Tak, by było dobrze - o tworzeniu udanych produktów.
Tak, by było dobrze - o tworzeniu udanych produktów.
8 lekcji dla Product Managerów: czyli jak być skutecznym i zapewnić sobie widoczność (i awans)
W odcinku odsłaniamy: dlaczego widoczność > wykonanie, jak uporządkowany kalendarz buduje strategiczną przewagę, sposoby jasnego definiowania roli PM-a oraz tworzenia roadmap z wyraźną narracją. Usłyszysz też o budowaniu wpływu, stawianiu granic i odwadze w szybkim dostrarczaniu wyników. Wszystkie wskazówki pochodzą z obserwacji setek product-managerów. Posłuchaj, jeśli chcesz świadomie rozwijać karierę i produkt w każdym sprincie.
Źródła:
Kliknij „Obserwuj” w Spotify lub Apple Podcasts, oceń audycję i podziel się odcinkiem z zespołem!
Zachęcamy do subskrybcji naszej listy mailingowej na https://takbybylodobrze.pl/
00:00:02,139 --> 00:00:03,740 [Piotr Durlej]
Dzień dobry, z tej strony Piotr.
00:00:03,740 --> 00:00:05,440 [Michał Krajewski]
A z tej strony Michał.
00:00:05,440 --> 00:00:34,180 [Piotr Durlej]
I dzisiaj chcemy się podzielić ośmiema lekcjami po pracy z ponad setką PM ów, które pewien użytkownik Reddita Subreddita Product Management, który zazwyczaj nie ma w sobie super ciekawych treści, ale czasami raz na jakieś na ruski rok, raz na chyba pół roku znajduje tam coś mega ciekawego,
00:00:34,180 --> 00:00:44,520 [Piotr Durlej]
co stanowi przyczynek, przyczynek jakiś tutaj do dyskusji między mną i Michalem. I czasami zdarza się nam z tego właśnie nagrać jakiś podcast, czy się tym podzielić.
00:00:44,520 --> 00:00:44,819 [Piotr Durlej]
No i-
00:00:44,819 --> 00:00:47,819 [Michał Krajewski]
Często tam niestety jest
00:00:47,819 --> 00:00:52,639 [Michał Krajewski]
narzekanie na na przykład ciężki rynek pracy bądź burnout, ale dzisiaj wyjątkowo mamy coś
00:00:52,639 --> 00:00:54,579 [Piotr Durlej]
[śmiech] Nietypowo, nietypowo
00:00:54,579 --> 00:01:12,299 [Michał Krajewski]
No to trochę też jest tam. No może nie tyle narzekania, co próby zaadresowania wręcz bym powiedział takich najczęstszych problemów, jakie product managerowie mają w swojej pracy i o których mówią, i o których my słyszymy, ale też czytamy właśnie w takich miejscach, nie?
00:01:12,299 --> 00:01:15,579 [Michał Krajewski]
Tak więc zacznijmy od pierwszego.
00:01:15,579 --> 00:01:28,199 [Michał Krajewski]
Pierwszy punkt, jaki tutaj pan wymienia, to jest visibility bits execution, czyli po polsku po prostu to, w jaki sposób jest twoja praca postrzegana, często jest ważniejsze niż dokładnie ta forma
00:01:28,199 --> 00:01:30,039 [Piotr Durlej]
Forma ponad treścią.
