Tak, by było dobrze - o tworzeniu udanych produktów.

No to... co budować? Czyli jak odnaleźć się w morzu AI-możliwości i co warto robić według Paula Grahama

Piotr i Michał Season 5 Episode 9

W tym odcinku zastanawiamy się nad fundamentalnym pytaniem: “Co robić?" (i jak żyć) w kontekście produktowca, który wzmocniony o narzędzia AI, ma potencjalnie nieskończone możliwości tworzenia. Omawiamy trzy wskazówki, które pomogą budować produkty, które nie tylko przynoszą zyski, ale też sprawiają wnoszą realną wartość do świata.

Rozmawiamy o znaczeniu dopasowania między pomysłem a jego twórcą (Idea-Founder fit), szukania ekonomicznych lewarów, by znaleźć najbardziej nieefektywne fragmenty rynku, czy roli osobistych wartości i jak wedle pogłębione badań Abrahama Maslowa, mogą pomóc odnaleźć głębszy sens w swojej pracy. Dzielimy się też praktycznymi wskazówkami, jak łączyć cele biznesowe z realizacją wyższych idei.

Garść źródeł, którymi się posiłkowaliśmy:


Zachęcamy do subskrybcji naszej listy mailingowej na https://takbybylodobrze.pl/

00:00:01,979 --> 00:00:03,460 [Piotr Durlej]
Dzień dobry, z tej strony Piotr. 

00:00:03,460 --> 00:00:05,239 [Michał Krajewski]
A z tej strony Michał. 

00:00:05,239 --> 00:00:22,359 [Piotr Durlej]
I dzisiaj witamy się z wami w epoce dobrodziejstwa AI, w której każdy Idea Guy jest w stanie z
Lovable czy z innymi kursorem, czy z czymkolwiek innym wyklikać jakiś działający prototyp, nawet
podesłać go swojej 

00:00:22,359 --> 00:00:25,199 [Piotr Durlej]
mamie, bratu, siostrze. 

00:00:25,199 --> 00:00:31,699 [Piotr Durlej]
No i mamy wysyp tych, wysyp tych różnych takich produktów, produkcików. 

00:00:31,699 --> 00:00:47,879 [Piotr Durlej]
No i zastanawiamy się właśnie tak sami, sami się bawiąc troszeczkę z takimi AI-owymi narzędziami. I
teraz mamy taką, taką rozkminkę, takie wyzwanie sami sobie zadajemy co robić? Jak można wszystko,
nie? 

00:00:47,879 --> 00:00:53,539 [Michał Krajewski]
Tak, myślę, że to jest ważny temat, do którego pewnie będziemy wracać w przyszłości. 

00:00:53,539 --> 00:01:16,519 [Michał Krajewski]
Jak pewnie pamiętacie, Ci, którzy nas regularnie słuchają. Kilka odcinków temu opowiadaliśmy trochę
właśnie o Lovable i ogólnie o vibe codingu i o możliwościach, jakie daje AI jeśli chodzi o tworzenie
nowych rzeczy, tak? No i to jest z jednej strony rewolucja, a z drugiej strony jak każda rewolucja
przedstawia różne inne problemy. Czyli właśnie skoro, skoro budowanie jest takie może nie proste,
ale dużo prostsze- 

00:01:16,519 --> 00:01:17,819 [Piotr Durlej]
Tańsze, tańsze, znacznie tańsze. 

00:01:17,819 --> 00:01:32,259 [Michał Krajewski]
Dużo tańsze, tak? I można to robić nie będąc stricte programistą. No to co tak naprawdę warto, warto
budować, tak? No bo dużo się mówiło o tym Idea Guy'u, który ma te pomysły, no ale często jest
blokowany przez tych, tych złych, technicznych ludzi- 

00:01:32,259 --> 00:01:32,379 [Piotr Durlej]
Okropny. 

00:01:32,379 --> 00:01:44,659 [Michał Krajewski]
Którzy nie chcą pomagać w realizacji tych genialnych w cudzysłowie pomysłów, tak? No i ten problem
zaczyna mijać, tak? No bo jesteś w stanie zbudować naprawdę dużo, używając tych wszystkich narzędzi.


