Tak, by było dobrze - o tworzeniu udanych produktów.

"AI-first" - o nowej strategii Duolingo i wnioskach z niej płynących

Piotr i Michał Season 5 Episode 10

Analizujemy głośny list CEO Duolingo do pracowników, w którym ogłasza kolejną po "Mobile-first" transformację firmy w kierunku "AI-first". Zastanawiamy się nad praktycznymi implikacjami takiej strategii - od wpływu na procesy rekrutacyjne, przez zmiany w codziennej pracy zespołów, aż po długoterminowe konsekwencje dla rozwoju produktu. Dyskutujemy też o szerszym kontekście: czy to początek trendu, który odmieni sposób w jaki firmy technologiczne podchodzą do rozwoju produktów?

Przyglądamy się zarówno szansom, jak i zagrożeniom wynikającym z takiego podejścia, bazując na doświadczeniach z poprzednich transformacji technologicznych. Zastanawiamy się też, jakie wnioski z tej strategii mogą wyciągnąć mniejsze organizacje i zespoły produktowe.

Garść źródeł, którymi się posiłkowaliśmy:


Zachęcamy do subskrybcji naszej listy mailingowej na https://takbybylodobrze.pl/

00:00:01,899 --> 00:00:04,159 [Piotr Durlej]
Dzień dobry, z tej strony Piotr. 

00:00:04,159 --> 00:00:06,019 [Michał Krajewski]
A z tej strony Michał. 

00:00:06,019 --> 00:00:32,919 [Piotr Durlej]
Yyy, dzisiaj łapiemy się z wami, żeby przegadać, yyy, taką-- taki list, którym, którym się
podzielił, eee, prezes Duolingo dotyczący nowego podejścia AI First. No i oczywiście zaatakował on,
yyy, nasze, yyy, feedy na LinkedInie i, yyy, o tyle zabawne, że w podobnym czasie ja i Michał
chcieliśmy się nim wzajemnie ze sobą podzielić. O zobacz, jakie to jest, yyy, ciekawe. 

00:00:32,919 --> 00:01:03,879 [Michał Krajewski]
To niestety jest ostatnio cecha LinkedIna. Jest to mocna echo chamber i dużo contentu się po prostu
tam powtarza. I ludzie, którzy piszą na przykład o AI albo nowym MCP, albo nowym czymś tam, to jest
to bardzo szybko rozchodzi się po całej sieci. Ale tutaj dla odmiany jest coś, wydaje mi się
ciekawszego i coś, co może stać się ważnym trendem, jeśli chodzi o firmy przyszłości. Czyli właśnie
takie deklaracje jak deklaracja tego CEO. I to nie byle jakiego startupu czy startupu-- firmy. 

00:01:03,879 --> 00:01:04,759 [Piotr Durlej]
No, firmy. Mhm. 

00:01:04,759 --> 00:01:10,439 [Michał Krajewski]
Tylko właśnie Duolingo, czyli bardzo szanowany, jeśli chodzi o zarządzanie produktem i jako-- jeśli
chodzi o- 

00:01:10,439 --> 00:01:12,699 [Piotr Durlej]
Product Lead Growth. Tak, przecież- 

00:01:12,699 --> 00:01:16,879 [Michał Krajewski]
Pionierstwo, jeśli chodzi o, o UX, pionierstwo, jeśli chodzi o marketing- 

00:01:16,879 --> 00:01:16,899 [Piotr Durlej]
Branding. 

00:01:16,899 --> 00:01:21,259 [Michał Krajewski]
Pionierstwo, jeśli chodzi o branding. Więc myślę, że warto tutaj posłuchać dla odmiany. 

00:01:21,259 --> 00:01:53,099 [Piotr Durlej]
Tak. Szczególnie że jeszcze Duolingo jest fajnym, yyy, fajnym właśnie takim casem, że oni w pewnym
momencie mieli problemy, ale udało im się, im się produktem jakimś zrozumieniem tych swoich
użytkowników naprawdę wyprowadzić, wyjść na, yyy, bardzo fajne miejsce. No i co znaczy te AI First
według CEO Duolingo? No, ceo-- CEO Duolingo się, yyy, odwołuje do, yyy, przeszłych doświadczeń z
skupieniem się na Mobile First Duolingo, który był takim odważnym jak tamte, tamte czasy, te, yyy,
kilkanaście lat temu, yyy, podejściu, 

00:01:53,099 --> 00:01:53,739 [Piotr Durlej]
yyy i że teraz- 

00:01:53,739 --> 00:01:58,099 [Michał Krajewski]
W dwa tysiące trzynastym roku on się chwalił, że zo-zostali właśnie- 

00:01:58,099 --> 00:02:01,499 [Piotr Durlej]
Czyli dwanaście lat, dwanaście lat temu. Tak, trzynaście lat temu. 

00:02:01,499 --> 00:02:08,059 [Michał Krajewski]
No i teraz właśnie według niego nadchodzi moment kolejny mobile, mobile- 

00:02:08,059 --> 00:02:10,839 [Piotr Durlej]
First czy AI first. Tak, tak 

00:02:10,839 --> 00:02:12,779 [Michał Krajewski]
Tym razem właśnie AI tak. 