00:01:30,039 --> 00:01:34,939 [Michał Krajewski]
Tak, niestety tak. Wydaje mi się, że jest to
00:01:34,939 --> 00:03:03,079 [Michał Krajewski]
fundamentalną prawdą, jaką tutaj może ten pan się podzielić, jest to, że tak, ta praca, którą wykonujesz, musi być widoczna na zewnątrz i musi być dobrze zrozumiana przez innych osób, tak? I te rezultaty, które są, jeśli wyobraźmy sobie, masz rezultat, który nie wiem, podniosłeś retencję o ileś procent. Jeśli nikt się o tym nie dowie, tylko na przykład po trzech miesiącach zobaczą to w statystykach przez przypadek, no to po pierwsze zobaczy to przez przypadek, więc źle. Po drugie wynika to-to-to może być zarzut, że dlaczego ty uważasz, że to jest dzięki twoim feature'om, skoro nawet nie patrzyłeś, nie komunikowałeś tego, że to dzięki wam. Więc to jest myślę bardzo ważne. I tutaj jakbym miał to spojrzeć w dwóch takich wymiarach. Jeden wymiar to jest właśnie ta visibility, a druga execution. Są osoby, które są świetne w execution, ale niekoniecznie dobre w visibility, więc one sobie jakoś tam poradzą, natomiast no jakaś to droga awansu będzie wolniejsza i niekoniecznie będą tak doceniane. Są osoby, które mają świetne visibility. Tutaj podejrzewam, że w pewnym momencie może to się wyczerpać. To znaczy ludzie zaczną mówić, że on jest full of shit i że to, że on tylko prezentuje rzeczy, które nie są naprawdę relevant. Więc tutaj największym combo jest takie jeśli jesteś dobry z execution, no to skup się na swoim visibility, bo masz już zapewnione to, że dowozisz te rezultaty. Natomiast jeśli skupiasz się za bardzo na visibility, no to warto zrobić krok wstecz i po prostu skupić się na egzekucji, na dowożeniu rezultatów, które możesz pokazać
00:03:03,079 --> 00:03:17,019 [Michał Krajewski]
w sposób taki bezsprzeczny dla ludzi. I wtedy Twoje umiejętności visibility sprawią, że rezultaty, które są dobre dla ludzi będą się wydawać świetne, tak? Więc tu myślę, że trzeba tymi dwoma suwaczkami sobie operować, nie?
00:03:17,019 --> 00:03:25,539 [Piotr Durlej]
Wydaje mi się, że tutaj też trochę to będzie się łączyło z punktem, punktem trzecim, ale o tym też chyba za chwilę. Michał jakby opowiesz, bo
00:03:25,539 --> 00:04:10,259 [Piotr Durlej]
no bo no to tam nie będę sneak peakował. Kolejna, kolejny punkt, który został został podniesiony. To, że jeśli Twój kalendarz jest niezorganizowany, to bardzo prawdopodobnie, że Twoja kariera to jak pracujesz jest również, również podobnie, że tutaj jest zwraca, autor zwrócił uwagę na to, że zazwyczaj to, w jaki sposób organizujemy sobie kalendarz czy organizujemy sobie naszą pracę, jest bardzo fajnym sposobem, bardzo dobrym benchmarkiem, miejscem, punktem do refleksji, w jaki sposób poświęcamy czas, na jakie rzeczy, które są ważne. Tak więc, jeśli twój kalendarz wygląda w pracy, że masz większość spotkań, no to będziesz właśnie.
00:04:10,259 --> 00:04:24,379 [Piotr Durlej]
No to fajnie, ale kiedy będzie czas na tą prawdziwą pracę? Jeśli będziesz miał za dużo w cudzysłowie prawdziwej pracy, to jest może szansa, że ludzie nie będą wiedzieli, co robisz, tak? Czy masz jakieś visibility
00:04:24,379 --> 00:05:01,399 [Piotr Durlej]
właśnie tych jakby progresów? Więc tutaj fajnie jest mieć, balansować tym, tym kalendarzem w taki sposób, żeby, żeby ten kalendarz odzwierciedlał to, w jaki sposób chcesz rozwijać się zawodowo. I to jest taki bardzo uważam, że trafny, trafny punkt. Ja pamiętam, że starałem się gdzieś, gdzieś chyba takie było badanie. Jeśli dobrze pamiętam, że dobrzy menedżerowie czy tam liderzy powinni sobie zabukować trzydzieści procent czasu właśnie na jakieś spotkania, trzydzieści procent czasu buforu, a czterdzieści procent na jakąś taką core-pracę i to jest jakaś taka zasada kciuka, którą staram się trzymać. No, ale wiadomo, wiadomo, jak wygląda życie.
00:05:01,399 --> 00:05:09,759 [Michał Krajewski]
Tak. Ciekawym, z jednym ciekawym konceptem à propos tego zarządzania kalendarzem się spotkałem, że warto mieć dni po prostu na myślenie i dni na takie właśnie-
00:05:09,759 --> 00:05:11,259 [Piotr Durlej]
Deep working Mhm.