00:01:44,659 --> 00:01:46,259 [Piotr Durlej]
Tylko mają troszeczkę samozaparcia. 

00:01:46,259 --> 00:02:06,779 [Michał Krajewski]
No trochę mają zaparcia, czasem te-- oczywiście nie będą one, nie wiem, najbezpieczniejszym i
najpiękniejszym kawałkiem kodu na świecie, tak? Ale żeby przetestować swój pomysł, który miałeś od
lat, w cudzysłowie, tak? Jest to wystarczające. No i teraz pojawia się problem skoro tak, skoro mogę
już coś budować, no to co właściwie powinienem budować, żeby miało to sens, nie? 

00:02:06,779 --> 00:02:36,439 [Piotr Durlej]
Bo teraz zgodnie z teorią wąskich gardeł, w... Teraz problemem przestały być programiści, zdolności
jakby takie technologiczne. Tylko teraz większym problemem są-- jest jasność w oczekiwaniach. Jest
jakby-- jest wiedzenie, czym dokładnie ma, co ma robić jakby dany twój produkt, dane rozwiązanie.
Jest zrozumienie tej, tej niszy, tej niszy rynkowej, no i też ta kreatywność, tak? I okazuje się, że


00:02:36,439 --> 00:02:56,399 [Piotr Durlej]
bardzo łatwo było mówić kurczę, jeśli miałbym jednego tutaj kilku programistów, to bym zrobił super
produkt. A teraz okazuje się, że jak nie potrzeba tych programistów, to bardzo dużo tych ludzi,
którzy wcześniej mówili kurczę, ja bym zrobił taką fajną aplikację mobilną albo coś w tym stylu,
teraz ma takie możliwości i okazuje się, że no jest to trudne. 

00:02:56,399 --> 00:03:17,159 [Michał Krajewski]
Że jej nie robią. No i też z jednej strony mamy przykłady w internecie ludzi, którzy właśnie to
zrobili, czyli zbudowali swój jakiś wymarzony startup czy mały produkt, który nie byli w stanie
zrobić wcześniej. No i fajnie, tak? I trochę jest pytanie, jak my moglibyśmy się stać takimi właśnie
ludźmi? Jedna rzecz ciekawą przeczytałem, że skoro 

00:03:17,159 --> 00:03:25,719 [Michał Krajewski]
w domyśle, jeśli dalej AI będzie się rozwijać, ta inteligencja czy zdolność tworzenia rzeczy będzie
abundant, będzie jej pełno, będzie tania. 

00:03:25,719 --> 00:03:26,739 [Piotr Durlej]
To będzie tanio. 

00:03:26,739 --> 00:03:34,039 [Michał Krajewski]
To wartością, która ci zostaje w cudzysłowie jest agency, czyli ta sprawczość i chęć robienia
różnych, różnych rzeczy- 

00:03:34,039 --> 00:03:35,239 [Piotr Durlej]
Kreatywnie. 

00:03:35,239 --> 00:03:49,859 [Michał Krajewski]
Kreatywnie, tak? Tworzenia ich nowych. Więc tutaj myślę, to się idealnie wpisuje w ten trend. No bo
skoro jesteś w stanie, stanie tą inteligencję sztuczną zaprząc do swojej pracy. No to teraz pytanie,
czy-- do jakiej pracy? Czy ty chcesz-- jaką Ty masz te agency swoją, tak? 

00:03:49,859 --> 00:03:55,859 [Piotr Durlej]
Co ty, co ty tak naprawdę chcesz? Jakby cytując tę laskę [śmiech] 

00:03:55,859 --> 00:04:01,779 [Michał Krajewski]
Tak, tak. Jaraj blantych? Może. Ale, ale jeśli ktoś nie chce tylko jarać blanty to- 

00:04:01,779 --> 00:04:06,599 [Piotr Durlej]
Jesteś jeszcze królem. Królem jeszcze sedesów, jeśli dobrze pamiętam, no. 