00:02:12,779 --> 00:02:44,339 [Piotr Durlej]
Ma i może mieć rację, i może mieć rację dlatego, że z powodu modelu biznesowego i tego, że Duolingo
opiera się głównie na kontencie, jakby na tworzeniu treści w różnych językach, no to naprawdę
tłumaczenie treści i tworzenie treści jest tak, tutaj bardzo duża część można, można zautomatyzować.
Więc, tylko że no teraz się chwali, eee, chwali się tym, że chyba tam nie mają, nie mają już ludzi,
którzy się tym zajmują, tylko to wszystko robią maszyny. Fajnie. I to jak zawsze pokazuje, że,
jakby, szukanie oszczędności głównym motorem innowacji, yyy, tutaj jest tak samo. No, ale inne
rzeczy- 

00:02:44,339 --> 00:02:59,139 [Michał Krajewski]
No, to s-- może skrótowo byśmy dla naszych słuchaczy omówili po prostu co, co on tutaj tak w paru
punktach wymienił, tak? Pierwsza rzecz to jest brak tworzenia treści przez ludzi tylko przez AI,
czyli to, co wspominałeś. Drugie, zacząć budować biznes od nowa- 

00:02:59,139 --> 00:03:00,599 [Piotr Durlej]
Od nowa. Mhm. 

00:03:00,599 --> 00:03:05,839 [Michał Krajewski]
Czyli tak, czyli po prostu, jeśli chodzi o Duolingo, no to ogromna treść więc- 

00:03:05,839 --> 00:03:21,359 [Piotr Durlej]
Podejrzewam, że tak, że od samego początku tworzenia, two-tworzenie jakby jej nie przepisywanie, nie
edytowanie tylko za pomocą promptów, zakładamy, że, że tworzenie całego nowego kodu, całego nowego
wszystkiego, co tam ma być wewnątrz, tak? 

00:03:21,359 --> 00:03:26,659 [Michał Krajewski]
Tak, dokładnie. Yyy, no i jeśli chodzi o - 

00:03:26,659 --> 00:04:00,319 [Michał Krajewski]
jeszcze chodzi pewnie o te innowacje-innowacyjność. Pewnie o tym chcesz, chcesz jakby powiedzieć, że
no tam jest, yyy, jest ta chęć, yyy, tym AI first-- no widać tą taką PR-ową chęć zagrania. Zresztą
inaczej by nie było to podzielone się na głównym profilu na LinkedInie i nie podbite przez szefa
technolo-szefa technologii, yyy, Duolingo też, yyy, tak samo. No i oczywiście jest na koniec, mimo
tego wszystkiego, że inwestujemy tak w technologię, eee, i-i jakby wcale się nie boimy być
zdistruptowanym przez coś innego. 

00:04:00,319 --> 00:04:02,239 [Michał Krajewski]
No to, 

00:04:02,239 --> 00:04:09,799 [Michał Krajewski]
no to oczywiście inwestujemy w naszych wspaniałych pracowników. Będziemy ich szkolić, będziemy
inwestować. 

00:04:09,799 --> 00:04:28,599 [Michał Krajewski]
No ale, ale oczywiście rekrutacja jest tylko możliwa, jeśli aby na pewno nie jesteście w stanie tego
zrobić AI, czyli też jakby czuć te, tą optymalizację kosztów bardzo mocno. Tak. No i też ważne, że w
rekrutacji zaczną szukać po prostu ludzi, którzy czują AI bądź używają AI, więc to będzie po prostu
jedna z pozycji- 

00:04:28,599 --> 00:04:29,539 [Piotr Durlej]
AI vibe. Mhm. 

00:04:29,539 --> 00:04:49,399 [Michał Krajewski]
Które oni tak, które oni będą, na które będą oni zwracać uwagę nie tylko przy zatrudnianiu, ale też
przy performance reviews, tak? Czyli w sumie ważnej rzeczy. No bo jeśli jesteś oceniany za to, jak
używasz AI bądź używasz, bądź nie używasz, no to wiadomo, ludzie zaczną używać AI, bądź udawać, że
używają AI, ale na pewno będzie to widoczne w portfelach. 

00:04:49,399 --> 00:04:51,559 [Piotr Durlej]
Teatr innowacji, tak? 

00:04:51,559 --> 00:05:07,319 [Michał Krajewski]
Tak, tak. Będziecie zastanawiali będą się co, co to, co to znaczy, Jak mogą pokazać, że ten AI
używają. No i cóż, ważne też chyba kończąc wpis-- kończąc, ostatnie słowo o jego wpisie. 

00:05:07,319 --> 00:05:30,299 [Michał Krajewski]
On ten cały list w takim tonie rewolucyjnym napisał, tak? Że tutaj to jest po prostu drastyczna
zmiana, jeśli chodzi o Duolingo. Oczywiście, tak jak mówiłeś, tak? O, dalej będziemy dbać o
pracowników i tak dalej. Natomiast on tutaj chciał zaznaczyć, że po prostu to jest taki
fundamentalny shift, jaki oni chcą zrobić, nie? Więc to myślę, też jest, też jest important. 

00:05:30,299 --> 00:05:31,779 [Piotr Durlej]
No tak. 

