piotr]
No i mamy nadzieję, że te rady, to jakby spojrzenie systemowe może wam 

00:24:03,465 --> 00:24:05,605 [Piotr]
pomoże w 

00:24:05,605 --> 00:24:11,265 [Piotr]
uchwyceniu waszych wyzwań w inny, inny sposób. I 

00:24:11,265 --> 00:24:15,365 [Piotr]
dziękujemy za-- dziękujemy za uwagę i mamy nadzieję, że usłyszycie, 

00:24:15,365 --> 00:24:20,025 [Piotr]
usłyszycie nas kolejnie niedługo w kolejnym odcinku. 

00:24:20,025 --> 00:24:21,085 [Michał]
Dzięki, do usłyszenia.