00:04:06,599 --> 00:04:19,139 [Michał Krajewski]
Tak, tak, tak. Więc tutaj myślę, że, że cóż, zastanowimy się nad tym. Podejrzewam, że nie odpowiemy
na wszystkie wasze pytania i ten. I wrócimy kiedyś do tego tematu. Natomiast cóż... 

00:04:19,139 --> 00:04:34,799 [Piotr Durlej]
Sami czujemy, sami czujemy, że to jest, jakby to jest dla nas osobiście też pewnego rodzaju
wyzwanie, bo widzimy pewne ciekawe... Widzimy wiele fajnych problemów, tak? Widzimy wiele fajnych
problemów, wiele fajnych rzeczy, które można, 

00:04:34,799 --> 00:04:52,919 [Piotr Durlej]
na można by się skupić. I teraz sami, sami mamy, mamy takie wybory, których, które jakby
eksplorujemy, który zastanawiamy się, okej, może się bardziej na tym, na tym becie skupić, okej,
może z czymś takim się pobawić jakby po godzinach i zobaczyć po prostu, co, co z tego wyjdzie, tak? 

00:04:52,919 --> 00:05:24,579 [Piotr Durlej]
Nie mamy z tym jakimś, jakichś nie wiadomo, nie wiadomo jakich oczekiwań. No ale sama ta możliwość,
jakby świadomość, ile tych jest potencjalnych wyborów i że nic nas nie jakby nie ogranicza jako
produktowców, którzy powinni rozumieć biznes. Rozumieć też troszeczkę jakby tą kreatywną stronę
umieć jakby opisać, opisać ten problem, który, który chcemy rozwizać, rozwiązać, zrozumieć klientów,
zrozumieć jego potrzeby. W teorii mamy umiejętności, żeby stworzyć takie produkty. Przecież hej, po
to jesteśmy produktowcami. 

00:05:24,579 --> 00:05:56,999 [Michał Krajewski]
Tak. To jest właśnie, to jest właśnie takie wydaje mi się wyzwanie dla wielu osób, szczególnie
produktowców, którzy powinni mieć tą inicjatywę. No i teraz troszeczkę przestają już mieć nawet tych
wymówek w cudzysłowie, dlaczego jej nie mają, tak? No, ale przechodząc do rzeczy. Zrobiliśmy trochę
materiałów, jeśli chodzi o, no ludzi, których szanujemy bądź znamy, jak na przykład Paul Graham,
który jest legendarnym VC i często pisze mądre rzeczy, ale także... 

00:05:56,999 --> 00:05:58,119 [Piotr Durlej]
Zdarza mu się, zdarza. 

00:05:58,119 --> 00:06:08,089 [Michał Krajewski]
Zdarza mu się napisać mądre, mądre rzeczy, a też z innych źródeł, które podlinkujemy. No i takie
kilka obszarów-Które wydaje nam się, są taką wskazówką- 

00:06:08,089 --> 00:06:08,790 [Piotr Durlej]
Mogą pomóc, no. Mhm. 

00:06:08,790 --> 00:06:15,849 [Michał Krajewski]
Nie są jakąś receptą czy gotowym rozwiązaniem, ale są wskazówką, które mamy nadzieję, pomogą Wam
właśnie w zastanawianiu się, 

00:06:15,849 --> 00:06:24,229 [Michał Krajewski]
co budować czy co robić dalej. Tak? Więc pierwsze mamy trzy wymienione na ten moment, pewnie w
kolejnych podcastach jeszcze więcej. 

00:06:24,229 --> 00:06:25,569 [Piotr Durlej]
Wpadniemy może na więcej. 

00:06:25,569 --> 00:06:34,649 [Michał Krajewski]
Ale trzy, które się nam nasuwają z tych, z tych lektur i z naszych przemyśleń, no to są takie.
Pierwsze to jest pracować nad czymś, co ma największy lewar, tak? 