00:05:31,779 --> 00:05:57,459 [Piotr Durlej]
Tak, podbija, tak jakby, tak w taki sposób do tego to jest sformatowane. No i też ten, tą wiadomość
nadal CTO, yyy, tam dalej CTO Duolingo też, też o tym jakby, też o tym, też o tym pisze, nie? I, i
tutaj jakby tylko skupimy się jakoś na drobnych różnicach, że, które raczej akcentach, które są,
zostały wybrane. Według CTO, yyy, duelingu-

00:05:57,897 --> 00:06:24,318 [Michał Krajewski]
Każdy ma zaczynać zadanie od AI, że najpierw trzeba spróbować jakiegoś narzędzia, narzędzia AI, że
trzeba się nie poddawać, że trzeba jakby się uczyć, jakby, że trzeba, jakby rozwijać. I pierwsze
wyniki są czasami błędne, ale chodzi o to, żeby się jakby uczyć, nie? No i to jest dalej mówione o
tym, że buduj i eksperymentuj, ale rób to ostrożnie. Wypróbuj narzędzia, 

00:06:24,318 --> 00:06:30,777 [Michał Krajewski]
jakieś twórz klucze API i jakby i inne takie. 

00:06:30,777 --> 00:07:01,397 [Michał Krajewski]
No ciekawe to jest wszystko. No myślę. Myślę, że też CTO tutaj pisał, że okej, zacznij każde zadanie
od AI. Jeśli weźmiemy to w kontekście tego, że CEO przed chwilą napisał, że będziesz rozliczany z
tego, jak używasz AI, to każdy zacznie, jakby zacznie to robić w ten sposób. Będzie pytanie okej, a
czy spróbowaliście to zrobić AI? No i z czasem oczywiście. Oczywiście, panie prezesie, misja
wykonana. Używaliśmy AI, tak i nie udało się. Albo się udało. 

00:07:01,397 --> 00:07:04,697 [Michał Krajewski]
Więc myślę, że to jest jakieś-jakieś 

00:07:04,697 --> 00:07:20,477 [Michał Krajewski]
spójne. Natomiast no cóż, zaraz dowiecie się co my o tym, co my o tym sądzimy. Możecie jeszcze
pewnie chyba pewnie coś wyczytać między między wierszami tutaj, ale co też, co powtarza się w tych
jednym i drugim wiadomości, że 

00:07:20,477 --> 00:07:38,057 [Michał Krajewski]
rezygnacja? Oczywiście rezygnacja z kontraktorów. Wszystko, wszystko. W rekrutacji mamy AI, w
szkoleniu ludzi mamy AI. Tylko, tylko zwiększamy, skalujemy zespół w momencie, kiedy na pewno nie da
się rozwiązać danego problemu AI. 

00:07:38,057 --> 00:07:48,537 [Michał Krajewski]
No i każdy z działów dostanie konkretnej inicjatywy, żeby jak AI ma fundamentalnie im jakby im
pomóc? Tak. 

00:07:48,537 --> 00:08:38,077 [Michał Krajewski]
No i czy jesteś podekscytowany Michał na jakby z perspektywy bycia duolingersem, dajmy na to, czyli
jakimś pracownikiem, jakbyś był takim- duosem, Duosem chyba jesteś. Tak. No właśnie, to było takie
słodkie. Tak, to jest. No wydaje mi się, że to może być bardzo ciekawy eksperyment, ale dobrze być z
zewnątrz. Dobrze być z zewnątrz i obserwować go. Jeśli ten eksperyment się powiedzie, no to będzie
możliwe. Przewiduję, że może się tak stać, jak ze Spotify i ich sposobem na pracę. To się nazywa
chyba squads u nich i byłoby to. Wiem, o którym mówisz. W każdej prezentacji, w każdej, w każdej.
Tak, wszyscy chcieli robić to tak jak Spotify, bo Spotify nosi sukcesy, więc my po prostu zrobimy 

00:08:38,077 --> 00:09:04,437 [Michał Krajewski]
one, jeden do jednego Agile, tylko lepszy, no tylko taki lepszy. Tak więc to myślę, że że jest
szansa, że to tak się skończy albo się skończy tak, że część inicjatyw się im uda, a części im się
nie uda i na pewno będą używać dużo, dużo więcej AI. Natomiast czy to będzie taka fundamentalna
zmiana jak o niej tutaj opisują? Nie wiadomo. Tak. Nie wiem tego po prostu. Wydaje mi się, że 

00:09:04,437 --> 00:09:40,977 [Michał Krajewski]
że Mobile First był sposobem, był kompletną zmianą sposobu, w jaki ludzie konsumują użytkownicy,
klienci konsumują treści. To, że używasz AI do tworzenia tego samego, ale nie zmieniasz tego kanału
platformy komunikacji z użytkownikiem. No to przepraszam Cię, ale to jest porównywanie jabłek do
czołgów. Nie? W sensie to jest to jest trochę inna kategoria, jakby jasne dla firmy wewnętrznie
wykorzystywanie AI i zbudowanie się AI First rozumiem, ale prócz chyba 

00:09:40,977 --> 00:09:59,397 [Michał Krajewski]
nie wiem, B-Sików albo jakichś inwestorów, którzy są super podekscytowani na to, że o będzie taniej,
szybciej, lepiej, no to nie wiem, czy czy tutaj jakby idzie jakaś taka fundamentalna zmiana i
niezależnie jak dzisiaj żyjemy w takich pięknych czasach, że niezależnie od tego, co się wydarzy, 