00:05:11,259 --> 00:06:15,791 [Michał Krajewski]
Tak, dni po prostu na walkę z bieżączką. I to myślę też można stosować. Nie zawsze się da, nie we wszystkich firmach, ale jeśli na przykład piątek jesteś w stanie sobie poświęcić na takie myślenie, to warto to robić. Kolejny punkt trzeci ?Nobody really knows what PMs do? Tak. Wydaje mi się, że to jest oczywiście tak napisane trochę zadziornie, jak niektóre z tych punktów, ale chodzi o to po prostu, że wiele, w wielu firmach rola PMA jest bardzo płynna, bardzo zmienna i między firmami różni się, co w danym danej, danej firmie jest-jest potrzebne, tak? I też wydaje mi się, że to się zmienia w czasie, nawet w ramach jednej firmy, ponieważ w pewnym momencie musisz być bardziej skupiony na takim project management'cie, delivery i tak dalej. A są okresy czasu dłuższe, gdzie więcej jest pracy discovery, strategicznej i tak dalej. Więc tutaj mi się wydaje.Tak, to jest prawda. I tutaj on sugeruje, żeby po prostu zapisać sobie trzy punkty, które ludzie, które wydaje ci się, że ludzie od ciebie oczekują, a trzy rzeczy, które wydaje ci się, że robisz, ale nikt, nikt nie widzi, tak? No i
00:06:15,791 --> 00:06:35,371 [Michał Krajewski]
też polecam, może to jest okazja, żeby porozmawiać ze swoim szefem, tak? Czy szefową? Które z tych rzeczy według nich są najważniejsze? Jest to zawsze jakaś wskazówka, w którym kierunku iść, żeby po pierwsze, żebyś ty wiedział, co jest od ciebie oczekiwane, a po drugie jaką definicję, w danym momencie przynajmniej, PMa ma firma.
00:06:35,371 --> 00:06:44,011 [Piotr Durlej]
Definicja PMa, ciągła zmiana- Definicja PMa. Tak, definicja PM. PM. No mi się tutaj też bym podbił. To, że
00:06:44,011 --> 00:06:46,371 [Piotr Durlej]
w momencie, kiedy masz,
00:06:46,371 --> 00:06:47,772 [Piotr Durlej]
kiedy
00:06:47,772 --> 00:07:17,011 [Piotr Durlej]
pokazujesz te sukcesy, czyli to mi się bardzo łączy pierwsze właśnie z tym punktem. Czytaj ludzie-- przez to, jak będziesz się komunikował o tym, co osiągnąłeś w swojej roli, to ludzie też będą myśleli: "A! Czyli ten Michał to nie jest od tego, że ma naprawić mi komputery, tylko ten Michał pomaga w tym, żeby cały proces jakby konwersji działał od A do Z lepiej, nie? W naszym, w naszym procesie". Więc to też to, jak się chwalimy, jak się pokazujemy, definiuje,
00:07:17,011 --> 00:07:32,471 [Piotr Durlej]
definiuje rozumienie w organizacji tej roli, nie? I tego, kim jesteśmy. To jest bardzo, bardzo też, też ważne. No i kolejna à propos właśnie ważnej rzeczy. To jest coś, z czym bardzo się zgadzam życiowo. Czyli wpływ Influence
00:07:32,471 --> 00:07:36,751 [Piotr Durlej]
jest ważniejszy niż being right, nie? Czyli
00:07:36,751 --> 00:07:46,591 [Piotr Durlej]
bardzo często posiadanie super danych i niesamowitego takiego backgroundu, że ej kurczę, ta decyzja jest mega ważna,
00:07:46,591 --> 00:08:04,211 [Piotr Durlej]
jest, jest mega ważna i trzeba to tak zrobić. Jeśli nie będzie się, nie weźmie się pod uwagę ludzkiego ego. Jeśli nie weźmie się pod uwagę różnych punktów widzenia interesariuszy, mimo że mogą wydawać nam się irracjonalne, to-- i nie jesteśmy w stanie tego sprzedać odpowiednio, odpowiednio jakby
00:08:04,211 --> 00:08:27,851 [Piotr Durlej]
pokazać, to możemy sobie bardzo utrudnić, utrudnić jakby pracę. Więc tutaj ważniejsze są czasami niż powiedzenie się ha, my mamy rację, musimy tak zrobić jest właśnie włączenie ludzi, interesariuszy, w to wszystko i nawet zrobienie czegoś suboptymalnie, ale w taki sposób, żeby, żeby jednak wszystkie osoby w organizacji czuły się.
00:08:27,851 --> 00:08:36,011 [Piotr Durlej]
Czują się włączone w tą decyzję, tak? Bo każdy chce coś powiedzieć i każdy chce coś dodać od siebie w produkcie.
00:08:36,011 --> 00:08:44,271 [Michał Krajewski]
Tak. A tutaj kończę takim poradą właśnie, żeby zastanowić się, co osoba, z którą rozmawiasz chce, albo co jest dla niej ważne-
00:08:44,271 --> 00:08:46,111 [Piotr Durlej]
Pieniędzy.