00:06:34,649 --> 00:06:42,970 [Piotr Durlej]
Tak, największe przełożenie na, na zysk, największą marżę. Czytaj jeśli robisz coś, co, 

00:06:42,970 --> 00:07:14,109 [Piotr Durlej]
co widzisz, że ten problem jest tak wielki, tak palący i jakby masz jakiś shot tutaj, masz pomysł,
jak, jak to zrobić, no to nawet jeśli ten pomysł, nawet jeśli ten produkt, ten prototyp, który
wyklikasz na AI będzie średni albo słaby, ale problem będzie bardzo dobrze duży i zrozumiany i
intensywny dla tej grupy klientów, no to tutaj jest największy potencjał na, na zyski, największy
potencjał na to, że to coś, jakby zbudowanego naprawdę pomoże ludziom. 

00:07:14,109 --> 00:07:14,749 [Michał Krajewski]
Tak. 

00:07:14,749 --> 00:07:26,429 [Piotr Durlej]
No i tutaj mamy takiego jednego, jednego pana, który jeśli dobrze pamiętam, chyba w biografii to był
taki fragment, że oczywiście te jakby legendy są takie, że 

00:07:26,429 --> 00:07:34,709 [Piotr Durlej]
Elon Musk szukał biznesów, które mają najwięcej, największą marżę, najwięcej jakby można na nich
zarobić i natknął się na 

00:07:34,709 --> 00:07:36,389 [Piotr Durlej]
koszty 

00:07:36,389 --> 00:07:44,989 [Piotr Durlej]
wysyłania, jeśli dobrze pamiętam, jakiegoś kilograma materiału w kosmos. I tam zobaczył, jak dużo
tutaj można na tym zarobić, no to- 

00:07:44,989 --> 00:07:57,309 [Michał Krajewski]
To tak, jak można obniżyć cenę wychodząc z jakichś tam first principles i jak można obniżyć cenę
versus to, co się wydaje obecnie na te loty i jak sprawić, żeby to, to zadziałało, tak? 

00:07:57,309 --> 00:08:10,949 [Piotr Durlej]
No i to bardzo fajne inżynierskie podejście. I teraz jeśli macie coś takiego, widzicie po swojej
okolicy coś takiego, co, co i macie dobre zrozumienie problemu, widzicie, że czy tutaj bardzo dużo
teraz jakby klienci płacą 

00:08:10,949 --> 00:08:15,629 [Piotr Durlej]
za rozwiązanie tego problemu. To jest pierwsza fajna rzecz do poeksplorowania, nie? 

00:08:15,629 --> 00:08:18,969 [Michał Krajewski]
Tak. No myślę tutaj też 

00:08:18,969 --> 00:08:40,009 [Michał Krajewski]
to nas trochę pewnie w jakiś sposób blokuje, ale kreatywność właśnie polega na tym, że się
przechodzi te blokery, tak? I nie myślimy tu o małych, małych rzeczach, które w mały sposób mogą,
mogą zmienić świat na lepsze, tylko właśnie o tych większych, tak? Co oczywiście nie jest niczym,
niczym złym, jeśli wymyślimy mały produkt, który, który zmieni świat troszeczkę, troszeczkę na
lepsze. 

00:08:40,009 --> 00:08:47,509 [Piotr Durlej]
Bo tutaj druga-- kwestia drugiego, drugiego punktu, który sobie wypisaliśmy, czyli ten idea founder
fit. 

00:08:47,509 --> 00:08:49,129 [Piotr Durlej]
Jest. 

00:08:49,129 --> 00:09:51,329 [Piotr Durlej]
Jest opracowanie, które mówi, że wszyscy kojarzą product market fit, ale że przed product market fit
jest problem solution fit, a jeszcze przed problem solution fit jest coś takiego, co się nazywa,
jeśli dobrze pamiętam to było Idea Founder Fit, czyli że jako ty, jako founder, ty, jako założyciel
powinieneś czuć ten dany pomysł, czuć to rozwiązanie. I czasami nawet jakby, jeśli nawet jeśli ten--
tak jak Michał zacząłeś mówić, nawet jeśli ten problem nie jest jakiś wielki, nie jest jakiś
niesamowicie, bardzo zyskowny, ale ty naprawdę masz do tego pasję i chcesz go rozwiązać. Chcesz,
jakby-- jesteś zafascynowany, to jest bardzo dobry, bardzo dobry znak, żeby się właśnie nad nim
zająć. Dlatego, że twoje rozwiązanie będzie się-- wasze rozwiązanie będzie się zmieniać
wielokrotnie. Jeśli odniesiecie jakikolwiek jakiś sukces czy coś, będziecie dalej w tym rozwijać ten
swój produkt. Ale mmm będzie bardzo dużo frustracji. 