00:09:59,397 --> 00:11:16,457 [Michał Krajewski]
ktoś powie, że to, to, co zrobiło Duolingo, jest porażką. Ktoś powie inny, że to, co zrobiło
Duolingo jest sukcesem. Więc myślę, myślę, że pojedyncza. Ciężko to oceniać tak na pojedynczej
firmie. Zobaczymy, jak to się rozwinie z czasem i czy więcej firm będzie używać tego paradygmatu. No
mi się wydaje, że właśnie tak jak sobie przygotowywaliśmy się do podcastu, no to jakaś tam analogia
jest między na przykład właśnie tymi systemami operacyjnymi iOS versus Windows, gdzie w pewnym
momencie Windows Phone też. Windows Phone Mobile. Młodzi mogą nie pamiętać Michał takich czasi.
Młodzi mogą nie pamiętać, ale Windows, Windows czy Microsoft próbował właśnie wejść w mobile ze
swoim systemem operacyjnym. No i ich taką ideą było to, że de facto ten system miał bardzo podobnie
działać i wyglądać na telefonie, na tablecie i na komputerze. Tak? No i to się nie udało i ani na
telefonie to dobrze nie działało, chociaż było estetyczne całkiem, ale nie działało za dobrze.
Windows 8 chyba jeśli dobrze pamiętam. Była 8, później 8.1. Tak, był 8.1. Tak. Dziwne. Dziwne rzeczy
tam się działy. No i to, i to, i to im nie wyszło. No bo było Apple, był Android, był iOS, były
Android, które były po prostu zaprojektowane do 

00:11:16,457 --> 00:11:35,357 [Michał Krajewski]
telefonów i tylko używano i tylko dało się ich używać na telefonie. Oczywiście Android później
poszedł we wszystkie już też formaty, ale na ten moment, ale w tym momencie no po prostu zwyciężył
iOS i Android. No i czy AI jako nowa platforma może 

00:11:35,357 --> 00:12:03,807 [Michał Krajewski]
sprawować taki shift? Tego jeszcze nie wiemy. Widzimy też, że niektóre platformy, takie jak na
przykład na iOS-ie i Apple Intelligence, niekoniecznie dobrze działają. Tak? No, przynajmniej
oglądając reviewsy i oglądając jakieś dema, to jest po prostu-- może być ten problem taki, że po
prostu system operacyjny nie jest dostosowany do bycia AI first i potrzebujemy czegoś zupełnie
innego.Tak, na przykład jak powstają te wszystkie startupy z tymi 

00:12:03,807 --> 00:12:47,687 [Michał Krajewski]
AIowymi asystentami, których sobie przypinkami i zawieszkami i różnymi tego typu rzeczami. Gdzie oni
rzeczywiście trzeba im to przyznać, chociaż do tej pory próby były nieskuteczne. Trzeba im przyznać,
że próbują właśnie stworzyć nowy system operacyjny i nowe urządzenie. Tak. Nowe urządzenie, które
byłoby oparte na AI i używałoby AI wyłącznie do obsługi tak właśnie agentów, czy po prostu sposób,
sposób interakcji byłby wyłącznie AIowy? Czy to się uda? Nie wiem. Natomiast pewnie to byłby
wymagany shift w takiej właśnie, jak mówisz, konsumpcji treści i tworzeniu treści i używaniu
wszelkich narzędzi, żeby to się mogło udać, tak dla większości konsumentów nie. 

00:12:47,687 --> 00:13:01,347 [Piotr Durlej]
No tutaj trochę tak też przez analogię wydaje mi się, że podobnie by było. Podobnie można patrzeć na
rynek samochodów czy rynek przemieszczania się ludzi, nie? Że 

00:13:01,347 --> 00:13:12,387 [Piotr Durlej]
silniki elektryczne, tanie i dostępne wraz z bateriami umożliwiły powstanie nowych rozwiązań
komunikacyjnych, takich jak 

00:13:12,387 --> 00:13:21,307 [Piotr Durlej]
hulajnogi elektryczne, które są jakby dostępne. Dostęp-- nowych modeli biznesowych, tak? Ale nadal
samochód elektryczny od samochodu, 

00:13:21,307 --> 00:13:27,547 [Piotr Durlej]
samochodu zwykły, ze zwykłym silnikiem typowym na benzynę czy tam na 

00:13:27,547 --> 00:13:58,587 [Piotr Durlej]
diesla. No wyglądają tak samo. Jeżdżą z perspektywy użytkownika dość podobnie, tak? I jakby nawet
powiedziałbym, że pewnie jest część osób, których nie obchodzi, co jest pod spodem. Ważne, żeby to
jeździło, nie? Więc niekoniecznie, niekoniecznie to jest jakby krytyczne i zastanawiam się, czy
właśnie, czy to nie jest na pewno ten AI pod spodem tak naprawdę, czy w jakikolwiek sposób będzie
obchodził użytkownika końcowego? Nie będziesz. 