00:08:46,111 --> 00:08:47,571 [Michał Krajewski]
Czasem są-- no niekoniecznie tak-
00:08:47,571 --> 00:08:47,991 [Piotr Durlej]
No wiem, wiem.
00:08:47,991 --> 00:09:05,111 [Michał Krajewski]
Czasem są to pieniądze, czasem to jest właśnie looking good. Albo czasem jest to na przykład nie wiem ? czegoś potrzebuje, żeby móc swoje cele osiągnąć i jeśli ty jesteś w stanie to zapewnić, a on ma duży wpływ, tak? W jakichś innych obszarach? Trzeba się zastanowić, tak? I to jest dlatego, dlatego ta rola jest taka trudna.
00:09:05,111 --> 00:09:33,191 [Michał Krajewski]
No i piąte jest bardziej takie coachingowe w cudzysłowie most PMs don't know what game they are playing. Chodzi o to, że musisz się Ty zastanowić, po co właściwie ty pracujesz w tej firmie, po co, po co to robisz, tak? Czy po to, żeby po prostu jakoś sobie wytrwać do pierwszego? Jakie masz cele zawodowe? Mi się wydaje, że to jest, to jest ważne. I ogólnie taka rada uniwersalna dla wielu zawodów. No bo jeśli chodzi o product management, jest wiele-
00:09:33,191 --> 00:09:34,411 [Piotr Durlej]
Subspecjalizacji.
00:09:34,411 --> 00:09:51,111 [Michał Krajewski]
Subspecjalizacji. Jest wiele dróg, które możesz pójść. Tak, wiemy, że teraz rynek się zmienia, więc niektórzy idą hardkorowo w technologię, inni idą bardziej w marketing i go to market. Jeszcze inni zajmują się więcej AI i byciem product creatorami. Też
00:09:51,111 --> 00:09:53,031 [Michał Krajewski]
nie nagrywaliśmy jeszcze o tym.
00:09:53,031 --> 00:09:54,771 [Piotr Durlej]
Marty Kagan. Nie, jeszcze nie.
00:09:54,771 --> 00:09:56,191 [Michał Krajewski]
Ale nagramy. Nagramy.
00:09:56,191 --> 00:09:57,511 [Piotr Durlej]
No, no tak.
00:09:57,511 --> 00:10:09,851 [Michał Krajewski]
Wydaje mi się, że szczególnie w tym momencie jest ważne, żeby się zastanowić, gdzie chcesz iść i też jeśli na przykład w firmie zajmujesz się jakimiś zadaniami, no to się zastanowić, czy one przybliżają cię do tego celu.
00:10:09,851 --> 00:10:11,651 [Piotr Durlej]
No
00:10:11,651 --> 00:10:15,011 [Piotr Durlej]
tak, tutaj
00:10:15,011 --> 00:10:41,031 [Piotr Durlej]
bym-- tak jak powiedziałeś, że są różne subspecjalizacje typu wiesz, B2B, SaaS, e-commerce. No, wydaje się, że PM-owie właśnie jesteśmy w takim miejscu, w którym bycie PM-em jest za mało, tak? Że to trzeba powiedzieć, okej, jestem PM-em o smaku waniliowym, nie? Czyli o smaku e-commerca. Czyli czy jestem PM-em, który specjalizuje się, nie wiem, w jakimś konkretnym modelu biznesowym,
00:10:41,031 --> 00:10:52,151 [Piotr Durlej]
bo, bo wydaje się, że w ten sposób niestety ta specjalizacja albo stety jakby bardzo tym PM-owom pozwala, pozwala lepiej funkcjonować na rynku.
00:10:52,151 --> 00:10:56,251 [Piotr Durlej]
Ode mnie kolejny punkt, już szósty.
00:10:56,251 --> 00:11:13,791 [Piotr Durlej]
Road mapy, czyli te plany są Bardzo mi się to podoba. Są meaningless, czyli bezsensowne, bez narracji. I to jest kolejny punkt, z którym kompletnie się zgadzam. Dlatego, że miałem bardzo często sytuację w życiu moim zawodowym, kiedy
00:11:13,791 --> 00:11:20,871 [Piotr Durlej]
niewiedzący za bardzo, w jaki sposób coś, co się dzieje z produktem czy raczej wiedzący, ale
00:11:20,871 --> 00:11:25,711 [Piotr Durlej]
nie posiadający jakby odpowiedniej... Bym powiedział
00:11:25,711 --> 00:11:26,851 [Michał Krajewski]
Kontekstu.