00:09:51,329 --> 00:09:51,569 [Michał Krajewski]
Tak 

00:09:51,569 --> 00:09:52,489 [Piotr Durlej]
Bardzo dużo. 

00:09:52,489 --> 00:10:01,149 [Michał Krajewski]
To jest trudna przecież droga, tak? Jeśli nawet to jest mały produkt i będzie on wymagał dalszej--
no, znamy wielu founderów, którzy 

00:10:01,149 --> 00:10:19,469 [Michał Krajewski]
wiele lat wytrzymywali tylko dlatego, że byli zafascynowani problemem, a czasem byli zafascynowani
swoim rozwiązaniem, co jest oczywiście mniej cięższe, bo wtedy kochasz swoje rozwiązanie, ego jest
zaangażowane i tak dalej. Natomiast zakochanie w tym problemie i próba 

00:10:19,469 --> 00:10:48,049 [Michał Krajewski]
rozwiązania go sprawia, że jesteś bardziej wytrzymały, wytrzymała i dłużej wytrwasz, nawet w
kontekście tego, czy zaczęliśmy, czyli jakiegoś vibe codingu, gdzie no wiadomo, tak, to jest dużo
prostsze niż zakładanie startupu tak na w pełni, rzucenie się na głęboką wodę, ale też wymaga wielu
prób, zaczynania często od nowa tego projektu, dochodzenia do ściany i cofania się. I to też nie
jest tak, że sobie zrobisz to w pięć minut i jest, jest done. To wymaga iteracji. 

00:10:48,049 --> 00:11:13,429 [Piotr Durlej]
Jeszcze w wypadku bycia solo entrepreneurem, vibe coderem, product managerem. No to, to wymaga
bardzo dużo też takiej psychicznej wytrzymałości i odporności, tak? I takiej elastyczności
poznawczej, czy jakkolwiek to się tam nazywa. No bo okazuje się na przykład, że sobie tam coś
kodzisz, kodzisz, kodzisz, jakby spędziłeś kilka dni na tym, a okazuje się, że obok jest gotowe
rozwiązanie, które robi, 

00:11:13,429 --> 00:11:29,389 [Piotr Durlej]
rozwiązuje problem, który Ty chciałeś rozwiązać dla dziewięćdziesięciu pięciu procent, jakby,
społeczeństwa, nie? Jakby tej grupy zaleta. No i cóż jest to, jest to ciężkie. Jest to ciężkie, żeby
to, jakby, wytrzymać, więc trzeba naprawdę lubić ten-- fajnie byłoby lubić ten problem. 

00:11:29,389 --> 00:11:47,329 [Michał Krajewski]
No i to fajnie o tyle, że właśnie te wszystkie narzędzia pozwalają nam szybko dowiedzieć się, czy,
czy nasz problem daje nam energię, czy nie. Czy pokazując go ludziom dostajemy tą energię, tak jak
opisywaliśmy w poprzednim podcaście, gdzie pokazanie produktu dodawało mi energii. Gdzie na przykład
właśnie, jeśli stworzysz coś-