00:13:58,587 --> 00:14:37,287 [Michał Krajewski]
Myślę, że nie będzie. Myślę, że po prostu, jeśli AI będzie realizował rzeczy lepiej i szybciej niż
obecne systemy, to będzie używany przez ludzi. I wiele anegdot przecież można na to opowiadać.
Pokazuje się rodzinie, znajomym, którzy nie są w naszej bańce informacyjnej, jakieś tam zastosowanie
ChataGPT no to jest zazwyczaj takie wow. Ale fajne. No dobra, co tam w polityce? Nie? Więc to myślę,
póki to nie jest coś tak jak na przykład Google Search albo albo iPhone, albo na przykład dla mnie
no to mapy Google'a, czy po prostu takie rzeczy, które jak zacząłem tego używać, jakie to jest
świetne, 

00:14:37,287 --> 00:14:42,007 [Michał Krajewski]
które naprawdę sprawiają, że ludzie lepiej wykonują swoje codzienne obowiązki, ale też 

00:14:42,007 --> 00:14:56,627 [Piotr Durlej]
A nie tworzą jakieś nowe, nowe wyzwania, a potem troszeczkę jak. Przepraszam wszystkich fanów
blockchaina, ale no trochę jak właśnie z takimi blockchainowymi projektami, które tworzyły problemy,
które potem same same jakoś 

00:14:56,627 --> 00:14:58,547 [Piotr Durlej]
próbowały rozwiązać, nie? 

00:14:58,547 --> 00:15:14,687 [Michał Krajewski]
Tak, tak. Więc póki, póki to się nie wydarzy, to myślę, że to dla konsumentów będzie-- nie będzie
nowy system operacyjny, tylko ewentualnie właśnie, jeśli jakaś firma będzie w stanie lepszy produkt
zastosować, stworzyć dzięki AI. Może Duolingo to jest właśnie ten case? Zobaczymy. 

00:15:14,687 --> 00:15:18,107 [Michał Krajewski]
To tak, to wtedy to zadziała. Natomiast no 

00:15:18,107 --> 00:15:56,807 [Piotr Durlej]
Bo co kupuję, co kupuję totalnie, dlatego co, co nas wzburzyło bym powiedział z Michałem też
wcześniej, że tak tutaj coś mają fajnego, coś fajnego wychwycili, bo uważam, uważamy, jeśli mogę,
jeśli mogę tak powiedzieć, że teraz jest czas na budowanie produktu w kompletnie inny sposób, tak? W
sposób bardziej w formie sieci agentów, które nie wiem. I jakby projektowanie tych nowych,
współczesnych produktów tworzonych poprzez sieci agentów będzie, będzie wyglądać w kompletnie inny
sposób. Wyobrażam to sobie właśnie jak, jaki taki workload troszeczkę jak 

00:15:56,807 --> 00:16:02,747 [Piotr Durlej]
business process modeling notation tak BPMN, 

00:16:02,747 --> 00:17:19,147 [Piotr Durlej]
że mówisz okej, teraz się dzieje to, teraz ten agent rozmawia z tym agentem. Ten agent jest tak
przygotowany. Ten agent robi, robi tak. Czyli mamy jakby nie wiem, jakiś tam, jakąś rzecz do
wykonania, na przykład jakiegoś Excela do wypełnienia. No i mamy rozpisane wszystko, co się dzieje i
po prostu jacyś odpowiedni agenci tworzą, aktualizują tych agentów i ten cały flow jakby się działa.
Tak, wyobrażam sobie, że tak mogą być te produkty robione. Co swoją drogą jest o tyle śmieszne, że,
że trochę mi to przypomina ideowe pomysły, które stały za COBOL-em, czyli nieśmiertelnym językiem
używanym w programowaniu używanym w bankach i przy takich telekomach, który został stworzony z
myślą, że ma być czytelny dla biznesu, nie? Ma być czytelny i zrozumiały dla biznesu. I okazało się,
że ma się nie zniszczyć. Jak bardzo upraszczam. Ma się nie zniszczyć i być super. No i okazało się,
że te dwa założenia były tak ważne, że po dzień dzisiejszy jest nadal używane. Więc więc to jest tak
jest. Jesteśmy w takim momencie, że agenci AI mogą tworzyć, tworzyć produkty od zera. I wydaje mi
się, że to jest ta rewolucja, którą na którą próbuje wskoczyć prawdziwa rewolucja, na którą próbują
wskoczyć Duolingersi, bo czują właśnie oddech takiej konkurencji na plecach. 

00:17:19,147 --> 00:17:33,047 [Michał Krajewski]
Tak, myślę, że to może być. To może jeden z usecase'ów i jak właśnie ktoś tworzy produkty
szczególnie dla ludzi, którzy wymagają takiej na przykład sekwencyjnego bądź agencyjnego działania,
no to jest jeden, 

00:17:33,047 --> 00:17:43,327 [Michał Krajewski]
jeden sposób, tak? No i pytanie, jak bardzo AI wpłynie na samą, samą konstrukcję firm? Tak, tego
tutaj nie mamy jeszcze na to, 

00:17:43,327 --> 00:17:55,097 [Michał Krajewski]
na to, na to odpowiedzi. Prawdopodobnie koszt koordynacji może rosnąć, no bo oprócz
właśnie-Białkowych, że tak powiem, pracowników. Zaczniesz mieć pracowników- 

00:17:55,097 --> 00:17:55,918 [Piotr Durlej]
Abstrakcyjnych. 

00:17:55,918 --> 00:18:20,837 [Michał Krajewski]
Cyfrowych, abstrakcyjnych, cyfrowych, którzy i tutaj jest pewnie jakaś tam rola product managerów,
bo my zawsze do tego wracamy. Ale jest. Widzę tutaj rolę product managerów, jakiejś koordynacji,
zarówno właśnie pracy agentów, jak i pracy innych ludzi w tworzeniu tej wartości dla użytkowników.
Tak więc naszym jakimś tutaj betem jest to, że te complexity niestety będzie, będzie dalej rosnąć. 