00:11:26,851 --> 00:11:53,211 [Piotr Durlej]
Kontekstu, tak. Nie no, właśnie takiego kontekstu. Jakby stakeholder, żeby pokazać, że się interesuje, żeby pokazać, że tam kontroluje sytuację. To mówił: "poproszę road mapę". Nie? Tam pokazuje tą road mapę i widzę jakby i widzę to, to jest do mnie z przeszłości takie, no średnie zrozumienie jak to się łączy, jak to się łączy z jego celami, nie? Jak to się łączy z tym, co on oczekuje. No i bardzo często właśnie te rozmowy z road mapą
00:11:53,211 --> 00:12:17,475 [Piotr Durlej]
kończyły się, kończyły się trudnymi dyskusjami. Więc w pierwszej kolejności, ale już tam w późniejszych etapach kariery, w momencie, kiedyYeah. Roadmapa była pokazana po tym, jak była jakaś narracja, po tym jak była jakaś historia opowiedziana i było pokazane jak ta roadmapa, czyli te kolejne jakby działania, jak one wypływają właśnie z tego, tego celu. To jest--
00:12:17,475 --> 00:12:25,835 [Piotr Durlej]
rozmowy były kompletnie inne. Ten alignment był to, to uspójnienie tego wszystkiego było naprawdę, naprawdę bardzo fajne.
00:12:25,835 --> 00:12:28,015 [Piotr Durlej]
Dla mnie,
00:12:28,015 --> 00:12:32,155 [Piotr Durlej]
dla mnie jest.
00:12:32,155 --> 00:12:46,755 [Piotr Durlej]
No, dla mnie to jest bardzo fajne. Fajnie pokazuje, że ludzie mówią o danych, ale tak naprawdę nie oczekują danych, tylko oczekują dobrych historii i decydują emocjami, nie? Więc trzeba o tym pamiętać jako PM.
00:12:46,755 --> 00:12:49,276 [Michał Krajewski]
Tak. No myślę, że
00:12:49,276 --> 00:12:59,136 [Michał Krajewski]
jakby s-s-same, same dane muszą wspierać narrację. Narracja musi być spójna, a później w ocenianiu na przykład, czy Twoja narracja jest--
00:12:59,136 --> 00:13:15,275 [Michał Krajewski]
porusza nas w stronę celów biznesowych, no to wtedy też musisz się spierać tymi danymi. Natomiast te dane muszą być też na samym początku i na samym końcu, tak? Bo jeśli tego nie ma, no to można zawsze dobrać dane i powiedzieć: "O, to taka-- tak, tak, teraz to mierzymy w taki sposób, nie?"
00:13:15,275 --> 00:14:03,635 [Piotr Durlej]
Mi bardziej nie chodziło o dane, tylko mi chodziło o to, że jak dasz taki bundle kilku funkcjonalności, które masz na przykład na przyszły kwartał, ale nie powiesz, wiesz, nie powiesz takiego objectives, a będziesz miał tylko key results, nie? To i ludzie się skupią na key results, nie patrząc na ten objective, który masz, to, to może być po prostu chaos, nie? Więc tutaj trzeba mieć zawsze taki narracyjny-- opakowanie i z tego narracyjnego opakowania wychodzą ci konkretne działania i wtedy te zrozumienie jest "a okej". I mimo że ludzie o to nie pytają, tak? Mimo że ludzie o to jakby tak wiesz, bo chcą, chcą mieć mięso, chcą mieć, te ulubione moje słowo w naszej-- w tym, co robimy, to jest konkrety. Ja chcę tylko konkretów. Po prostu wszyscy wychodzą na środek i mówią ja nie chcę konkretów. No. Ale potem, jak dostają same konkrety, bez historii,
00:14:03,635 --> 00:14:13,815 [Piotr Durlej]
to to nie jest ciekawe, to, to nie jest ekscytujące. To trzeba właśnie, trzeba to mieć, mieć ten storytellingową jakąś sprzedażową umiejętność mi się wydaje, żeby odnieść sukces.