00:11:47,595 --> 00:13:49,755 [Piotr Durlej]
To było tylko o twojej głowie i widzisz to i ty już patrząc na to czujesz, że kurczę, to chyba nie o
to mi chodziło. Albo nie wiem, czy ten, czy chcę to dalej rozwijać. No to od razu masz tą jasne
informacje dla siebie. Lub jeśli wciąż jesteś podjarany problemem, to możesz go pokazać innym i
wtedy zobaczyć, czy negatywna reakcja, którą na pewno się spotkacie, bo to każdy ma jakąś tam
opinię, negatywna reakcja, z którą się się spotkacie was zniechęci, tak? Bo jeśli to Was zniechęci
na tym etapie, no to warto sobie zadać pytanie, tak? Czy to jest. Czy to jest naprawdę tak? I to też
jest ta kwestia, że jeśli jest się zainteresowanym, jakby zafascynowanym problemem, to jeśli się
dostanie taki negatywny feedback, to w teorii powinno się być zmotywowanym. Kurczę, a co tutaj
trzeba zrobić lepiej, żeby rozwiązać, żeby te rozwiązanie było lepsze, nie? Czyli jakby taką kotwicą
jednak powinno być ten problem, nie? Więc stąd jakby ten idea, że pomysł kreatywność staje się przez
paradoksalnie przez AI to właśnie tym bottleneckiem największym staje się kreatywność. I tak
naprawdę taka jakaś sama-- same zrozumienie siebie, co chce się, co chce się zrobić. No i tutaj
możemy przejść płynnie, w miarę płynnie do, do tej trzeciej, trzeciego naszej, naszej porady, że
zgodnie z Maslowem, którego piramida tam potrzeb Maslowa to chyba było, chyba była w biologii, nawet
jeśli dobrze pamiętam, czy jakoś w jakimś programie. Nie, ale była. Wszyscy znają. Gdzieś była.
Chyba wszyscy znają gdzieś, ale na pewno gdzieś była. Gdzieś chyba była w podstawówce albo w
gimnazjum. Coś w tym stylu. Albo w liceum. Nie pamiętam już, ale gdzieś to było w każdym bądź razie.
No i ten pan Maslow wraz ze swoimi dalszymi badaniami wyobraźcie sobie, że nie tylko skończył na tej
piramidzie, tylko zaczął się zastanawiać kurczę, co by było, co byłoby dalej? Na samym szczycie
piramidy Maslowa była samo-samorealizacja, czyli żeby być właśnie takim artystą naukowcem, żeby się
jakby dalej, jakby dalej w tym, w tym wykraczać. Ale potem, potem pan Maslow doszedł do wniosku, że
kurczę, coś chyba jest jeszcze nawet dalej, 

00:13:49,755 --> 00:13:55,095 [Piotr Durlej]
że coś można być, robić jakby dalej. I tacy ludzie, którzy 

00:13:55,095 --> 00:14:19,335 [Piotr Durlej]
tą taką autoekspresję, czyli wyrażenie jakby siebie poprzez tą samorealizację, poprzez jakby
robienie jakiejś rzeczy w rzeczywistości, to, to były osoby, które były najbardziej szczęśliwe,
najbardziej kreatywne. Najbardziej To byli tak zwani peak, jako tam peak performerzy i mieli bardzo
fajne, bardzo dużo doświadczeń, które 

00:14:19,335 --> 00:14:23,575 [Piotr Durlej]
no oceniali bardzo wysoko w swoim życiu, nie? Więc 

00:14:23,575 --> 00:14:29,935 [Piotr Durlej]
jeśli to, co próbujecie zrobić, jeśli to, co próbujecie zrobić, 

00:14:29,935 --> 00:14:49,235 [Piotr Durlej]
jakby jakoś przybliża was to ten produkt jest z wami zgodny na poziomie wartości i na poziomie tego,
jaką chcecie zmianę na świecie. No to, to też może być, też może być bardzo fajna rzecz, nie? No
tak. To jest to samo co zresztą Paul Graham w tym wpisie, o którym mówi się na początku, wspominał,
że myślę, że 

00:14:49,235 --> 00:14:57,135 [Piotr Durlej]
o paru rzeczach wspominał. Jedna to właśnie tworzenie nowych i w cudzysłowie dobrych rzeczy, tak?
Czyli po prostu nowe pomysły, ale też te 