00:18:20,837 --> 00:19:01,478 [Piotr Durlej]
Tak, no bo póki będą ludzie, będzie complexity, skomplikowanie wraz z komunikowaniem i właśnie
rosnące koszt koordynacji wraz ze skalą problemu, który próbuje się zaadresować, potrzeba więcej.
Zazwyczaj potrzeba więcej ludzi, bo więcej rzeczy ruszamy i ruszamy je szybciej. Więc to jakby
niestety jest spirala w dół, o ile nie jest to dobrze zarządzane. Więc wydaje mi się też, że te AI
wymusi trochę inne podejście, trochę inne podejście do zarządzania tym, tym wszystkim, bo będzie
mniej takie, jak to pięknie powiedziałeś, białkowe, a bardziej abstrakcyjne. Więc może też to będzie
inna, inne kompetencje będą bardziej, 

00:19:01,478 --> 00:19:25,857 [Piotr Durlej]
bardziej potrzebne w takich firmach AI first, firmach przyszłości, w których to te kompetencje
abstrakcyjnego myślenia i dobrego zwizualizowania sobie i zrozumienia tego, co się dzieje, będą
znacznie ważniejsze niż dzisiaj. Sytuacja, w której ktoś może przyjść do firmy, zobaczyć, pomyśleć
okej, to jest ta osoba, to jest ta osoba, to jest ta osoba. Okej, to tą osobę mam zapytać, tą osobę
mam zapytać. Tutaj może będzie właśnie praca na mapach myśli, na jakichś takich strukturach, właśnie
na takich procesach. 

00:19:25,857 --> 00:19:27,217 [Piotr Durlej]
No i tyle. 

00:19:27,217 --> 00:19:30,738 [Michał Krajewski]
Proposition canvas, business model canvas- 

00:19:30,738 --> 00:19:31,758 [Piotr Durlej]
Różne canvasy 

00:19:31,758 --> 00:19:37,797 [Michał Krajewski]
Znane i kochane narzędzia. Myślę, że tutaj będą, będą. No myślę, że tutaj będą w cenie. 

00:19:37,797 --> 00:19:47,537 [Piotr Durlej]
No i też śmieszne, śmieszne rzeczy dla mnie, co sobie też wynotowałem, co też trochę tak mi patrzę
na-- patrzę z lekkim uśmiechem. 

00:19:47,537 --> 00:20:07,857 [Piotr Durlej]
No było mówione oczywiście, że wszyscy mają się uczyć i dzielić tą nauką. Zarówno CTO, jak i CEO, tą
swoją nauką AI, że trzeba oczywiście poświęcać czas na naukę i jakby w trakcie pracy, a raczej tak
naprawdę nie w trakcie pracy, tylko pewnie po pracy. 

00:20:07,857 --> 00:20:11,017 [Piotr Durlej]
Lewary, wszystkie takie rzeczy, które, 

00:20:11,017 --> 00:20:13,597 [Piotr Durlej]
które już słyszeliśmy, 

00:20:13,597 --> 00:20:16,657 [Piotr Durlej]
już czytaliśmy o różnych 

00:20:16,657 --> 00:20:20,197 [Piotr Durlej]
korporacyjnych deckach, jak mają działać, 

00:20:20,197 --> 00:20:28,557 [Piotr Durlej]
działać startupy. Też to jest powiedziane. Więc to wszystko, to wszystko taka otoczka wokół tego AI.


00:20:28,557 --> 00:20:37,117 [Piotr Durlej]
Trochę bym powiedział ten przekaz główny, czyli tak, firmy dzisiaj można i trzeba budować inaczej. 

00:20:37,117 --> 00:20:40,077 [Piotr Durlej]
No tam jakby zaburza no. 

00:20:40,077 --> 00:20:50,957 [Michał Krajewski]
Tak. No zobaczymy, jak to się, jak to się dalej rozwinie. Różnica, jaka jest rzeczywiście w innych
trendach, no to jest taka, że AI na pewno isn't going away, tak nie odejdzie. 

00:20:50,957 --> 00:20:52,037 [Piotr Durlej]
Oj nie, oj nie. 

00:20:52,037 --> 00:21:18,697 [Michał Krajewski]
Mnie się wydaje, że to jest oczywiście bańka, jeśli chodzi o wyceny niektórych firm. Natomiast jeśli
chodzi o funkcjonalność i fakt, że firmy będą tego używać dalej. No to, to, to, to zostanie, tak? I
tutaj jest te rady, które akurat CTO i CEO Duolingo dają. Myślę, że, że akurat są wartościowe, tak?
Czyli poświęcić trochę czasu na naukę, dzielić się tymi tą wiedzą w ramach też swojej firmy, no bo
wtedy możesz się 

00:21:18,697 --> 00:21:27,437 [Michał Krajewski]
kierować na eksperta. No tak, kierować się na eksperta, ale też dostać feedback na temat tego, co
działa, co, 

00:21:27,437 --> 00:21:36,657 [Michał Krajewski]
co nie działa. No i oczywiście starać się tworzyć jakieś mikro mini produkty w ramach też swojej
firmy i zobaczyć co, co zadziała. 