00:14:13,815 --> 00:14:39,615 [Michał Krajewski]
Tak. No pokazać, że dążymy właśnie w ramach jakiegoś spójnej narracji do celu. Dobra. Always being available makes you junior-- makes you look junior, tak? Czyli chodzi o to, żeby właśnie, jeśli cały czas od razu odpisujesz ludziom, od razu jesteś dostępny na calla i tak dalej, no to pokazuje, że jesteś zbyt w cudzysłowie dostępny i to może sprawić, że
00:14:39,615 --> 00:15:04,975 [Michał Krajewski]
pokazujesz siebie jako osoba, która nie myśli strategicznie nad produktem, nad rozwojem. Ponieważ żeby myśleć strategicznie, potrzebujesz długich okresów czasu bez przerywania, bez calli, bez daily, bez jakichś piętnastominutowych dzwonek, tak? Więc to jest, myślę, rzeczywiście ważne. Trzeba oczywiście uważać z tym, tak? No bo też to nie jest tak, że możesz odrzucać
00:15:04,975 --> 00:15:07,815 [Michał Krajewski]
trzy czwarte calli, ale oczywiście to-
00:15:07,815 --> 00:15:08,595 [Piotr Durlej]
A możesz.
00:15:08,595 --> 00:15:10,735 [Michał Krajewski]
Możesz, możesz. Właściwie możesz.
00:15:10,735 --> 00:15:13,255 [Piotr Durlej]
Właściwie zależy od organizacji. Zależy od organizacji.
00:15:13,255 --> 00:15:18,015 [Michał Krajewski]
No. Natomiast tutaj on oczywiście poleca, żeby w tym tygodniu
00:15:18,015 --> 00:15:25,015 [Michał Krajewski]
nie pojawić się na jakimś spotkaniu, które jest według, nie według ciebie, tylko
00:15:25,015 --> 00:15:36,075 [Michał Krajewski]
noise, czyli hałasem, jest niepotrzebne. Wydaje mi się, że jest to dobra rada. Natomiast ja bym zostawił notkę, że hej, nie mogę, bo coś tam, tak? Podać powód, dla którego nie możesz dostać-
00:15:36,075 --> 00:15:37,375 [Piotr Durlej]
Z szacunkiem.
00:15:37,375 --> 00:16:13,215 [Michał Krajewski]
Tak, że nie możesz dostać się. Oczywiście osoba, która robi takie spotkanie powinna w jakiś sposób przynajmniej zaznaczyć, dlaczego ty jesteś potrzebny albo jaka jest agenda. Natomiast jeśli to jest i widzisz, że nie jesteś tam potrzebny, możesz oczywiście to napisać i myślę, że to będzie wręcz lepsze, ponieważ pokazuje, że szanujesz swój czas, ale też zauważyłeś tej osoby prośbę, tylko dajesz im opcję, tak? Słuchaj, no, jeśli potrzebujesz rzeczywiście mnie tam, to daj znać, jeśli nie, no to cóż, ja mam tą godzinę na inne obowiązki, nie? Więc to trzeba po prostu dobrze wybalansować.
00:16:13,215 --> 00:17:00,095 [Piotr Durlej]
No, wydaje mi się, że to się łączy fajnie z tym punktem drugim o kalendarzu, nie? Że jeśli jakby jesteś, masz duże, dużo slotów dostępności, to pokazuje, że może nie zarządzasz tym swoim czasem, czasem w trakcie dnia, jakby świadomie, tak? Więc jeśli nie zarządzasz świadomie, to znaczy, że ktoś inny będzie za ciebie, za ciebie tym twoim czasem, tym twoim kalendarzem zarządzał. Więc nawet może dla siebie warto sobie wbić spotkanie sam ze sobą. Kurczę, ciężka praca, zajmuję się takim projektem albo takim projektem, żeby po prostu tym kalendarzem swoim zarządzać i mieć te sloty dostępności, ale też jakby ten swój czas cenić. Mi to, mi to przypomina-- w sensie będziemy mieli na nagłówek, w sensie na tytuł, bo sobie tak pomyślałem właśnie w trakcie, jak mówiłeś, że,
00:17:00,095 --> 00:17:16,835 [Piotr Durlej]
że trzeba być jako dobry PM musi być jak torebka Louis Vuitton, nie? Czy jakiegoś innego. Czyli, że nie możesz być zbyt tani, zbyt dostępny, bo wtedy nie będziesz cenny. Więc musisz być rzadki, musisz być trudno dostępny i wtedy dopiero wiesz-- ten Twój czas jest naprawdę, naprawdę cenny, nie?
00:17:16,835 --> 00:17:17,775 [Michał Krajewski]
Możliwe.