00:14:57,135 --> 00:16:16,995 [Piotr Durlej]
wdrażanie ich w życie, tak? No bo często te pomysły są na poziomie teoretycznym dobre, a dopiero
wdrożenie ich sprawia, że, że stają się faktycznie czymś, co po prostu jesteśmy w stanie
wykorzystać. No i właśnie takie-- tak jak w pierwszym punkcie trochę zajawiliśmy, tak? No, jeśli to
nie jest idealnie byłoby, że ten pomysł na przykład pomógł miliardowi ludzi, tak? To też są ambicje
niektórych osób, tak? I to jest i to trzeba szanować. Natomiast jeśli pomogą jakiejś grupce sąsiadów
mniejszej sąsiadów czy, czy po prostu- Znacznie niższy. Znam osoby, które właśnie bardzo niszowe
tworzą nawet nie startupy, tylko po prostu rozwiązania, produkty i tworzą je dlatego, że chcą pomóc
jakiejś konkretnej grupce, a nie dlatego, że chcą po prostu zmienić świat w stu procentach o sto
osiemdziesiąt stopni najlepsze. Tylko tak, to jest coś wartościowego, warto, warto to robić. I tutaj
właśnie myślę, że może być tak, że wiele tych startupów powstanie w tych czy firm, czy po prostu
produkcików w tych niszach i-i-i będzie to myślę wartościowe. A-a-a dla-- jeśli coś dobrego ma wyjść
z całego tego AI Nie? Vibe kodowego, to chociaż choćby, choćby to, to już byłoby. No, wyobrażam
sobie, że, że mogą być właśnie takie jakieś małe społeczności czy małe grupy, które dzięki temu
właśnie obniżeniu, 

00:16:16,995 --> 00:16:22,935 [Piotr Durlej]
obniżamy tej, tej bariery kosztowej, bo trzeba powiedzieć, że ta bariera w formie 

00:16:22,935 --> 00:16:37,575 [Piotr Durlej]
konieczności posiadania jakby umiejętności programistycznych, czytaj wynajęcia ich, podnajęcia z
rynku. Nawet my z Piotrem, no to już kilka lat temu, zanim ta cała rewolucja się rozpędziła, to też
były 

00:16:37,575 --> 00:17:04,475 [Piotr Durlej]
przychodziły- Low kodowania Ale nie chodzi mi, że przychodzili ludzie z takimi pomysłami, które no
miały tą barierę, że to będzie sporo kosztować zrobienie tego. A-a-a! O to ci chodzi? Okej. Dla dla
małych społeczności. Teraz jestem przekonany, że da się to doprowadzić do używalności wyłącznie via
codingiem, do skalowalności nie wiem, tak? Ale przy małej skali myślę. Że tak to może wystarczyć. Ja
mam taki jeden przykład bez większości, 

00:17:04,475 --> 00:17:21,315 [Piotr Durlej]
yyy, bez wielkości rynku, ale jeśli w sensie takiej większej specyfiki. Ale jeśli dobrze pamiętam
właśnie też kiedyś współpracowałem z takim produktem, projektem, który dotykał społeczności 

00:17:21,315 --> 00:17:37,715 [Piotr Durlej]
jachtowej w Polsce. Więc to jest kilka, kilka, kilkadziesiąt tysięcy ludzi, maksymalnie na całą
Polskę. Więc tutaj jakby angażowanie w to takich ogromnych kosztów, mimo że ta społeczność tam po
tej analizie biznesowej, którą 

00:17:37,715 --> 00:17:44,635 [Piotr Durlej]
zrobiliśmy, no to wydało się, że okej, oni są tym zainteresowani, ale koszty były tak wielkie, 

00:17:44,635 --> 00:17:58,735 [Piotr Durlej]
że to po prostu było niemożliwe. Jakby praktycznie nigdy się nie zwróciło i jakby nie można było z
tym pójść dalej. AI rozwiązuje takie problemy. Wyobrażam sobie, że, że może właśnie przyszłość,
która zostanie odblokowana przez AI, 