00:21:36,657 --> 00:21:41,077 [Piotr Durlej]
Można poza właśnie, żeby się żeby się uczyć, bo 

00:21:41,077 --> 00:21:56,397 [Piotr Durlej]
fajnie, fajnie jest to, o czym mówi Duolingo, że super, że właśnie tworzenie, tworzenie tego
wewnątrz pracy, ale też czemu jak jest się produktowcem nie skorzystać z tego i samemu sobie
wykorzystać właśnie tego AI, żeby sobie pomóc w pracy? 

00:21:56,397 --> 00:22:21,637 [Piotr Durlej]
Nie, nawet nie jakby tylko na co dzień, czy do swoich jakichś małych projektów, projekcików, w
których jeszcze jakichś domowych konieczności, na przykład Hej AI przeskanuj mi wszystkie moje maile
i wyślij faktury na odpowiedni o tagu faktury z odpowiednim folderem czy cokolwiek innego. Inne
rzeczy, które bardzo lubimy robić i poświęcać czas. No, z mojej perspektywy 

00:22:21,637 --> 00:22:31,157 [Piotr Durlej]
ciekawa. Ciekawy start do dyskusji. Co to jest właśnie AI First i czy właśnie AI First podejście?
Dla mnie 

00:22:31,157 --> 00:22:38,757 [Piotr Durlej]
widzę po prostu majaczy mi się na horyzoncie kompletnie nowy sposób tworzenia i budowania
organizacji. 

00:22:38,757 --> 00:22:44,057 [Piotr Durlej]
Czy do niego dojdzie? Czy to jest podobnie niczym 

00:22:44,057 --> 00:22:45,937 [Piotr Durlej]
te 

00:22:45,937 --> 00:22:48,397 [Piotr Durlej]
eternetowe 

00:22:48,397 --> 00:23:01,437 [Piotr Durlej]
na Ethereum kontrakty i nieistniejące organizacje bez zaufania jakby tworzące, tworzące jakieś
sposoby, mechanizmy współpracy? Czy to też jest takie szaleństwo przyszłości? Michał Nie śmieję się
aż tak bardzo. 

00:23:01,437 --> 00:23:02,597 [Michał Krajewski]
Bez zaufania, tak? 

00:23:02,597 --> 00:23:05,557 [Piotr Durlej]
Bez zaufania, bez zaufania, bez zaufania to wyszło. 

00:23:05,557 --> 00:23:31,077 [Michał Krajewski]
Bez zaufania. Tak, bez zaufania. Dokładnie. Więc czy to jest też jakieś takie majaki przyszłości?
Czy to jest PRowy, PRowy BS pod inwestorów, czy może coś tam jeszcze jest innego? Na przykład hej,
będziemy zwalniać pracowników w ciągu najbliższych kwartału, ale powiedzenie, że będziemy zwalniać
pracowników zamiast-- a zamiast powiedzenia hej, jakby. 

00:23:31,077 --> 00:23:37,337 [Michał Krajewski]
Ale można powiedzieć, że AI inwestujemy, więc brzmi to lepiej. Co to będzie? Nie wiem, ale 

00:23:37,337 --> 00:23:47,957 [Michał Krajewski]
Why not both? Może być tak, że część pracowników jest zwalniana z powodu AI, a przy okazji są
zwalniani tacy, którzy chciano zwolnić i nie miano dobrego powodu. 

00:23:47,957 --> 00:24:11,692 [Piotr Durlej]
A teraz się znajdzie. No jestem przekonany, że complexity po prostu będzie rosło. Przynajmniej
produktów. Organizacje mogą się w jakiś inny sposób dzielić, układać. Może mniejsze będą te zespoły,
a może po prostu wymagane będzie kompletnie-- wymagane będzie kompletnie nowe podejście. Jak się
słucha też wszystkich ludzi, którzy na przykład są w Y kombinatorze teraz. No to.Tak, tak, tak, tak,
tak właśnie. 

00:24:11,692 --> 00:24:22,231 [Michał Krajewski]
Tak, tak, tak, tak, tak. Tam oni budują cały kod używając AI i też no takie słyszałem, widziałem
statystyki od organizatorów, że 95% kodu to jest AI kod. 

00:24:22,231 --> 00:24:26,331 [Piotr Durlej]
Czytaj Paul Graham wrzucił to na Twitterze nie? 

00:24:26,331 --> 00:24:27,051 [Piotr Durlej]
Chyba tak. 

00:24:27,051 --> 00:24:34,651 [Michał Krajewski]
Wydaje mi się, wydaje mi się, że to wrzucił koleś, który jest teraz szefem Y Combinatora. Nie
pamiętam jego imienia, ale mogę zalinkować 

00:24:34,651 --> 00:24:49,052 [Michał Krajewski]
i No i to jest też jakiś paradygmat, który może się zmienić, gdzie będziemy tworzyć. I tak samo w
Duolingo mówili tak, będziemy tworzyć kod, który będzie łatwo zarządzany przez AI. Tak? Czyli dobra
dokumentacja, dobrze opisane to wszystko. 

00:24:49,052 --> 00:24:51,532 [Piotr Durlej]
Jakieś procesy, zrozumienie właśnie no. 

00:24:51,532 --> 00:25:04,631 [Michał Krajewski]
Procesy, testy i to wszystko, żeby AI mógł szybko pisać ten kod. Więc ludzie, którzy będą w domyśle
zarządzać tym AI-em do pisania kodu, pewnie też programiści, tylko może prompt, prompt engineering,
może będzie miał. 