00:17:17,775 --> 00:17:56,475 [Piotr Durlej]
I tip mój od mojego-- mój na przykład jeden z przełożonych przeszłości miał cały kalendarz sobie po prostu kładł, wszystko tam planował i naprawdę, żeby się z nim umówić było bardzo trudno i on zazwyczaj właśnie był tą osobą, przez to, jak sobie zarządzał tym kalendarzem, to wokół niego, wokół jego kalendarza reszta zespołu musiała sobie organizować też swoje, co na pewno jest jakimś wygodnym korporacyjnym sposobem, żeby sobie jakąś tam ustalić, ustalić robotę. Może w pewnych organizacjach to działa, nie? Ale tak jak mówisz Michał, to trzeba z szacunkiem i grzecznie, nie?
00:17:56,475 --> 00:18:09,839 [Piotr Durlej]
I ostatnim punktem, o którym mówi, mówi autor wpisu jest o perfekcjonizmie i prokrastynacji, że zazwyczaj za nią kryje się po prostu strach.Że
00:18:09,839 --> 00:18:15,280 [Piotr Durlej]
no PM-owie, którzy są często na początku drogi i są,
00:18:15,280 --> 00:18:35,700 [Piotr Durlej]
są juniorami właśnie, czy, czy są w jakimś kryzysie pewności siebie, no to często wycofują się do króliczej nory. I zamiast mierzyć się i pokazywać te nowe POC, nowe wersje iteracji, no to zaczynają jakby siedzieć i nie pokazywać tych swoich, tych swoich zmian, tych swoich pomysłów.
00:18:35,700 --> 00:18:42,780 [Piotr Durlej]
Co niestety, no troszkę krótkoterminowo chroni to ego, ale długoterminowo
00:18:42,780 --> 00:19:00,499 [Piotr Durlej]
utrudnia wzrost. Bo [śmiech] jakkolwiek byśmy chcieli, to, to dopiero zetknięcie się z rzeczywistością jest niestety najlepszym nauczycielem bądź nauczycielką. No i dzięki temu można, można wzrastać, można wiedzieć co się,
00:19:00,499 --> 00:19:04,259 [Piotr Durlej]
co robić lepiej. I jak to zmieniać. Więc
00:19:04,259 --> 00:19:16,359 [Piotr Durlej]
shipowanie, shipowanie i jeszcze raz shipowanie, to niestety, mimo że emocjonalnie trudne oczywiście, bo daje się swoje, w cudzysłowiu dziecko do oceny,
00:19:16,359 --> 00:19:22,179 [Piotr Durlej]
no to niestety jest jedyną, jedyną słuszną, długoterminową drogą do przodu.
00:19:22,179 --> 00:19:24,159 [Michał Krajewski]
Tak. No i myślę, że
00:19:24,159 --> 00:19:41,679 [Michał Krajewski]
jeśli to chcemy uogólnić trochę tę uwagę, no to po prostu, jeśli nie możesz wyszipować dosłownie jakiegoś produktu, no to zastanów się, w jaki sposób możesz pozyskać daną informację, żeby wesprzeć Ciebie albo innych w decyzji. Zazwyczaj to jest wtedy prostsze i masz większe pole, pole do popisu. Jednocześnie no wiadomo-
00:19:41,679 --> 00:19:42,919 [Piotr Durlej]
Zależy od organizacji.
00:19:42,919 --> 00:19:48,779 [Michał Krajewski]
W organizacji i w świecie AI to wszystko jest teraz, trzeba wipe kodować jak najszybciej i tak dalej.
00:19:48,779 --> 00:19:50,539 [Piotr Durlej]
Na wczoraj.
00:19:50,539 --> 00:20:03,039 [Michał Krajewski]
Więc niestety to jest, się zmienia. No i co? Myślę, że jeśli chodzi o punkty, to przeszliśmy wszystkie. Przeczytaliśmy też komentarze od ludzi i jeden nam się na pewno spodobał.
00:20:03,039 --> 00:20:25,439 [Michał Krajewski]
One thing to add is use your own product. It really amazes me how often PMs not use their own product. It's one of the best way to cap tactics and how to drive the outcomes they are looking for? Tak, myślę, że to jest to szczególnie znane ze startupów, dogfo-dogfooding. Po prostu używanie swojego produktu. Nawet jeśli Twój produkt jest specyficzny, enterprise'owy i niekoniecznie go
00:20:25,439 --> 00:20:26,840 [Michał Krajewski]
chcesz używać na co dzień.