00:17:58,735 --> 00:18:20,825 [Piotr Durlej]
to przyszłość, to będą właśnie takie-I setki tysięcy, setki tysięcy wręcz małych aplikacji, które
rozwiązują bardzo bliskie, bardzo lokalne problemy z pomocą prostej technologii i właśnie takiego
może, takich rozwiązywania problemów więcej, więcej dobra, więcej dobra w otoczeniu i- 

00:18:20,825 --> 00:18:23,725 [Michał Krajewski]
Szczególnie, że teraz 

00:18:23,725 --> 00:18:34,706 [Michał Krajewski]
jeszcze mam zamiar właśnie sobie przetestować porządnie tworzenie aplikacji mobilnych z Boltem. No i
tam, jeśli wiele takich produktów ma 

00:18:34,706 --> 00:18:55,605 [Michał Krajewski]
największy sens właśnie w kontekście bycia mobilną jakoś aplikacją, którą sobie ludzie używają
tylko, kiedy potrzebują. No i tego typu rzeczy. Myślę, że warto zastanowić się, czy chcemy, żeby to
była aplikacja mobilna, czy żeby to było na webie. I żeby to w ten sposób zbudować, żeby to było
naturalne do używania przez właśnie tych ludzi, którym chcemy, chcemy pomóc, prawda? 

00:18:55,605 --> 00:19:04,985 [Piotr Durlej]
No tak i jeśli dodatkowo to będą dobre, użyteczne, fajne, fajne rzeczy, no to kurczę, 

00:19:04,985 --> 00:19:20,946 [Piotr Durlej]
czego można więcej życzyć? Po tym okresie wiosenno, wiosenno świątecznym, wielkanocnym. Więc tak i
tego chyba, chyba tego nam pozostaje życzyć, żeby, 

00:19:20,946 --> 00:19:39,485 [Piotr Durlej]
żebyście produktowo mogli się pobawić, znaleźć coś, co daje Wam frajdę. Też tą, tą przygodę, tą
przygodę, że była frajda z powodu rozwiązywania fajnego problemu, robiąc coś, co jest dobre dla
czego czujecie i tyle. 

00:19:39,485 --> 00:20:08,386 [Michał Krajewski]
No, a jako że wiemy, że dużo nas product managerów słucha, no to przypominamy, że teraz niestety nam
Lenni nie płaci za promocję, ale jeśli ktoś ma subskrypcję bądź chce mieć subskrypcję u Lenniego,
jego newsletterze roczną, to dostaje się w zamian chyba tylko na nowych kontach, ale dostaje się w
zamian dostęp przez rok darmowy do Lovable, do Bolta, do V0, yyy do Kursora. 

00:20:08,386 --> 00:20:09,046 [Piotr Durlej]
Można się bawić. 

00:20:09,046 --> 00:20:42,385 [Michał Krajewski]
Można się bawić tak? Więc jeśli ktoś ma subskrypcję, no to odbierzcie sobie to, jeśli ktoś nie ma,
zastanówcie się, czy to jest warte tych pieniędzy. Yyy mi się wydaje, że raczej tak. No bo jeśli
ktoś jest w stanie wydać te chyba osiemset złotych rocznie na subskrypcję Lenniego, to od razu
dostaje, no wartość w postaci ponad tysiąca złotych dostępu do przynajmniej jednego z tych narzędzi,
bo nie trzeba używać wszystkich, wystarczy na jednym się skupić. No i przez rok możecie się bawić,
tworzyć różne produkty i przy okazji czasem przeczytać Lenniego. 

00:20:42,385 --> 00:20:46,765 [Michał Krajewski]
Ale, ale myślę, że to jest spoko, spoko deal i też- 

00:20:46,765 --> 00:20:47,645 [Piotr Durlej]
Zachęcamy. 

00:20:47,645 --> 00:20:52,726 [Michał Krajewski]
Robi się to tańsze, więc eksperymentujcie i działajcie. 

00:20:52,726 --> 00:20:58,366 [Piotr Durlej]
I na tym, na tym możemy zakończyć. Dziękujemy Wam bardzo i do usłyszenia w następnym odcinku. 

00:20:58,366 --> 00:20:59,345 [Michał Krajewski]
Do usłyszenia.