00:25:04,631 --> 00:25:08,731 [Piotr Durlej]
A może jednak będzie, wróci, pomimo, że będzie prompt engineering. 

00:25:08,731 --> 00:25:10,671 [Michał Krajewski]
Nie umarł, ale wróci. 

00:25:10,671 --> 00:25:12,971 [Piotr Durlej]
Jeszcze się nie urodził, ale, ale... 

00:25:12,971 --> 00:25:21,771 [Michał Krajewski]
Jeszcze się nie urodził. Ale już, już wraca. To może być sytuacja taka, że po prostu organizacje,
które będą w stanie szybko te kody tworzyć i produkty tworzyć raczej. 

00:25:21,771 --> 00:25:49,231 [Piotr Durlej]
Tak i będzie śmieszne, bo to pokazuje. Dlatego też Duolingo jest dobrze ustawione, by być w tej na
czele czy w grupie tej ewolucji, dlatego że z powodu jak on ma content, dużo contentu i z powodu
ustrukturyzowania tego procesu, bo oni mają przecież ustrukturyzowany proces nauki, więc muszą mieć
dość dobre zrozumienie tego, co się dzieje. Więc są dość dobrej pozycji, żeby naprawdę wskoczyć na
to, żeby wykorzystać, wykorzystać te dane. 

00:25:49,231 --> 00:26:07,551 [Piotr Durlej]
Będąc w różnych firmach w swojej przeszłości, mogę powiedzieć, że część firm naprawdę tam było
zarządzanie na bazie, no nie na bazie procesu, tylko na bazie potrzeby. O może bym tak powiedział
danej potrzeby i takie firmy pewnie trudniej będą się zmieniać i dostosowywać do AI, nie? 

00:26:07,551 --> 00:26:28,371 [Michał Krajewski]
Tak, myślę, że tak. Myślę, że tak. Szczególnie jeśli firma ma buy end ze strony CEO i on chce po
prostu to zrobić versus właśnie po prostu, okej, tak jak było z mobilem, tak? Oddolnie ludzie
zaczęli używać tej technologii i to przenikło do firm. A tutaj widzimy trochę oddolnie, bo dużo osób
używa. 

00:26:28,371 --> 00:26:29,711 [Piotr Durlej]
Próbuje, eksperymentuje. 

00:26:29,711 --> 00:26:40,631 [Michał Krajewski]
No eksperymentuje, ale też odgórnie i z CEO. No ciężko wyobrazić sobie CEO, który wychodzi i mówi my
nie używamy AI i nigdy nie będziemy, bo według nas to jest coś tam. 

00:26:40,631 --> 00:26:49,291 [Piotr Durlej]
Ale chyba nikt taki, nikt tak nie powiedział też przy mobilce? Chyba, ale nie jestem. Nie dam sobie
głowy uciąć. 

00:26:49,291 --> 00:26:58,151 [Michał Krajewski]
Dużo jest. Znaczy dużo firm nie czuło potrzeby i pewnie do dziś nie czuje. No bo umówmy się mobile
nie jest dla każdego. Nie czuło potrzeby wejścia w mobile. 

00:26:58,151 --> 00:27:03,071 [Piotr Durlej]
Co? Mobile nie jest dla każdego? Uuu, będziemy się kłócić, Michał. Będziemy się kłócić. No. 

00:27:03,071 --> 00:27:13,711 [Michał Krajewski]
No więc, więc tutaj myślę, że plus. Dla wielu firm to nie było krytyczne, żeby wejść w mobile, a AI
może być krytyczne dla wielu firm. 

00:27:13,711 --> 00:27:18,991 [Piotr Durlej]
AI cost driven? Tak. 

00:27:18,991 --> 00:27:33,891 [Piotr Durlej]
A mobile był experience driven. I teraz pytanie, jak to jedno i drugie połączyć? Więc tak, więc mamy
nadzieję, że czegoś, że jakoś skłoniliśmy Was do refleksji na temat przyszłości 

00:27:33,891 --> 00:27:49,631 [Piotr Durlej]
AI czy Mobile First Firm i no i mamy nadzieję, że Wasza firma też jakoś i Ty wykorzystasz dobrze AI
tak żeby móc sobie pomóc, pomóc w pracy i eee no wchodzić... 

00:27:49,631 --> 00:28:00,751 [Michał Krajewski]
A jak nie firma? No to cóż, zainspirujcie się CEO Duolingo, ponieważ on już tu powiedział będą
szukać ludzi, którzy używali AI, więc- 

00:28:00,751 --> 00:28:01,551 [Piotr Durlej]
Dokładnie. 

00:28:01,551 --> 00:28:05,671 [Michał Krajewski]
Chyba lepiej zacząć. Lepiej się pogodzić z Chatem GPT i zacząć go używać. 

00:28:05,671 --> 00:28:09,151 [Piotr Durlej]
Cześć, cześć. Sam. Sam Altman. Co tam u ciebie? 

00:28:09,151 --> 00:28:09,991 [Michał Krajewski]
We're really sorry. 

00:28:09,991 --> 00:28:11,571 [Piotr Durlej]
We're really 

00:28:11,571 --> 00:28:19,731 [Piotr Durlej]
sorry. I tym pozytywnym akcentem dziękujemy za Wasz czas dzisiaj i do usłyszenia następnym razem. 

00:28:19,731 --> 00:28:20,711 [Michał Krajewski]
Do usłyszenia.