00:20:26,840 --> 00:20:27,160 [Piotr Durlej]
[śmiech]
00:20:27,160 --> 00:21:00,119 [Michał Krajewski]
Wydaje się mi, że trzeba po prostu się zmusić i to robić, tak? No najlepiej jakbyś się nie musiał zmuszać, bo wtedy wyjdą ci ciekawsze pomysły. Natomiast jeśli go nie używasz, no to tak naprawdę-- jakby ja w swojej karierze się spotkałem parę razy, że dzięki temu, że dogfoodowałem swój produkt, byłem w stanie wprowadzić zmiany, które poprawiły pewne metryki kilkukrotnie. W sensie no nie ten X, ale, ale five nine X. Tak po prostu. Dzięki temu, że jako jedyny przeszedłem flow jako użytkownik.
00:21:00,119 --> 00:21:20,719 [Michał Krajewski]
Więc jest to, jest to ważne i myślę, że jeśli ktoś się tu, tu wyobraźmy sobie przeciwną sytuację, gdy się twój szef pyta, kiedy ostatnio używałeś naszego produktu i powiesz: "Eee trzy miesiące temu". No to jesteś na strasznej pozycji i nie zazdroszczę. Więc wydaje mi się, że używanie go co najmniej
00:21:20,719 --> 00:21:26,979 [Michał Krajewski]
raz w tygodniu tak? Jeśli, jeśli to jest taki produkt, który wystarczy, to musisz to robić po prostu.
00:21:26,979 --> 00:21:56,319 [Piotr Durlej]
No to jest, to jest to, że najlepszym jest się produkt managerem w momencie, kiedy jest się samemu użytkownikiem, tak? Więc to jest też, też się zgadzam, że te najlepsze produkty, w których miałem okazję, okazję działać, to były te, w których i najlepiej je czułem. To były te właśnie, które naprawdę czułem się power userem i rozumiałem ograniczenia, czy to jakiejś platformy, czy to, jak to, jak to ma działać. To, to bardzo pozwala,
00:21:56,319 --> 00:22:05,059 [Piotr Durlej]
bardzo pozwala wykorzystać tą empatię, którą trzeba mieć w tym zawodzie. No i tak. No i chyba mamy te osiem plus jeden
00:22:05,059 --> 00:22:08,119 [Piotr Durlej]
fajnych punktów. No i,
00:22:08,119 --> 00:22:23,999 [Piotr Durlej]
no i tak fajne, ładnie, ładnie zebrane, ładnie zebrane insighty dotyczące pracy produktowca Anno Domini 2025. Jeszcze pewnie coś trzeba byłoby dodać o AI, ale, ale no to mamy w innych naszych odcinkach, więc
00:22:23,999 --> 00:22:24,379 [Piotr Durlej]
no.
00:22:24,379 --> 00:22:32,139 [Michał Krajewski]
Jak sobie sprawdzałem ostatnio, no to dużo mówimy o AI, a tutaj raczej mówimy o bardziej takich podstawach.
00:22:32,139 --> 00:22:33,659 [Piotr Durlej]
Zawsze aktualnych.
00:22:33,659 --> 00:22:44,479 [Michał Krajewski]
Tak. Visibility, komunikacja, pokazanie siebie na zewnątrz, budowanie narracji. Po prostu rzeczy, które jeśli nas AI nie zastąpi, to-
00:22:44,479 --> 00:22:45,259 [Piotr Durlej]
[śmiech]
00:22:45,259 --> 00:22:54,799 [Michał Krajewski]
Kompletnie, kompletnie. To zawsze będą ważne i potrzebne w tej pracy, a nawet jakiejś innej pracy. Tak, jeśli pójdziesz bardziej w stronę
00:22:54,799 --> 00:23:11,339 [Michał Krajewski]
marketingu, tak? Wszystko to jest relewant, jeśli pójdzie bardziej w stronę technologii. Też jest relewant, by pokazać, dlaczego, jakie zmiany technologiczne są ważne i jak one wpływają na biznes i tak dalej. Więc to niezależnie, w którym, w którym miejscu pójdziesz, jest to przydatne. Dobra.
00:23:11,339 --> 00:23:18,419 [Piotr Durlej]
Dziękujemy Wam bardzo za wspólnie spędzony czas i do usłyszenia następnym razem.
00:23:18,419 --> 00:23:19,639 [Michał Krajewski]
Dzięki, do usłyszenia.